X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
در همایش بین‌المللی حقوق بشر با نگاهی به پرونده حمید نوری مطرح شد:
تعداد بازدید خبر : 331
تاریخ ثبت : یکشنبه, 17 اردیبهشت,1402 | 02:51 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 17 اردیبهشت,1402 | 01:27 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 27 اردیبهشت,1402 | 08:11 ق.ظ

نقض دادرسی عادلانه از سوی دادگاه سوئد علیه شهروند ایرانی/ تمامی تماس‌های حمید نوری با خانواده همچنان قطع است

  • نقض دادرسی عادلانه از سوی دادگاه سوئد علیه شهروند ایرانی/ تمامی تماس‌های حمید نوری با خانواده همچنان قطع است

همایش بین‌المللی حقوق بشر با محوریت «منافقین، خائنین دیروز، شاکیان امروز» و با نگاهی به پرونده حمیدنوری برگزار شد.
 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، همایش بین‌المللی حقوق بشر با محوریت «منافقین، خائنین دیروز، شاکیان امروز»، با نگاهی به پرونده حقوق بشری حمید نوری، به منظور بررسی جنایات منافین با حمایت سوئد، روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و خانواده حمید نوری در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در آغاز این نشست، «محمدمهدی اسلامی»؛ محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ضمن گرامیداشت یاد 17 هزار شهید ترور به خصوص شهدای هفتم تیر 1360، با اشاره به روند بازداشت و محاکمه حمید نوری در سوئد، به تشریح فعالیت‌های برخی نهاد‌های ضد ایرانی پرداخت و گفت: برخی شاکیان پرونده حمید نوری به قدری سازماندهی شده پیش می روند که اظهارات آن‌ها عینا مشابه یکدیگر است ولی اجازه حضور این افراد در دادگاه داده نمی شود.

این تاریخ پژوه با اشاره به برخی از اسامی شاکیان پرونده «حمید نوری» ادامه داد: در این دادگاه شاهد مواضع افرادی هستیم که صلاحیتی برای شکایت ندارند و خودشان از تروریست ها هستند. خائنین دیروزی که به شاکیان امروز تبدیل شدند. آن‌ها حتی در دادگاه ابایی از بیان سابقه خود ندارند و قاضی هم سوالی از آن‌ها نمی‌پرسد که مرتکب چه جنایات و جرم‌هایی شده‌اند!

اسلامی، افزود: آخرین نمونه فعالیت ضد ایرانی گروهک تروریستی منافقین که به تازگی انجام شد؛ محکوم کردن اعدام سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال است شخصی که مرتکب حمله تروریستی در اهواز بود و تعدادی از مردم بی دفاع و کودکان بی گناه را به خاک و خون کشید.

شبانی: گروهک تروریستی منافقین اجازه ارتباط با خانواده را از من سلب کرد

در ادامه این همایش، هادی شبانی، از افراد جداشده از گروهک تروریستی منافقین با بیان اینکه بالغ بر 20 سال در اشرف کار می‌کردم، گفت: در سال 1364 که با این سازمان ارتباط گرفتم به طور کامل با خانواده قطع ارتباط کردم.

وی با اشاره به ملاقات رجوی با صدام در خصوص پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق ، گفت: رجوی در دیدار با صدام خواهان به تعویق افتادن آتش بس شده بود تا این فرقه به خیال خام خود بتوانند با انجام عملیات تروریستی تهران را اشغال کنند ولی این عملیات با شکست مواجه شد.

شبانی در ادامه گفت: در جریان ناآرامی های 1401 منافقین اعلام می‌کنند که زن‌ها حجاب از سر بردارند اما سؤال من این است؛ چرا خودشان روسری را برنمی دارند؟ زمانی که در کمپ اشرف حضور داشتم حتی ساعت استفاده از پمپ بنزین زنانه و مردانه تفاوت داشت و این تفکیک شدید جنسیتی در تمامی سطوح این سازمان وجود داشت.

مومنی: اصل برائت در پرونده حمید نوری نقض شده است

در ادامه این نشست «مهدی مومنی» از اساتید حقوق دانشگاه تهران به نقد حقوقی دادگاه استکهلم پرداخت و گفت: پرونده «حمید نوری» از ابعاد حقوقی قابل نقد است و وکلای وی حتما به این موارد در روند تجدید نظر توجه می‌کنند. یکی از نکاتی که جزء «استاندارد» و «بلاشک» در دیوان کیفری بین المللی به شمار می‌رود، اصل برائت است.

مومنی افزود: رای پرونده حمید نوری را که می‎خوانید می‌بینید که اصل برائت در جای جای آن نقض شده است؛ بر اساس این اصل، فرض بر این است که همه افراد بی‌گناه هستند تا زمانی که به طور قاطع فرد، در محکمه صالح گناهکار شناخته شود.حکم دادگاه بدوی نشان می‌دهد که اصل برائت زیر پا گذاشته شده و اساس آن کیفرخواست صادر شده است و دادگاه سوئد چشم بسته به کیفرخواست استناد کرده است.

این استاد حقوق ادامه داد: در طول دادگاه سوئد به طور پیوسته بر این کیفرخواست استناد و از آن دفاع شده است؛ در اسناد بین المللی اصل برائت مورد تصریح قرار گرفته است. این رای از جهات شکلی و حقوقی قابل نقد و تحلیل است. باید فرآیند دادرسی منصفانه طی بشود و در یک محکمه عادل و صالح به محکومیت فرد رسیدگی شود..

شعبانی: عدم دسترسی حمید نوری به ترجمه رای بدوی نقض آشکار دادرسی عادلانه است

در ادامه، «قاسم شعبانی» استاد دانشگاه و وکیل دادگستری به تبیین نقض و حق دفاع موثر در فرایند رسیدگی به پرونده حمید نوری پرداخت و گفت: در پروند آقای نوری بحث نقض دادرسی منصفانه مطرح است؛ در این پرونده 2 روز قبل از ورود حمید نوری به این کشور حکم بازداشت ایشان صادر شده و به محض ورود به فرودگاه بازداشت می‌شوند که این امر ناقض اصل صلاحیت جهانی است.

وی افزود: بحث دوم دادرسی عادلانه طبق ماده حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدید شدگی اجباری است، بعد از ربایش نوری و ادله ادعایی مطروحه توسط منافقین، حتی خانواده از جای ایشان مطلع نبودند و کشور سوئد حتی کنسولگری ایران را از این مسئله آگاه نمی کند که ما یک تبعه از کشور شما را دستگیر کردیم.

این وکیل دادگستری به دو اصل برائت و تفسیر قوانین کیفری به نفع متهم اشاره کرد و درباره وظایف دادستان گفت: در این پرونده دادستان بدون هیچگونه تحقیقات جامع و کامل و صرفا به تکیه بر اظهارات شکات به این پرونده وارد شده است. یکی از اقدامات مهم برای تحقیقات، بررسی محل وقوع جرم است اما در این پرونده این اقدام انجام نشده است و حتی از دولت عراق که در آن زمان هم از عملیات فروغ جاویدان حمایت کرد برای انجام تحقیقات درخواست نشده است.

وی افزود: اگر سوئد تمایلی به پیشبرد این پرونده از منظر حقوقی داشت می‌توانست آن را مختومه کند کما اینکه در سال ۲۰۰۲ دادستان سوئد به بهانه عدم امکان تحقیقات مستقل در فلسطین پرونده یکی از سران رژیم اشغالگر قدس را مختومه اعلام کرد. همچنین سوئد به دلیل عدم مراوده با ایران و معاضدت حقوقی می‌توانست این پرونده را مختومه کند اما واقعیت این است که این پرونده سیاسی است.

شعبانی با اشاره به برگزاری ۱۰۱ جلسه دادگاه برای پرونده آقای نوری گفت: بیش از ۵۰۰ ساعت در دادگاه به شکات و فقط ۲۰ ساعت به آقای نوری برای پاسخگویی به ادعاها و اتهامات اختصاص داده شده است. همچنین دو وکیل انتصابی آقای نوری افرادی کم تجربه هستند در حالی که این پرونده پیچیدگی خاص خود را دارد. اظهارات دادستان سوئد براساس مستندات شهود است و هیچ تحقیقات مستقل، جامع و بی‌طرفانه‌ای انجام نشده است.

این حقوقدان با اشاره به خشونت و شکنجه پلیس سوئد علیه حمید نوری، از دیگر موارد نقض دادرسی منصفانه به عدم دسترسی آقای نوری به ترجمه رأی بدوی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این شهروند ایرانی فارغ از مراتب سیاسی و صرفا طبق موازین حقوقی سربلند و عاری از هرگونه اتهام به کشور بازگردند.

علیزاده: آلبانی، حیات خلوت آمریکا و گروهک تروریستی منافقین است

در ادامه، «بخشعلی علیزاده»، از اعضای سابق این گروهک تروریستی گفت: به مدت 4 سال در اردوگاه اسرا بودم و وارد کمپ اشرف شدم. آلبانی به عنوان حیاط خلوت آمریکا یکی از مکان های مناسب برای فعالیت منافقین بود. در سال 1395 از این گروهک تروریستی جدا شدم و غیرقانونی به آلمان رفتم پس از مدتی طبق عفو مقام معظم رهبری به کشور بازگشتم.

وی در ادامه سخنانش با اعلام حمایت از خانواده حمید نوری، افزود: فعالیت منافقین عمدتاً در فضای مجازی است و تعداد زیادی پشت کامپیوترها هستند و با جنگ سایبری از طریق اینستاگرام، واتساپ و توئیتر و فیس بوک به عضوگیری می‌کنند. در مقابل ما در ایران انجمن هایی را تشکیل داده ایم تا با روشنگری به نسل جوان کمک کنیم تا راه درست را تشخیص دهند.

مجید نوری: دولت سوئد تمامی تماس ها با پدرم را قطع کرده است

در خاتمه این نشست، مجید نوری پسر حمید نوری گفت: ۴۲ ماه از انفرادی پدرم می‌گذرد که بالغ بر ۳۳ هزار ساعت است و تمام این مدت در یک سلول انفرادی به سر می‌برد. قاضی به پدرم توهین می‌کند و اجازه دفاع کردن و صحبت در دادگاه را نمی‌دهد.

وی درباره شیوه‌های شکنجه روحی خود و خانواده‌اش بیان کرد: عید نوروز امسال به من اعلام کردند که می‌توانم با پدرم ملاقات داشته باشم و چهارم فروردین بلیت سفر را با قیمت زیاد تهیه کردم ولی به محض اینکه به هتل رسیدم گفتند که این امکان فراهم نیست؛ حدود ۱۰ روز آنجا بودم و وقتی در فرودگاه ایران بودم به من اعلام کردند که این امکان فراهم شده؛ این رفتارها فشارهای روحی زیادی به من و خانواده وارد می‌کند.

فرزند حمید نوری افزود: به ما اجازه ملاقات نمی دهند و ایشان نه تماس تلفنی دارد و نه اجازه ملاقات. پدرم فقط به شبکه یک تلویزیون سوئد دسترسی دارد که اخبار وارونه از ایران منتشر می‌کند.

وی با انتقاد از دستگاه قضایی سوئد گفت: به پدرم فقط سه دقیقه وقت صحبت در دادگاه تجدیدنظر دادند. خانواده به او دسترسی ندارد و قاضی پدرم را از دادگاه بیرون می‌کند.

مجید نوری با اشاره به اعدام سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال گفت: فردی که دیروز اعدام شد، قاتل کودکان است با این حال رسانه‌های غربی از او حمایت فراوانی می‌کنند، در کشور ما رسانه‌ها آنطور که باید به مسأله بازداشت و محاکمه غیرقانونی حمید نوری نپرداخته‌اند.



 

ارسال نظر: