X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 31 شهریور 1403
تعداد بازدید خبر : 31
تاریخ ثبت : یکشنبه, 01 مهر,1403 | 09:20 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 31 شهریور,1403 | 12:51 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 01 مهر,1403 | 09:22 ق.ظ

ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم صهیونیستی با انفجار پیجرها در بیروت

  • ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم صهیونیستی با انفجار پیجرها در بیروت

در قضیه انفجار پیجرها به جهت نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل بشردوستانه و کنوانسیون های چهارگانه ژنو و پروتکل های الحاقی آن و اساسنامه دیوان بین الملل کیفری جنایت جنگی توسط رژیم اسراییل ارتکاب یافته است و عوامل انفجارها دارای مسئولیت کیفری بین المللی می باشند.
 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، «امیر بی پروا»، کارشناس حقوق بین‌الملل در یادداشتی درخصوص انفجار پیجرها در بیروت توسط رژیم صهیونیستی ضمن بررسی نکات حقوقی این اقدام تروریستی نوشت: 
 

17 و 18 سپتامبر 2024 ، انفجار صدها پیجر و وسیله ارتباط الکترونیکی در لبنان توسط رژیم صهیونیستی یک اتفاق غافل گیر کننده بود.

این اقدام تروریستی منجر به مرگ 34 نفر شامل دو کودک و مجروح شدن 3400 نفر از غیرنظامیان شد. این انفجار ها مصدومیت ها و معلولیت هایی را برای غیر نظامیان به همراه داشت.

با توجه به گستردگی انفجار ها و آسیب های ناشی از آن، نقض حقوق بین الملل عام به صورت گسترده و نقض حقوق بین الملل بشر دوستانه به صورت خاص صورت گرفته است که به آن می پردازیم.
 

اولا، اصل تفکیک از اصول بنیادین حقوق بین الملل بشر دوستانه می باشد که در انفجار پیجر ها این اصل نقض گردیده است. به موجب اصل تفکیک باید بین اهداف نظامی و غیر نظامی تفکیک قائل شد. طرفین مخاصمه نیز باید در زمان مخاصمه بین نظامیان و غیر نظامیان قائل به تفکیک شوند. مواد 48 و 51 پروتکل اول کنوانسیون های چهار گانه ژنو اصل تفکیک را مورد شناسایی قرار داده است. در انفجار پیجرها در بیروت به جهت اینکه اکثر تلفات غیر نظامی بودند اصل تفکیک در حقوق بین الملل بشر دوستانه نقض گردیده است.

ثانیا، اصل تناسب به صورت فاحش نقض گردیده است. اصل تناسب به این معنا است که آسیب های ناشی از عملیات نظامی باید متناسب با منافع نظامی باشد و روش های جنگی و سلاح هایی که منجر به آسیب غیر متعارف به غیر نظامیان می گردد، ممنوع می باشد. در انفجار پیجرها از روش جنگی نامتعارف استفاده گردید که منجر به آسیب جدی و خارج از ضرورت نظامی به افراد غیر نظامی گردید. اصل ضرورت به موجب ماده 51 پروتکل اول کنوانسیون های چهارگانه ژنو مورد شناسایی قرار گرفته است.
 

ثالثا، در جریان انفجار پیجرها به سفیر جمهوری اسلامی ایران آسییب وارد گردیده است که این نقض مصونیت اشخاص دیپلماتیک می باشد و کنوانسیون 1961 مربوط به حقوق دیپلماتیک نقض گردیده است.

رابعا، استفاده از سلاح‌های نامتعارف نقض جدی حقوق بین الملل بشر دوستانه می باشد و مصداق جنایت جنگی است.  استفاده از پیجرها به عنوان سلاح جنگی مصداقی از یک سلاح غیر دقیق و کور می باشد که منجر به آسیب به افراد غیر نظامی گردیده است و نقض آشکار حقوق بین الملل بشر دوستانه است.

نقض اصول بنیادی حقوق بین الملل بشر دوستانه جنایت جنگی می باشد و در قضیه انفجار پیجرها به جهت نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل بشردوستانه و کنوانسیون های چهارگانه ژنو و پروتکل های الحاقی آن و اساسنامه دیوان بین الملل کیفری جنایت جنگی توسط رژیم اسراییل ارتکاب یافته است و عوامل انفجارها دارای مسئولیت کیفری بین المللی می باشند.

 

ارسال نظر: