X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 خرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 28
تاریخ ثبت : شنبه, 12 خرداد,1403 | 03:25 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 10 خرداد,1403 | 06:17 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 12 خرداد,1403 | 03:32 ب.ظ

گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا؛ مرگ و میر ناشی از خشونت پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید

  •  گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا؛ مرگ و میر ناشی از خشونت پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید

در آمریکا، حقوق بشر اساسا امتیازی است که فقط عده کمی از آن برخوردارند؛ مشکل‌های مختلف حقوق بشری این کشور به‌طور جدی توسعه سالم عرصه جهانی حقوق بشر را تهدید کرده و مانع آن می‌شود.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، گزارش نقض حقوق بشر در ایالات متحده در سال ۲۰۲۳، نشان می‌دهد که ایالات متحده بیشترین تعداد کشته‌شدگان توسط پلیس را در سال گذشته از زمان آغاز ردیابی ملی خود در سال ۲۰۱۳ مشاهده کرد. 


 طبق گزارش دفتر اطلاعات شورای دولتی چین، یک گروه تحقیقاتی غیرانتفاعی اعلام کرد که پلیس در ایالات متحده در سال گذشته حداقل ۱۲۴۷ نفر را کشته است،  این یعنی هر روز تقریباً سه نفر توسط افسران کشته می‌شوند. با این حال،  "سیستم پاسخگویی برای اجرای قانون پلیس بیهوده است."
 

در این گزارش با استناد به کتاب «دستگیری شهروندی پیامدهای دموکراتیک کنترل جنایات آمریکا»، آمده است: ادارات پلیس آمریکا همواره از شهروندانی که قانونی بودن اقدامات اجرای قانون خود را زیر سوال می‌برند متنفر بوده‌اند و مکانیسم پاسخگویی پلیس در قبال اقدامات غیرقانونی عملاً بی‌فایده است. مشکل استفاده بیش از حد از زور توسط پلیس در ایالات متحده برجسته است، اما اکثر ادارات اجرای قانون از انتشار داده‌های استفاده از زور خودداری می‌کنند.
 

از سوی دیگر، آمریکا کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را تصویب نکرده و تنها کشور عضو سازمان ملل است که کنوانسیون حقوق کودک را تصویب نکرده است.قانون اساسی آمریکا تبعیض مبتنی بر جنسیت را ممنوع نمی‌کند؛ آمریکا همچنین تنها کشوری در جهان است که کودکان را بدون آزادی مشروط به حبس ابد محکوم می‌کند. 


همچنین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به دلایل مرتبط با بارداری در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند در ۲۰ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است؛ براساس آمارها، بیش از ۲.۲ میلیون زن آمریکایی در سنین باروری به مراقبت‌های زنان و زایمان دسترسی ندارند. براساس داده‌های موجود، میلیون‌ها کودک از برنامه بیمه درمانی دولت فدرال کنار گذاشته شده‌اند. 
 

همچنین سالانه هزاران کودک ناپدید می‌شوند؛ سازمان‌های ایالتی در گزارش تخمینی ۳۴ هزار و ۸۰۰ مورد ناپدید شدن فرزندخوانده در ۴۶ ایالت شکست خورده‌اند. 

از سوی دیگر بحران در مرزهای آمریکا  به اوج خود رسیده است . بنا بر اعلام گفته آژانس مهاجرت سازمان ملل، مرز آمریکا و مکزیک مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت زمینی در جهان است؛ در ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۴۹ مهاجر در منطقه گشت مرزی ال‌پاسو جان خود را از دست دادند.در سال مالی ۲۰۲۳، تعداد مهاجرانی که در مرز‌های جنوبی آمریکا بازداشت یا اخراج شدند به بیش از ۲.۴ میلیون نفر رسید که رکورد دیگری است.

همچنین مهاجران در معرض شکنجه و دیگر اشکال رفتار غیرانسانی قرار می‌گیرند؛ سیاست‌های مرزی آمریکا برده‌داری مدرن را تسهیل می‌کند.سیاست‌های مرزی دولت آمریکا همچنین مشکل قاچاق انسان را تشدید می‌کند؛ کودکان مهاجر بدون همراه در آمریکا از کار اجباری و استثمار وحشیانه رنج می‌برند.

آمریکا مدت‌ها است که هژمونیسم را دنبال می‌کند، سیاست قدرت را اعمال می‌کند و بحران‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند.در پی تجاوز‌های نظامی آمریکا به دیگر کشور‌ها پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر با ادعای عملیات‌های ضد تروریسم در خارج از کشور، دست‌کم ۴.۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.ارتش آمریکا از طریق برنامه‌های نیرو‌های نیابتی حاکمیت و حقوق بشر دیگر کشور‌ها را نقض می‌کند و به ارائه تسلیحات به مناطق درگیری ادامه می‌دهد که به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر می‌شود.

زندان بدنام گوانتانامو که حقوق بشر را به شدت نقض می‌کند، همچنان فعال است.استفاده طولانی مدت و بی‌رویه از تحریم‌های یک‌جانبه پیامد‌های جدی بشردوستانه به‌همراه داشته است؛ آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان از تحریم‌ها استفاده کرده است.

 

ارسال نظر: