X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 خرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 158
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 03 خرداد,1402 | 09:09 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 03 خرداد,1402 | 07:02 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 03 خرداد,1402 | 09:09 ق.ظ

ارشادی: جامعه بین المللی با لغو تحریم‌های یکجانبه کمک‌های حیاتی را بدون تاخیر و محدودیت تضمین کند

  • ارشادی: جامعه بین المللی با لغو تحریم‌های یکجانبه کمک‌های حیاتی را بدون تاخیر و محدودیت تضمین کند
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه اقدامات قهری یکجانبه پیامدهای شدیدی به‌ویژه بر ناامنی غذایی دارد که بر غیرنظامیان به‌ خصوص بر زنان و کودکان تأثیر می‌گذارد، گفت: جامعه جهانی با لغو تحریم‌های یکجانبه می‌تواند کمک‌های حیاتی را بدون تاخیر و محدودیت تضمین کند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد حمایت از غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه؛ امنیت غذایی و حفاظت از خدمات اساسی برای غیرنظامیان، گفت: بر اساس حقوق بین الملل بشردوستانه، همه طرف‌های درگیری موظفند اطمینان حاصل کنند که غیرنظامیان به کالا‌ها و خدمات ضروری از جمله غذا و مراقبت‌های پزشکی دسترسی دارند.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل اضافه کرد: با وجود تعهدات مندرج در حقوق بین‌الملل بشردوستانه، گزارش تازه دبیرکل (S/۲۰۲۳/۳۴۵) بر اثرات پایدار و مخرب درگیری‌های مسلحانه بر امنیت غذایی تاکید می‌کند که منجر به ادامه گرسنگی در بسیاری از مناطق می‌شود؛ این آمار نگران کننده بر نیاز فوری به تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی به تاثیر درگیری‌های مسلحانه بر امنیت غذایی و حفاظت از جمعیت غیرنظامی تاکید می‌کند.

وی اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه تروریسم، اشغالگری، اقدامات یکجانبه غیرقانونی و حضور نیرو‌های خارجی غیرقانونی همچنان به تخریب زیرساخت‌ها و کشتن غیرنظامیان منجر شده است.

ارشادی تصریح کرد: در اراضی اشغالی فلسطین، رژیم اسرائیل به اقدامات ظالمانه، توسعه طلبانه و آپارتاید خود ادامه می‌دهد و به طور سیستماتیک حقوق بشر فلسطینی‌ها را نقض می‌کند؛ گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که سال گذشته شاهد بیشترین تعداد تلفات غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری از سال ۲۰۰۵ بوده است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: علاوه بر این، وضعیت غزه عمیقا نگران کننده است؛ غزه عملا به بزرگ‌ترین زندان جهان تبدیل شده است؛ تخریب زیرساخت‌های حیاتی وضعیت انسانی وخیم را تشدید می‌کند و مردم غزه را در وضعیت آسیب‌پذیری شدید قرار داده است.

نماینده ایران در نشست شورای امنیت همچنین گفت: در سوریه، ادامه تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین غارت منابع طبیعی سوریه توسط نیرو‌های خارجی غیرقانونی، تاثیر منفی بر وضعیت انسانی در سوریه داشته و چالش‌های پیش روی مردم سوریه را تشدید کرده و توانایی دولت سوریه را در ارائه خدمات ضروری به مردم سوریه کاهش داده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، رژیم اسرائیل به تجاوزات و حملات تروریستی خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، با مصونیت کامل و بدون هرگونه پیامد یا عواقبی از سوی جامعه بین المللی ادامه می‌دهد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران این جنایات شنیع را که زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده و قوانین بشردوستانه بین المللی و منشور ملل متحد را نقض می‌کند و تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه است، به شدت محکوم می‌کند.

ارشادی در ادامه گفت: در افغانستان، برای اطمینان از دریافت کمک‌های مورد نیاز مردم افغانستان، تداوم کمک‌های بشردوستانه باید بی طرفانه و بدون قید و شرط صورت گیرد؛ هرگونه سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه تنها می‌تواند به مردم افغانستان آسیب برساند؛ به همین ترتیب، دارایی‌های مسدود شده مردم افغانستان باید به طور کامل و بدون هیچ قید و شرطی بازگردانده شود.

وی تاکید کرد: برای حفاظت موثر از غیرنظامیان، اولویت دادن به پایان دادن به درگیری و دست یافتن به یک راه حل سیاسی، علاوه بر افزایش عملیات و حمایت‌های بشردوستانه، حیاتی است. عملیات موثر بشردوستانه برای حفاظت از غیرنظامیان متکی به همکاری بین المللی، تامین مالی مناسب و به موقع و دسترسی به منابع است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، افزود: متاسفانه اعمال اقدامات قهری یکجانبه (تحریم‌های یکجانبه) مانع از تحقق این عناصر می‌شود؛ اقدامات قهری اجباری یکجانبه پیامد‌های شدیدی به‌ویژه بر ناامنی غذایی دارد که بر غیرنظامیان، به‌ویژه زنان و کودکان تاثیر می‌گذارد؛ این اقدامات غیرقانونی همچنین نظام‌های مراقبت‌های بهداشتی و سازمان‌های بشردوستانه را با مشکل مواجه و دسترسی به تجهیزات پزشکی را محدود می‌کند و نیز مانع ارسال کمک‌ها می‌شود.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با لغو تحریم‌های یکجانبه، جامعه بین‌المللی می‌تواند محیطی را ایجاد کند که پاسخ‌های انسان دوستانه سریع و موثر را ممکن می‌سازد و تضمین می‌کند که کمک‌های حیاتی بدون تاخیر یا محدودیت‌های غیرضروری به افراد نیازمند می‌رسد.

وی در پایان گفت: همه طرف‌های درگیری‌های مسلحانه بایستی به طور کامل به تعهدات حقوق بین‌الملل خود پایبند بوده و همچنین به اصول بشردوستانه انسانی، بی‌طرفی و استقلال در ارائه کمک‌های بشردوستانه از جمله کمک‌های پزشکی احترام بگذارند.

ارسال نظر: