X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 37
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 12 اردیبهشت,1403 | 10:23 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 12 اردیبهشت,1403 | 10:17 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 17 اردیبهشت,1403 | 04:10 ب.ظ

نگرانی‌های جدی از نقض حقوق بشر در فرانسه در آستانه بازی‌های المپیک

  • نگرانی‌های جدی از نقض حقوق بشر در فرانسه در آستانه بازی‌های المپیک

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: : هر چند یک نهاد حقوق بشری در گزارش اخیر خود تداوم فرسایش حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد، اما این موضوع هیچ اثری در تغییر رفتار دولت فرانسه بویژه در آستانه یک رویداد بین المللی بزرگ بوجود نیاورد.

 

عابد اکبری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر، در خصوص رفتارهای خشونت بار پلیس فرانسه اظهار داشت: در حالی‌که کمتر از صد روز تا شروع بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس باقی مانده، نگرانی‌های جدی از جانب فعالین حقوق بشری در ارتباط با خشونت‌های گسترده پلیس فرانسه و اقدامات غیر قانونی علیه مهاجرین و بویژه مسلمانان فرانسوی بوجود آمده است.
 

وی افزود: بازی‌های المپیک پاریس قرار است بین ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ آگوست برگزار شود و به واسطه رفتارهای خشونت بار پلیس فرانسه بسیاری از خانواده‌های آسیب‌دیده از جامعه مهاجرین عمدتا از کشورهای آفریقایی فرانسوی زبان از جمله بورکینافاسو، گینه، ساحل عاج و سنگال چندین روز، هفته ها و حتی ماه هاست که در زیر نمای تزیین شده پاریس روزگار خود را سپری می کنند.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: هر چند سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود که چند هفته پیش منتشر نمود تداوم فرسایش حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد، اما این موضوع هیچ اثری در تغییر رفتار دولت فرانسه بویژه در آستانه یک رویداد بین المللی بزرگ بوجود نیاورد.


اکبری ادامه داد: این سازمان در گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از آینده حقوق بشر در فرانسه عنوان داشته «سخنان نفرت‌انگیز» در فرانسه طی سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.‌
 

وی همچنین مطرح کرد: اخیرا ژان کلود سامویر، رئیس عفو بین‌الملل فرانسه، ضمن اشاره به وضعیت وخیم حقوق بشر در فرانسه عنوان داشت که در فرانسه موارد نقض حقوق بین‌المللی نیز رو به افزایش است و سخنان نفرت‌انگیز روز به روز بیشتر می‌شود.
 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: بسیاری از فعالین مدنی در فرانسه معتقدند قانونی که نظارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی را مجاز می‌داند و مقامات فرانسه آن را یک تجربه و تضمین کننده امنیت در جریان برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ معرفی می‌کنند، خطر توسعه بیش از حد اختیارات پلیس از طریق گسترش استفاده از تجهیزات نظارتی و  همچنین استفاده دائمی از این ابزار را افزایش داده است.

 

اکبری یادآور شد: در گزارش اشاره شده عفو بین المللی همچنین، با اشاره به «خشونت‌های پراکنده و چماق‌بازی‌های بی‌رویه» در جریان تظاهرات اعتراضی به اصلاحات قانون بازنشستگی یا اعتراضات دارای مجوز در حمایت از فلسطینی‌ها تاکید شده است که مقامات فرانسه در مقابل این اعتراضات از «نیروی برقرارکننده نظم» سوء استفاده کردند.
 

وی با اشاره به اینکه وزیر کشور فرانسه در ماه اکتبر وشکل گیری تجمعات حمایتی از مردم فلسطین در فرانسه در پیامی به بخشداران نواحی مختلف فرانسه از آنها خواست هرگونه تظاهراتی را که در همبستگی با فلسطین سازماندهی شده ممنوع کنند، گفت: این موضوع تاییدی بر تبعیض سیستماتیک توسط پلیس فرانسه است و تاثیر این تبعیض بر گسترش سخنرانی‌های نژادپرستانه و انگ‌زننده علیه مسلمانان در فرانسه نگرانی های بسیار زیادی ایجاد نموده است.


 

ارسال نظر: