X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 آذر 1397
تعداد بازدید خبر : 130
تاریخ ثبت : دوشنبه, 26 آذر,1397 | 12:00 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 26 آذر,1397 | 12:00 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 26 آذر,1397 | 12:00 ب.ظ

ماهاتیر خواستار مداخله آسه آن برای پایان خشونت ها علیه روهینگیا شد

  • ماهاتیر خواستار مداخله آسه آن برای پایان خشونت ها علیه روهینگیا شد
ماهاتیر

'ماهاتیر محمد' نخست وزیر مالزی خواستار اقدامات موثرتر کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا' آسه آن' برای اعمال فشار بیشتر بر 'آنگ سان سوچی' رهبر معنوی میانمار به منظور پایان دادن به اعمال خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشرسازمان ملل ،ارتش میانمار را به دلیل سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین در شهریور سال 96 که منجر به کشته شدن هزاران نفر و فرار بیش از 750 هزار نفر از آنها به بنگلادش شد ، عامل نسل کشی و تبعیض نژادی معرفی کرده است.

صدها هزار نفر از اقلیت روهینگیایی مسلمان ساکن راخین با حملات مستقیم نظامی، شکنجه، تجاوز به عنف و کشتار دسته جمعی مجبور به فرار به همسایه میانمار، بنگلادش شدند.
این بحران قریب به یکسال و نیم گذشته منطقه جنوب شرق آسیا را دستخوش تحولات ناخوشایندی کرده است.
ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در گفت وگو با روزنامه نیشن تایلند دراین زمینه افزود:ما از دولت میانمارخواستار تجدید نظر در مورد روهینگیایی ها شده ایم ، درصورتی که جنایت ها ادامه پیدا کند، آسه آن باید از اقدامات بین المللی برای جلوگیری از سوء استفاده از قدرت و پایان دادن به بی عدالتی در میانمار حمایت کند.
نخست وزیر مالزی تاکید کرد: آسه آن باید یاد بگیرد که چگونه به دولت هایی که با مردمشان با عدالت و انصاف رفتار نمی کند، فشار آورد.
مالزی، اندونزی، سنگاپور، میانمار، فیلیپین، کامبوج، لائوس، تایلند، میانمار و ویتنام کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' هستند که در سال 1967 تشکیل شد.
ماهاتیر محمد تاکید کرد:اگر آسه آن اجازه دهد که روهینگیایی ها همچنان قتل عام شوند، به نظر می رسد که ما دراین اتحادیه مسئولانه رفتار نمی کنیم.
نایپیدائو به رهبری آنگ سان سوچی مدعی شده که چندین کمیته را برای رفع بحران قتل عام مسلمانان در راخین میانمار وضع کرده اما این اقدامات تاکنون بی نتیجه بوده و سوچی به دلیل تأخیر در اجرای اقدامات موثر برای مقابله با ریشه های این بحران از جمله اعطای حق شهروندی به روهینگیایی ها مورد انتقاد گسترده منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است .
ماهاتیر محمد گفت که او و دیگر رهبران خارجی خواستار کمک به روهینگیایی ها توسط سوچی شده اند، همانطور که بسیاری از ملت ها از سوچی هنگامی که وی در دوران رژیم سابق میانماردر سال های 1989 تا 2010 مورد بی عدالتی قرار گرفته بود، حمایت کردند.
ماهاتیر افزود:سوچی زمانی علیه نظامیان در میانمار جنگیده است اما اکنون که یکی از اعضای دولت این کشور است قادر به اعمال نفوذی بر نظامیان نیست.
ماهاتیر در انتقاد از سوچی ادامه داد: وی نباید با ارتش ارتباط برقرار کند؛ نظامیان با او ناعادلانه رفتار کردند و اکنون آنها با روهینگیا ناعادلانه رفتار می کنند.
به رغم توافق بنگلادش و میانمار برای بازگشت آوارگان روهینگیایی، اما تاکنون صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیایی که در کاکس بازار و سایر اردوگاههای بنگلادش مستقر هستند، همچنان از ترس قتل عالم توسط نظامیان میانماری راضی به بازگشت به ایالت راخین نیستند.
ماهاتیر محمد افزود:ظاهرا میانمار رغبتی به بازگشت آوارگان روهینگیایی ندارد. 
نخست وزیر مالزی تاکید کرد: ترس از اعمال خشونت های بیشتر سبب شده تا هزاران روهینگیایی با انجام سفرهای خطرناک در سراسر اقیانوس هند و آسیای جنوب شرقی به کشورهای دیگر مانند مالزی و اندونزی پناه ببرند. 
وی گفت: مالزی می خواهد پناهندگان روهینگیایی را به میانمار بازگرداند اما پناهندگان هیچکدام نمی خواهند که به میانمار بازگردند.
ماهاتیر محمد از روز شنبه گذشته برای سفری چند روزه در تایلند به سر می برد.
وی دکترای افتخاری دانشگاه رانگسیت بانکوک را دراین سفر دریافت کرده است.
مالزی و تایلند که دو کشور هم مرز هستند در مناطق مرزی شاهد خشونت ها و درگیری های دراز مدت نیز بوده اند.
به گفته ماهاتیر محمد 'عبدالرحیم نور' رئیس پلیس پیشین مناطق مرزی مالزی با تایلند از افرادی که این منطقه را به خوبی می شناد و درصدد رفع مشکلات دراین منطقه است.
درگیری ها در منطقه مرزی دو کشور از سال 2004 شروع شده و تاکنون ادامه یافته است که در اثر آن دستکم هفت هزار نفر دراین منطقه قربانی این خشونت ها شده اند.
طبق گزارش نیشن تایلند،گفت وگو های صلح با شورشیان دراین منطقه از سال 2013 آغاز شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.
شورشیان تایلندی دراستان های مسلمان نشین سونگخلا، ناراتیوات و پاتانی در جنوب تایلند و هم مرز با مالزی ادعای جدایی طلبی و استقلال از تایلند دارند.
این مناطق مسلمان نشین جنوب تایلند در نزدیکی مرز مالزی در سالهای گذشته همواره به صورت روزانه شاهد خشونت های گسترده ای بوده است.
نمایندگان دولت تایلند و نمایندگان گروه جدایی طلبان مسلمان پاتانی (مارا پاتانی) تاکنون بارها به میانجی گری مالزیث پای میز مذاکره نشستند تا راه های پایان درگیری های مسلحانه در جنوب تایلند و ایجاد مناطق امن را بررسی کنند، اما این اقدامات تاکنون ثمری نداشته است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: