X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 فروردین 1397
تعداد بازدید خبر : 121
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 21 فروردین,1397 | 03:20 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 21 فروردین,1397 | 03:20 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 21 فروردین,1397 | 03:20 ب.ظ

نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره سوریه/ الجعفری: کلاه سفیدها دروغ شیمیایی را مطرح کردند

  • نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره سوریه/ الجعفری: کلاه سفیدها دروغ شیمیایی را مطرح کردند
شورای امنیت

نشست شورای امنیت سازمان متحد درباره سوریه، بدون نتیجه پایان یافت و نماینده آمریکا در این نشست خواستار رأی‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی این کشور علیه سوریه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه که شب گذشته برگزار شد نتیجه خاصی در برنداشت و سازمان ملل به همراه چندین کشور خواستار ادامه تحقیقات در خصوص ادعای حمله شیمیایی شدند.

این نشست به درخواست فرانسه و برای بررسی حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی دمشق برگزار شد که در آن نمایندگان روسیه، سوریه، آمریکا، انگلیس و فرانسه سخنرانی کردند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، بار دیگر با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود، ایران و روسیه را به نقش داشتن در این حمله شیمیایی متهم کرد و گفت: سازمان ملل اقدامی انجام دهد یا ندهد آمریکا به این حمله شیمیایی واکنش نشان خواهد داد.

وی در ادامه خواستار رأی گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا شد که در آن درباره این مطلب که دولت سوریه تاوان سنگینی خواهد پرداخت هشدار داده شده است.

سفیر روسیه: آمریکا فقط به دنبال بحران آفرینی است

 واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در شورای امنیت با بیان اینکه تحقیقات متخصصین روسی نشان می دهد که احتمالأ اصل حمله شیمیایی دروغ باشد زیرا هیچ نوعی از ماده شیمیایی در خاک دوما دیده نشده است، تأکید کرد:  شورا باید در این مورد تحقیق کند که اساسا حمله ای بوده یا خیر. نباید بدون تحقیق و بر اساس گزارش هایی که بسیاری از آنها ساختگی هستند فرض کرد که حمله شیمیایی بوده است.

وی با اشاره به گزارش هایی که در مورد حمله شیمیایی در برخی رسانه ها مطرح شدند، گفت: اگر به این ویدئوها و تصاویر نگاه کنید می بینید که بسیاری از آنها ساختگی هستند. مواردی که در یک ویدئو وجود داشته یک به یک نشان از ساختگی بودن آنها دارند. در یک ویدئو بمبی هست که ادعا می کنند سقف را خراب کرده و سالم به روی یک تخت چوبی افتاده بدون اینکه هیچ آسیبی به این تخت چوبی برساند.

نماینده روسیه افزود: ما درخواست این جلسه را دادیم چون به شدت نگرانیم که در واشنگتن و آنهایی که کورکورانه آنها را دنبال می کنند، همچون فرانسه، وضعیت را به این وخامت رسانده اند که سیاست در مقابل روسیه و سوریه به سیاست های رویارویی جویانه محدود شده است. صحبت ها تندروانه و لحن ها شدید است. به کجا می خواهید برسید؟ ما از همه کشورها و از همه مهمتر از واشنگتن خواستیم به گذشته فجیعی که در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده اند توجه کنند.

وی تأکید کرد: ببینید چه کرده اید! سیاست های شما فقط علیه روسیه نیست، ‌بلکه همه را تحت تاثیر قرار داده است. شما هر جا می روید و به هر چیز دست می زنید فقط بحران به جا می گذارید. آیا می دانید چه خطری را متوجه دنیا و منطقه کرده اید و می کنید؟ بگذارید به یاد بیاوریم که شما تروریست ها را حمایت کردید و در این کشور قرار دادید تا یک دولت قانونی را حذف کنند و از این نیروهای سیاه برای رسیدن به اهدافتان استفاده کردید.

نبنزیا به اهانت های آمریکا به دولت و مردم سوریه هم واکنش نشان داد و گفت: آمریکا و همراهانش به دولت سوریه توهین می کنند و به روسیه و ایران اتهام می زنند و حمله می کنند؛ از سوی دیگر به رسانه ها اطلاعات ناقص و غلط می دهند تا تنش را افزایش دهند. تحلیل حرکات آنها نشان می دهد که مثلا در سال ۲۰۱۷ که امریکا در واکنش به حمله خان شیخون، سوریه را هدف قرار داد، هماهنگی برای انجام آن حمله پیش از روی دادن حمله شیمیایی شروع شده بود.

وی با بیان این که خانم هیلی یک روز گفت که روسیه هرگز نمی تواند دوست آمریکا باشد، اضافه کرد: در پاسخ باید بگویم که اولا دوستی چیزی دو طرفه است و شما نمی توانید به زور کسی را دوست خود کنید.  ما خیلی هم مشتاق دوستی با شما نیستیم. صحبت های شما با تندروی، خشن و ستیزجویانه است و هیچ نشانی از تمایلی برای همکاری ندارد.

نماینده سوریه: کلاه سفیدها دروغ حمله شیمیایی را طرح کردند

به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: نماینده آمریکا در شورای امنیت به صورت مکرر کشور سوریه را تهدید می کند. اظهارات منفی نماینده آمریکا در شورای امنیت در ضدیت با اظهارات وزیر دفاع این کشور درباره سوریه است.

وی همچنین تصریح کرد: ما پیش از این به شورای امنیت اطلاع دادیم که آمریکا، فرانسه و انگلیس به دنبال مطرح کردن ادعاهایی علیه سوریه درباره حمله شیمیایی هستند. آمریکا، انگلیس و فرانسه دروغ های بزرگی مطرح کرده اند و نشانه دروغ این کشورها نیز خارج شدن سالم غیرنظامیان از غوطه شرقی است. آیا هدف شورای امنیت از برگزاری این نشست برای قانونی نشان دادن تجاوز اسرائیل به سوریه است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه با بیان اینکه گروه کلاه سفیدها دروغ حمله شیمیایی را مطرح کردند، افزود: چرا سلاح شیمیایی در این منطقه فقط به زنان و کودکان اصابت کرده و به عناصر مسلح اصابت نکرده است. ارتش سوریه سلاح شیمیایی نداشته و نیازی به این سلاح ندارد چرا که در نبرد علیه تروریسم پیروز است. دولت سوریه آمادگی خود را برای کمک به هیئت اعزامی سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی به دوما اعلام کرده است.

تحقیقات دفتر حقیقت یابِ سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی 
 
در همین حال، معاون دفتر امور خلع سلاح سازمان ملل متحد در شورای امنیت گفت: دفتر حقیقت یابِ سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی در حال تحقیق درباره حمله شیمیایی ادعایی در دوما است و در نهایت نتایج تحقیقاتش را به کشورهای عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی گزارش خواهد داد.

توماس مارکرام معاون نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، در جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه، تأکید کرد: 
کمتر از یک هفته از آخرین اطلاع رسانی به شورای امنیت در خصوص موضوع سلاح های شیمیایی در سوریه می گذرد. از زمان آن گزارش تاکنون، اتهامات جدید و نگران کننده ای در رابطه با استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه مطرح شده. براساس گزارش های دریافتی این ادعا مطرح است که براثر حمله سلاح های شیمیایی، دست کم 49 تن کشته و صدها تن زخمی شده اند. همچنین گزارش شده که بیش از 500 تن عوارضی نشان داده اند که با حمله شیمیایی مطابقت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طریق دفتر حقیقت یاب سازمان ملل در حال جمع آوری اطلاعات درباره این واقعه از تمامی منابعی هستیم که در اختیار داریم. پس از تکیمل تحقیقات دفتر حقیقت یاب سازمان ملل یافته های خود را درباره این حمله به اعضای آن کنوانسیون گزارش خواهد داد.

برچسب ها:
ارسال نظر: