X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 بهمن 1397
تعداد بازدید خبر : 162
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 03 بهمن,1397 | 02:58 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 03 بهمن,1397 | 02:58 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 03 بهمن,1397 | 02:58 ب.ظ

هشدار دیده بان حقوق بشر درباره خاورمیانه

  • هشدار دیده بان حقوق بشر درباره خاورمیانه
دیده بان حقوق بشر

ویگاه اینترنتی میدل ایست آی نوشت دیده بان حقوق بشر در خصوص نقض حقوق بشر در مصر و عربستان در سال 2019 هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، بر اساس این گزارش، کارشناسان می گویند اعمال محدودیت هایی بر فعالان، روزنامه نگاران و مقامات دولتی در حال تشدید نقض های حقوق بشری است.
در این گزارش به قلم دنیل هیلتون آمده است: دیده بان حقوق بشر اعلام کرد به سبب خطرات امنیتی یا سیاسی مرتبط با فعالیت هایش در خاورمیانه و شمال آفریقا مجبور به تعطیل کردن نیمی از دفاتر خود در این مناطق شده است و این در حالی است که نقض های حقوق بشری در این کشورها رو به وخامت نهاده است.
کارشناسان منطقه ای دیده بان حقوق بشر در گزارش جهانی این نهاد در سال 2019 از این حقیقت انتقاد کردند که سازمان آنها نتوانست رویداد سالانه خود را در هیچ یک از شهرهایی برگزار کند که زمانی در آنها دفتر منطقه ای داشت . این شهرها شامل قاهره، طرابلس و صنعا می شود.
سارا لی ویتسون مدیر دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر در سخنانی در در باشگاه فرانتلاین در لندن گفت: "خاورمیانه به روی جامعه مدنی بسته شده است."
ویتسون همچنین گفت شمار زیادی از کشورها در منطقه از قبیل عربستان سعودی، بحرین و مغرب محدودیت های سخت گیرانه ای در ارتباط با صدور روادید برای مقامات دیده بان حقوق بشر وضع کرده اند تا مانع از ورود آنها به این کشورها شوند.
او همچنین گفت: "این اقدام بدین معناست که روایت ها و تجربه های مردم بیان نمی شود."
دیگر کشورها همانند مصر فعالیت گروه های حقوق بشری را ممنوع کرده اند و این در حالی است که اسرائیل در حال حاضر در تلاش برای اخراج محققان دیده بان حقوق بشر -مستقر در رام الله در کرانه باختری- بر اساس ادعاها در این باره است که آنها از جنبش بایکوت، سلب سرمایه و تحریم حمایت کرده اند.
ویتسون گفت با این حال، سازمان زیر نظر او در حال استفاده از منابع مختلف به منظور مستند کردن واقعیات بر روی زمین در منطقه مناست، واقعی که او گفت در میان روزنامه نگاران و حتی برخی از مقامات دولتی مشترک است.
روز سه شنبه، دیده بان حقوق بشر نام حوزه کشور کلیدی را برای بررسی در منطقه طی سال آینده اعلام کرد: عربستان سعودی، مصر، یمن و حقوق زنان.
احمد بنچمسی مدیر ارتباطات در دیده بان حقوق بشر مصر را به عنوان یک "دیکتاتوری کامل" توصیف کرد و گفت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در اعمال یک ممنوعیت مجازی بر اعتراضات و افتتاح نوزده زندان جدید به منظور داشتن فضای کافی برای جای دادن شمار فزاینده زندانیان سیاسی است.
بنچمسی همچنین گفت انتخاب مجدد سیسی در سال گذشته به عنوان رئیس جمهور مصر یک "نمایش مضحک" بود. ژنرال سابق ارتش مصر که طی یک کودتا دولت محمد مرسی را سرنگون کرد به از پیش رو برداشتن نامزدهای رقیب متهم شده است، نامزدهایی که می توانستند سبب به چالش کشیده شدن ادامه حکومت او بر مصر شوند.
بنچمسی همچنین گفت دولت سیسی در حال استفاده از تروریسم به عنوان بهانه ای برای سرکوب مخالفان است، روایتی که به گفته او، از سوی هم پیمانان مصر در خارج به صورت گسترده ای پذیرفته شده است.
او خاطرنشان کرد در همین حال، رویکرد ارتش مصر در سینا در حال ایجاد یک "تأثیر عکس " و ایجاد نارضایتی است که سبب تغذیه شدن شبه نظامیان مرتبط با داعش می شود.
این گروه حقوق بشری که از سال دو هزارو چهارده اجازه ورود به مصر را پیدا نکرده است همچنین خواستار توجه بیشتر به موضوع مرسصی شده است که شش سال است در سلول انفرادی نگهداری می شود و از دیدار منظم با خانواده اش محروم است.
ویتسون از مصر خواست به "شرایط غیر انسانی" مرتبط با بازداشت مرسی پایان دهد. او به میدل ایست آی گفت: "این حقیقت که او به صورتی غیر ضروری و غیر قانونی در سلول انفرادی نگه داشته می شود سبب تقویت این ایده می شود که اتهامات علیه او با انگیزه های سیاسی مطرح شده اند."
بنچمسی گفت او در نشست ها با دیپلمات ها در پاریس در آستانه یک دیدار برنامه ریزی شده از مصر طی هفته آتی از سوی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، شرکت خواهد کرد. او گفت قصد دارد از دولت فرانسه بخواهد حمایت اقتصادی، امنیتی و نظامی از دولت مصر را مشروط به بهبود شرایط حقوق بشری در این کشور کند.
با این حال، کارشناسان دیده بان حقوق بشر یک تصویر مثبت را برای برخی از بخش های این منطقه ترسیم کرده اند.
کریستین بکرله محقق امور یمن گفت با آن که این کشور "سقوط کرده است"، اما دو اقدام حیاتی می تواند سبب بهبود اوضاع در این کشور شود: آزاد کردن بازداشت شدگان و اعمال محدودیت هایی بر فروش تسلیحات به کشورهای منطقه خلیج (فارس) که در جنگ در یمن حضور دارند.
نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی یک عملیات نظامی را با حمایت امارات عربی متحده در سال 2015 در یمن آغاز کردند تا سبب ریشه کنی شورشیان حوثی (جنبش انصارالله) در این کشور و احیای عبد ربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهور شوند.
بکرله گفت عربستان سعودی، امارات عربی متحته و هم پیمانان آنها زمانی نگران می شوند که کشورهای غربی از فروش تسلیحات به آنها خودداری کنند.
او گفت: "افرادی خارق العاده ای در یمن وجود دارند که خواهان عدالت، صلح و تغییر هستند."
او این سوال را مطرح کرد: "سوالی که مطرح می شود این است که چه زمانی این کشورها تصمیم می گیرند در مقابل آنها بایستند تا این که بخواهند با ارائه تسلیحات سبب تشدید درگیری ها شوند؟"
روتنا بگوم محقق ارشد در دیده بان حقوق بشر در بخش حقوق زنان اعلام کرد ما سال گذشته شاهد موفقیت های کوچکی برای زنان در منطقه بودیم از قبیل برداشته شدن ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان سعودی و ارائه ارث برابر برای زنان در تونس.
با این حال، بگوم و دیگر کارشناسان بر این حقیقت تأکید می کنند که شمار زیادی از فعالانی که سبب پیشبرد حقوق زنان در عربستان سعودی در ارتباط با رانندگی شده اند، دستگیر شده و این در حالی است که گفته می شود برخی از آنها تحت شکنجه و اذیت و آزار جنسی حین بازداشت قرار گرفته اند.
عربستان سعودی همچنان به حفظ نظام مراقبتی سخت گیرانه مردانه ادامه می دهد که زنان را وادار می کند از ولی مرد خود برای اتخاذ تصمیم های مهم از قبیل ازدواج یا سفر اجازه بگیرند.
بگوم گفت این نظام سبب شده است "شمار زیادی از زنان در عربستان سعودی در کشور خودشان در قفس باشند.

منبع: صدا و سیما

برچسب ها:
ارسال نظر: