X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 27 بهمن 1397
تعداد بازدید خبر : 106
تاریخ ثبت : شنبه, 27 بهمن,1397 | 06:25 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 27 بهمن,1397 | 06:25 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 27 بهمن,1397 | 06:25 ب.ظ

گزارش مهم پارلمان انگلیس درباره ارسال تسلیحات به عربستان

  • گزارش مهم پارلمان انگلیس درباره ارسال تسلیحات به عربستان
صادرات تسلیحات انگلیسی به عربستان

یک کمیته در پارلمان انگلیس اعلام کرد صادرات تسلیحات به عربستان سعودی ناقض قوانین بشردوستانه بین المللی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل ازشبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، این کمیته همچنین از دولت انگلیس خواست در ارتباط با جنگ در یمن اقدامات بیشتری انجام دهد. این کمیته پارلمانی اعلام کرد توجیهات در ارتباط با ارائه تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی موجه نیست.

پل برنان خبرنگار الجزیره انگلیسی از لندن گزارش داد: از زمان آغاز جنگ یمن در مارس 2015, تخمین زده می شود عملیات هوایی و همچنین عملیات نظامی از سوی نظامیان ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی سبب کشته شدن بیش از شصت هزار غیر نظامی شده است. این رقم شامل ده ها هزار نفری نمی شود بر اثر گرسنگی و بیماری جان خود را از دست داده اند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن, برای فروش تسلیحاتی به ارزش حدود هفتاد میلیارد دلار به عربستان سعودی و کشورهای عضو ائتلاف مجوز صادر کرد و در سال 2018, سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد در این حملات از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی استفاده شده است که این اقدام به مثابه جنایت جنگی است.

اکنون یک کمیته در مجلس اعیان انگلیس اعلام کرد صادرات تسلیحات از سوی انگلیس ناقض قوانین بین المللی است و دولت باید در این زمینه اقدام کند.

دیوید هاول رئیس کمیته مجلس اعیان انگلیس در سخنانی گفت: "چالشی که این نقض ظاهری ایجاد می کند شدید است و سبب اعمال فشار بر این توافق می شود و سبب افشای برخی مسائل می شود."

دولت انگلیس اعلام کرد ساز و کار درآمدی عربستان سعودی کافی است اما لردها با این موضوع مخالفند. آنها اعلام کرد: "اتکا به تضمین های عربستان سعودی و فرایند ارزیابی تحت رهبری عربستان سعودی روشی کافی برای اجرای تعهدات در ارتباط با ارزیابی مبتنی بر خطر نیست.

دولت اعلام می کند در روند صدور مجوز برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی, موارد مرتبط با احترام به قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت می کند. با ان که هنوز شواهدی جامع در دسترس نیست, ارزیابی ما بر این اساس است که این موضوع صحت ندارد."

در سال 2017, گروه کمپین علیه تجارت تسلیحات برای غیرقانونی اعلام کردن فرایند فروش تسلیحات از سوی انگلیس به عربستان سعودی تلاش کرد اما با ناکامی مواجه شد. این گزارش درست چند هفته قبل از آن منتشر شد که این گروه بخواهد پرونده خود را به دادگاه تجدید نظر ببرد.

اندرو اسمیت عضو کمپین مبارزه با تجارت تسلیحات در سخنانی گفت:"زمان آن فرا رسیده است تا دولت به این جنگ فاجعه بار پایان دهد و در راستای دست یابی به یک راه حل سیاسی تلاش کند."

در حال حاضر,‌ انگلیس هنوز آماده تغییر سیاست هایش نیست. دولت انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "آزمون کلیدی برای صادرات اقلامی که ممکن است از آنها در این درگیری در یمن استفاده شود این است که ایا خطری واضح در این باره وجود دارد که ممکن است از این تجهیزات در راستای انجام اقداماتی انجام شود که نقض جدی قوانین بشردوستانه بین المللی محسوب می شوند. ارزیابی کنونی ما بر این اساس است که صادرات به عربستان سعودی در راستای معیارهای اتحادیه اروپا و روند صدور مجوز برای صادرات تسلیحات در سطح میل قرار دارد."

این گزارش به شدت مهم در یک زمان مهم از جنگ در یمن منتشر شده است . ماه گذشته این جنگ وارد چهارمین سال خود می شود و قدرت های غربی به صورت فزاینده ای در تلاش برای فاصله گرفتن از اقدامات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی هستند. پیام محوری موجود در این گزارش این است که دولت انگلیس اکنون باید در این باره تصمیم گیری کند که اولویت هایش شامل چه مواردی می شوند؟

منبع: صدا و سیما

برچسب ها:
ارسال نظر: