X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مرداد 1403
تعداد بازدید خبر : 13
تاریخ ثبت : دوشنبه, 22 مرداد,1403 | 12:43 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 10 مرداد,1403 | 02:38 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 22 مرداد,1403 | 12:43 ب.ظ

نشست بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر در وزارت دادگستری برگزار شد

  • نشست بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر در وزارت دادگستری برگزار شد

نشست تخصصی بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر، چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، به میزبانی وزارت دادگستری و با حضور چند صاحبنظر این حوزه برگزار شد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در این نشست حادثه ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، شهید اسماعیل هنیه از سوی عوامل رژیم جنایت‌کار صهیونیستی را محکوم و فقدان این مبارزه جبهه مقاومت را به مردم فلسطین و همه آزادیخواهان جهان تسلیت گفت و اظهار کرد: هر روز که از جنگ غزه می‌گذرد، برگ جدید از جنایت علیه بشریت و نقض کنوانسیون‌های بین‌‎المللی رقم می‌خورد.
 

وی با اظهار تاسف از انفعال جامعه بین‌الملل درباره حوادث غزه، اظهار داشت: پیش چشم مدعیان حقوق بشر حدود ۴۰ هزار کشته، بیش از ۹۰ هزار مجروح و افزودن بر ۱۰ هزار مفقود در جریان جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه ثبت شده که لکه ننگی بر چهره حامیان این رژیم و مدعیان حقوق بشر است.
 

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری، با اشاره به حق بر محیط زیست سالم، توسعه و امنیت به‌عنوان نسل سوم حقوق بشر، به تخریب بیش از ۷۰ درصدی ساختمان‌های غزه در تهاجم وحشیانه رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: بیش از یک دهه زمان لازم است تا نابودی بیش از ۵۰ درصد از فضای سبز غزه و انباشت ۱۰۰ میلیون تنی زباله و آوار در این منطقه جغرافیایی ترمیم و ساماندهی شود؛ حدود ۸۰ هزار تن بمب و مواد منفجره‌ای که بر سر مردم این منطقه فرود آمده تبعات زیست محیطی غیرقابل تصوری را در قامت یک بحران ایجاد کرده است.
 

به گفته جلالیان، براساس اساسنامه‌ها، معاهدات و کنوانسیون‌های متعدد بین‌‎المللی آنچه امروز در غزه رخ داده است، ذیل جنایت‌های بین‌المللی قابل شناسایی و تعقیب بوده و مصداق جرم بین‌المللی است.
 

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری دستاویز و بهانه رژیم منحوس اسرائیل در ارتکاب جنایت‌های بی‌شمار علیه مردم غزه را دفاع پیش‌دستانه مردم غزه برشمرد و گفت: براساس مفاد و اسناد بین‌المللی هر اقدام در این حوزه باید سه شرط مبنی بر احراز موضوع، تناسب پاسخ و تفکیک اماکن و نفرات را به‌عنوان ضروریات این اصل تامین کند.
 

جلالیان غزه را نمایشگاهی از انواع نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی خواند و گفت: رژیم جعلی اسرائیل در غزه نمایشگاهی از انواع جنایت‌ها علیه بشریت را برپا کرده که بسیاری از این موارد قابل توصیف و نمایش نیست؛ امیدواریم اینگونه نشست‌ها در ایجاد بیداری در جامعه جهانی و به محکمه کشاندن جنایت‌کاران صهیونیست و نجات مردم غزه موثر واقع شود.
 

در این نشست عناوین و موضوع‌هایی از جمله «مسئولیت جامعه بین‌المللی در برابر وقایع غزه»، «مروری بر رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره وقایع غزه»، «کودکان فلسطین و حق بر صلح از منظر اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری»، «غزه در بوته آزمون حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه، از ژنوساید تا اکوساید»، «آتش در میان درختان زیتون، استنشاق فسفر سفید و کودکان گرسنه، ضرورت ارزیابی محیط زیستی جنگ» و «حق بر محیط زیست سالم در مخاصمات مسلحانه بین‌المللی با رویکرد مسئولیت دولت‌ها» از سوی سخنرانان طرح و تشریح شد.

 

ارسال نظر: