X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 آذر 1397
تعداد بازدید خبر : 140
تاریخ ثبت : یکشنبه, 11 آذر,1397 | 10:47 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 11 آذر,1397 | 10:47 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 11 آذر,1397 | 10:47 ق.ظ

غرب نگران است که پایان جنگ یمن با پیروزی انصارالله رقم بخورد

  • غرب نگران است که پایان جنگ یمن با پیروزی انصارالله رقم بخورد
نگرانی غرب

- یک کارشناس جهان عرب فرضیه های پایان جنگ یمن را برای پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر تحلیل و بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشراخیرا زمزمه هایی از سمت غرب بر پایان جنگ یمن شنیده می شود. این مساله نیز از سوی انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده است. بر این اساس انصارالله اعلام کرده است که با شرط پذیرش راهکار یمنی یمنی حاضر به توقف جنگ است. در این میان روز گذشته نیز در اجلاس جی 20 رهبران این نشست بر لزوم پایان جنگ تاکید کرده اند. در اینباره جعفر قنادباشی کارشناس خاورمیانه و شمال آفریقا، به پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر گفت: «اینکه زمزمه هایی شنیده می شود مبنی بر پایان جنگ بر چند فرضیه محمتل است که مهمترین ان نگرانی غرب از پیروزی نظامی جنبش انصارالله است.»


قنادی باشی در توضیح اظهارات خود گفت: «فرضیه اول؛ غرب و متحدانش نگران این مساله هستند که جنگ با پیروزی نظامی انصارالله به پایان برسد. که طبیعتا در آینده انها نمی توانند اهرام های لازم را برای اینکه قدرت یک کشور را محدود کنند در اختیار داشته باشند.
خصوصا اینکه نبرد پنچ ماهه در الحدیده به رغم امیدواری ها به هیچ پیروزی و دستاورد مشخص نظامی دست پیدا نکرده است و ائتلاف عربی به رهبری عربستان تلاش کرد که حمایت غرب را در این جنگ جلب کند، اما نتوانست. 
فرضیه دوم مربوط می شود به واکنش ها به قتل روزنامه نگار سعودی، فرضیاتی در این خصوص مطرح است این است که دلیل واکنش های گسترده ای که علیه قتل خاشقچی با اعتراضات جهانی که نسبت به عربستان به وجود امده است. غرب امکان حمایت های تسلیحاتی و سیاسی گذشته را به عربستان ندارد و انها ناگزیر هستند جنگ را به نوعی پایان بدهند چرا که دیگر نفعی برای آنها ندارد.
عربستان به این تسلیحات نیاز دارد و به دلیل هجمه های بین المللی فی الحال نمی تواند این تسلیحات را مانند سابق در اختیار داشته باشد. طبیعتان توانایی ادوات نظامی عربستان هم کاهش پیدا می کند.»

این کارشناس با توضیح فرضیه سوم یادآور شد: «غرب می بیند که نمی تواند مانند گذشته عربستان را تامین تسلیحاتی کند به این خاطرمترصد پایان جنگ شده است.
فرضیه سوم گسترش انتقادات جهانی به گسترش جنایات داخل یمن است. کشتارهای جمعی، مرگ بیش از هزاران کودک، کشتن غیر نظامیان، حمام خونی که در این کشور به راه افتاده است موجب شده که اعتراضات جهانی نسبت به جنایت عربستان افزایش پیدا کند. به خصوص اینکه قتل خاشقچی منجر شد که جنایت های عربستان در یمن و منطقه مورد توجه قرار بگیرد. بنا به روال موجودی که در جهان است مجامع حقوق بشری حساسیتی نسبت به آنچه که در یمن می گذرد نداشتند و مطبوعات و رسانه های غربی نیز به این مهم بی توجه بودند. 
پرونده قتل این روزنامه نگار به دلیل اینکه وابسته به مطبوعات غرب بود و در رسانه های خبری آنها کار می کرد، احساست مردم را جریجه دار کرد و سبب شد که مطبوعات و مجامع حقوق بشری برای فشار بیشتر به دولت عربستان وضعیت یمن را حس کنند و به آن بپردازد لذا غربی ها کوشش می کنند که تا رسوایی بیشتری به بار نیامده است پرونده یمن را به نفع خود ببندد.»


این کارشناس جهان عرب در ادامه بیان کرد: «فرضیه چهارم هم مربوط می شود به مرگ مغزی منصور هادی شخصی که به عنوان رئیس جمهور و معاون عبدالله صالح از طرف آل سعود انتخاب شده بود.
هدف عربستان این بود که او به عنوان رئیس جمهور جدید معرفی شود. اما فعلا در امریکا به دلیل بیماری دچار مرگ مغزی شده است و عربستان و امارات برای اینکه یک نیرویی قابل اعتمادی مانند هادی را پیدا کنند و اینکه این نیرو در جنبش انصارالله نیز نفوذ داشته باشد را هنوز نتوانسته اند کسی را جایگزین کنند.»

قنادباشی

قنادباشی در نهایت با توجه به سکوت مدعیان حقوق بشر افزود: «واقعیت امر این است که این کشور از نظر غذایی و دارویی دچار مشکلات شدید است و جمیعت 25 میلیونی یمن با بحران عمیق انسانی و جنگی مواجه است. مجامع حقوقی باید حساسیت بیشتری به خرج دهند. 
سازمان های حقوق بشر در این عرصه کارنامه بسیار سیاهی دارند و نه تنها افتخار امیز نیست بلکه موجب ننگ سرافکندگی دست اندرکاران حقوق بشری است.  تمام کوشش غرب این است که انها بتوانند جنگ یمن را به گونه ای پایان دهند که اعتراضاتی که برخاسته از وضیعت فضای یمن و شرایطی که در سطح جهانی پیش آمده است را به بهترین شکل زیبا به نفع خود تمام کنند و جنایت عربستان را لاپوشانی کنند. 
لذا امریکایی ها درواقع در پایان دادن جنگ یمن به هیچ وجه نیت انسان دوستانه ندارند و اعتراضات جهانی ممکن است دامن انها را بگیرد و به همین دلیل مترصد پایان جنگ شده اند. 
آنها الان خواستار این هستند از طریق مذاکرات صلح به اهداف خود دست پیدا کنند که مسلما با هوشیاری انصار الله اتفاق نخواهد افتاد.
ائتلاف عربی به همراهی انگلیس و آمریکا اجازه نخواهند داد که انصارالله پیروز نظامی این صحنه معرفی شود و خواست حداکثری انها پایان جگ به صورت ابرومندانه برای ارتجاع منطقه است.»                                                                                                                  

زهره نوروزپور

برچسب ها:
ارسال نظر: