X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 مهر 1400
در مراسم معارفه معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه مطرح شد؛
تعداد بازدید خبر : 202
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 28 مهر,1400 | 10:19 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 28 مهر,1400 | 10:00 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 28 مهر,1400 | 05:44 ب.ظ

تاکید بر تبیین دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی

  • تاکید بر تبیین دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی
مراسم معارفه کاظم غریب‌آبادی به عنوان معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون اول دستگاه قضا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مراسم معارفه کاظم غریب‌آبادی به عنوان معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و همچنین اصغر جهانگیر به عنوان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق معاون اول دستگاه قضا برگزار شد.
 

ادعاهای دروغین حقوق بشری، دستمایه سیاسی کاری کشورهای غربی


علی باقری‌کنی، معاون پیشین امور بین‌الملل و دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ضمن تشکر از مجموعه همکاران خود و کارشناسان دلسوز این حوزه، اظهار داشت: در زمینه حقوق بشر مسائل داخلی و خارجی گنجانده شده است و در ساحت خارجی آن، این موضوع برای کشور‌های خارجی به یک ابزار برای پیشبرد اهدافشان تبدیل شده است.
 

وی با بیان این که کشورهای غربی با توجیه ادعای دروغین حقوق بشری، جهات تحریم و تروریسم را پیش می‌برند، افزود: با اقدامات این کشور‌ها حقوق انسان‌ها از بین می‌رود و موازین حقوق بشری دستمایه سیاسی کاری قرار می‌گیرد.
 

باقری‌کنی در ادامه با بیان این که حقوق بشر غربی، حقوق بشر سیاسی است، گفت: حقوق بشر کشور‌های خارجی سیاسی است در حالی که در جمهوری اسلامی، حقوق بشر به منزله حمایت از مظلومین جهان است.
 


 

ترویج و ارتقای حقوق بشر بر اساس آموزه‌های دینی


در ادامه این مراسم کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، اظهار داشت: امید است با همکاری نهاد‌های ذی ربط گام‌های مهمی برای ارتقا و منزلت قوه قضاییه برداریم. همچنین در حوزه حقوق بشر نیاز به همفکری و مشورت با تمام سازمان‌های ذی ربط خواهیم داشت.
 

وی با بیان اینکه ستاد حقوق بشر قطعا نیاز به حمایت و همکاری دستگاه‌ها دارد، بیان داشت: در حوزه حقوق بشر با کمک همکاران، چندین محور اساسی را مدنظر قرار می‌دهیم.
 

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضاییه ترویج و ارتقای حقوق بشر شهروندی بر اساس آموزه‌های دینی را از جمله برنامه‌های کاری خود دانست و گفت: تدوین و تبیین دستاورد‌های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران از جمله این برنامه‌ها است؛ حقوق بشر خلاصه به مباحث سیاسی و قضایی نیست لذا باید دستاورد‌ها و اقدامات خوبی که در قوای سه گانه داریم هم در داخل و هم عرصه بین الملل معرفی کنیم.
 

وی افزود: پیگیری جنایاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته را مدنظر قرار می‌دهیم. همچنین تلاش برای برقراری ارتباط هدفمند با سایر سازمان‌های بین المللی حقوقی و قضایی را در برنامه‌های خود داشته باشیم.
 

غریب آبادی توجه به مشکلات ایرانیان خارج از کشور را دیگر برنامه‌های محوری خود دانست و گفت: تلاش جهت رفع مشکلات این افراد و فراهم آوردن تسهیلات مختلف در حوزه فناوری و ایفای نقش محوری در ارتباط با مسایل حقوقی و قضایی اتباع خارجی و همچنین پیگیری و نظارت منافع ملت ایران را در دستور کار قرار خواهیم داد.
 

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: امید است با حمایت و همکاری دستگاه‌ها بتوانیم تلاش زیادی در تحقق برنامه‌ها داشته باشیم.


دوران کرونا ارزش پیشگیری را بیشتر نمایان ساخت


در ادامه ، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تبریک میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام گفت: بحث پیشگیری از وقوع جرم بحث بسیار مهمی است که هم در قانون اساسی و هم در سایر قوانین به آن اشاره شده است.


جهانگیر ادامه داد: ارزش پیشگیری را در دوران کرونا فهمیدیم؛ کرونا اگر مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد، اما حقایق زیادی هم در دلش بوجود آمد و یکی از آن حقایق این بود که فهمیدیم که پیشگیری از درمان مهم‌تر است. در روز‌های اول کرونا کسی باور نمی‌کرد که ماسک زدن و سایر اقدامات بهداشتی و رعایت کردن تا چه اندازه می‌تواند در پیشگیری از این بیماری منحوس مؤثر باشد.
 

وی تصریح کرد: جرم به مراتب از بیماری خطرناک‌تر است؛ دلیلش هم این است که نحوه انتشار آن با نحوه بیماری شاید در ظاهر یک مشابهت‌هایی داشته باشد، اما پنهان‌کاری که در جرم هست همچنین عدم همکاری مجرمین و مخفی‌کاری و سایر اقدامات که انجام می‌دهند و نحوه انتشار جرم در جامعه با توجه به تغییر سبک زندگی، ما را به این مهم می‌رساند که تلاش کنیم به مقوله پیشگیری از جرم به نحو جدی‌تری بپردازیم.
 

در امور مربوط به «حقوق بشر» و «پیشگیری از وقوع جرم»، اقدامات مثبتی در قوه قضاییه صورت گرفته


حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه نیز در این مراسم اظهار داشت: درباره ستاد حقوق بشر کار‌های زیادی انجام شده، اما درباره نحوه انتقال آن به جامعه بشری خارج از ایران نقشی که باید ایفا کنیم انجام نشده درحالی که ما به رعایت حقوق بشر اعتقاد داریم و تاکید داریم حقوق بشری که مکتب اسلام معرفی کرده در هیج یک از مکاتب دنیا وحود ندارد.
 

وی بیان داشت: در معاونت اجتماعی نیز کار‌های بزرگی صورت گرفته است، اما گاهی با تعطیل شدن برخی از کارخانه‌ها و بیکاری کارگران مواجه هستیم که یکی از کار‌های مهم آن است که با هماهنگی دادستانی، اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گیرد.
 

در پایان این مراسم، حکم انتصاب معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از سوی معاون اول قوه قضاییه ارایه و از خدمات معاونین سابق نیز تقدیر شد.

 

ارسال نظر: