X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 فروردین 1398
تعداد بازدید خبر : 72
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 28 فروردین,1398 | 05:11 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 28 فروردین,1398 | 05:11 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 28 فروردین,1398 | 05:11 ب.ظ

حقوق بشری که اروپایی‌ها از آن دفاع می‌کنند مفتضح و بی‌آبرو است/ایران پرچمداردفاع از کرامت انسانی است

  • حقوق بشری که اروپایی‌ها از آن دفاع می‌کنند مفتضح و بی‌آبرو است/ایران پرچمداردفاع از کرامت انسانی است
محمد جواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: لیست حقوق بشری که آمریکا ، رژیم صهیونیستی و اروپایی ها و دیگر حامیان منافقین، از آن دفاع می کنند مفتضح و بی آبرو است و بررسی این لیست، اهداف آنها را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما درباره تمدید تحریم های حقوق بشری اروپا علیه ایران، اظهار داشت: اتفاق جدیدی نیفتاده و نخواهد افتاد . آنها بر تحریم ها تأکید دارند یعنی می خواهند بگویند که اگر در برجام هستیم و اسماً همراهی کردیم اما نسبت به رعایت حقوق بشر در ایران سخت می گیریم، بنابراین برای این کار نیاز به بهانه داشتند.

وی افزود: در دو سه هفته اخیر موج جدیدی از تهاجم حقوق بشری علیه ایران راه افتاده است. هر بار یکی پرچمدار این موج است و این بار ظاهراً دولت فرانسه پرچمدار آن است . مکرون ، وزیر خارجه پرتناقض‌گوی فرانسه، مجلس، شهردار پاریس و هرفردی که توانسته وارد این جرگه شده ، به اضافه لابی سنگینی که با دیگر کشورهای اروپایی داشتند و آنها را علیه ما وادار به کار کردند.

لاریجانی تصریح کرد: اتحادیه و پارلمان اروپا نه تنها تحریم ها را تمدید کردند بلکه درباره پرونده یک متهم در ایران به اسم نسرین ستوده موضع گیری کردند؛ بنابراین این تهاجم وجود دارد. البته این تهاجم اولین موج نیست ما در 40 سال گذشته از این تهاجمات زیاد داشتیم، به احتمال زیاد آخرین هم نخواهد بود.

وی بهانه این موج جدید را طرح یک پرونده برشمرد و گفت: البته اینکه ابعاد قضایی این پرونده چیست مسئولیت آن با سخنگوی قوه قضائیه است که اگر صلاح بدانند به تفسیر بیان می کنند. 

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: تمدید تحریم ها بسیار بد است ولی موضوع جدیدی نیست. یک جهتی را خود اروپایی ها دوست دارند بولد کنند؛ اگر کارآمدی تحریم ها را می خواستند باید تا حالا آن را رها کرده باشند، ولی از جهت تبلیغاتی به تحریم نیاز دارند چون می خواهند بگویند اگر در برجام اسمأ همراهی کردیم اما با فشار مضاعف در امر حقوق بشر آن را جبران می کنیم، این نتیجه گیری محسوس از اقدام اروپایی هاست.

وی تأکید کرد: در این زمینه گروکشی وجود دارد، یعنی گاهی بهانه می کنند که اگر در برجام با شما راه نمی آییم دلیلش این است که مسائل دیگری دارید به هر صورت آنها برای تخلفشان از برجام ، نوعی کلاهبرداری سیاسی کرده اند و مستمسک هایی را از جمله حقوق بشر تهیه می کنند.

حقوق بشر، بازیچه سیاست شده است

لاریجانی با بیان اینکه از بدبختی های موضوع حقوق بشر در سطح بین المللی این است که بازیچه سیاست قرار می گیرد، افزود: آنها می خواهند آیکونی را برای زنده کردن نوعی مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایجاد کنند و با این تحرکات می خواهند بگویند که دامنه تخلفات فقط در بیرون نیست در داخل هم زمینه وسیعی داریم، نهایتأ می خواهند بگویند ما در داخل ایران دارای پایگاهی هستیم .

وی در ادامه گفت: دولت فرانسه و دولت های اروپایی مختلف، بهانه می کنند که چرا خانم نسرین ستوده را زندانی و مجوز وکالت او را لغو کردند. ما در ستاد حقوق بشر دوست نداریم کسی محکوم شود و احترام به سیستم قضایی را اصل می دانیم البته نسبت به روند و پروسه دادرسی، حساس هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به برخی از اتهامات خانم ستوده از جمله تشویق به قانون شکنی و تجمعات شورش گونه و تهاجر به فسق و مانند آن ، گفت:  او چند سال پیش به دادگاه احضار و به 5 سال زندان محکوم شد، ما به رأی قاضی احترام می گذاریم و دخالت هم نمی کنیم.  به نظر ما پروسه قضایی درست طی شده است. وی در زمان طی کردن دوران محکومیت خود یک استراتژی جدیدی را با هماهنگی بیرون آغاز کرد و به طور مرتب مرخصی می رفت و به دیدن او می آمدند و عملیات جدیدی آغاز شد که شامل آشوب در داخل محوطه زندان، درگیری و کلیپ های مختلفی که پخش می کرد و حجم وسیعی از تحریکاتی که تخلف و قانون شکنی است که هر کدام عنوان دارد.

وی گفت: دوباره دادخواست جدیدی علیه او مطرح و در دادگاه بدوی به 7 جرم محکوم شد و او 2 وکیل برای اعاده دادرسی هم معرفی کرد که باید زمان رسیدگی به آن برسد. چون 7 جرم انجام شده هر کدام مجازات جداگانه ای داشته است که بر اساس قانون ما، اشد مجازات مطرح می شود و مجازات ها جمع نمی شود . اما غربی ها مجازات های این 7 جرم را جمع کردند و 33 سال اعلام کرده اند در حالی که او در مرحله دادگاه بدوی به 7 سال مجازات محکوم شد که در مرحله تجدید نظر ممکن است این رای تغییر کند.

اسلام ستیزی و نژادپرستی در فرانسه شعله ور است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: مکرون اعلام کرد که این روند دادرسی عادلانه نبود در حالی که عدل باید بر اساس قوانین ما تعریف شود نه آنها . آنها می گویند که چرا حق وکالت را از او سلب کرده اند در حالی که موضع قاضی در لغو حق وکالت با سایر تصمیمات و احکام او سازگار است زیرا یک وکیل قسم خورده که از قانون تبعیت کند و بر اساس آن از متهم دفاع کند حال اگر یک وکیل، قانون شکنی را به طور رسمی تبلیغ و به آن عمل کند طبیعتاً نمی تواند وکیل باشد، لذا رأی قاضی ما در محکوم کردن او و لغو پروانه وکالتش با هم سازگار است .

وی ادامه داد: فردی که می خواهد اظهار نظر کند نمی تواند به ما بگوید این قانون را عوض کنید می تواند انتقاد کند تحکم نباید کند، وکیل و غیر وکیل ، استاد ، پزشک و روحانی در مقابل قانون ، شهروند معمولی و یکسان هستند. مسئولان فرانسوی و اروپایی به ما دستور دادند که سریعاً او را آزاد کنید در حالی که در خود جمهوری اسلامی ایران، آیا بالاترین شخصیت حکومتی ما مقام معظم رهبری می تواند چنین دستوری دهد؟ مسیر قانونی دارد. بنابراین این گفته اروپایی ها توهین به ملت ماست.

لاریجانی گفت: آنها به محکومی در ایران شهروندی افتخاری دادند و او را عضو شورای افتخاری و قاضی افتخاری و وکیل افتخاری کردند همه این ها دشمنی است و این اقدام آن ها حقوق بشر نیست بلکه با هر معیاری حساب کنیم باز هم نادرست و توهین به ملت است. گویا مکرون یادش رفت که رکورد خودش در داخل و خارج فرانسه چگونه است. کافی است تلویزیون را نگاه کنید، وی با معترضان مردمی خود برخوردهای تندی دارد. اسلام ستیزی و نژاد پرستی در فرانسه شعله ور است. شما  چه رئیس جمهوری هستی که این فضاحت در کشورش وجود دارد، آیا حمایتی که آنها از رژیم کودک کش و متجاوز و تروریست صهیونیستی و دولت سعودی می کنند توجیه دارد؟

وی بیان کرد: بعد از کشته شدن خاشقچی، مکرون گفت به ما می گویند اسلحه به سعودی نفروشید، این فریبنده است، نه اتفاقأ خیلی روشن است. شما شریک جنایت هایی هستید که در یمن صورت می گیرد. نمونه های زیادی وجود دارد.  بر اساس اسناد داعش، مقدار زیادی پول و اسلحه فرانسوی به نیروهای داعش داده شده است. حتی بعضی از این عناصر داعش که آمدند اروپا و جدا شدند در کتاب هایی که نوشتند توضیخ دادند که چطور عناصر فرانسوی به آنها اسلحه می دادند.

فرانسه نمی تواند با چنین حقوق بشر مفتضحی به دیگر کشورها دستور دهد

دبیر ستاد حقوق بشر اضافه کرد: بنابراین کشوری که چنین سوابقی دارد نمی تواند پرچمدار دفاع از حقوق بشر و دستور دادن به دیگر کشورها باشد، دوره این کارها گذشته و این کار آنها علامت تخاصم است. سیاست جمهوری اسلامی در مقابل این تحرکات کاملاً روشن و بر مبنای احترام متقابل است.

وی گفت: در چند خط فعالیت غرب علبه ایران را برای شما ترسیم می کنم. غربی ها منتظر ظهور جمهوری اسلامی قوی نبودند، بلکه منتظر افول این جمهوری بودند اما با ظهور آن به عنوان یک قدرت بزرگ مؤثر مواجه شدند و احساس می کنند این برای منافع آن ها خطرناک است بنابراین سعی می کنند این ظهور را مهار کنند و می دانند که نمی توانند مهار نظامی کنند زیرا بازنده خواهند بود بنابراین به مهار موقعیت جمهوری اسلامی هم در منطقه و هم درمشکلات داخلی توجه کردند ولدا فشار اقتصادی آن ها علیه ما همراه با تحرکات وسیع در داخل کشور ماست.

لاریجانی ادامه داد: آن ها می خواهند با این فشارها نوعی جریان اپوزیسیون درست کنند و دولت و حکومت جمهوری اسلامی را از داخل پاره کنند . اتحادیه اروپا 2 سال پیش استراتژی کار با جمهوری اسلامی را تصویب کرد و خواستند در ایران دفتر تاسیس کنند که یکی از مسئولیت های آن این بود که نیروهای سکولار و مخالف نظام جمهوری اسلام ایران را متحد و حمایت کنند و به آن ها امکان فعالیت آزاد بدهند.

وی افزود: بر اساس حقوق بشری که آن ها درباره آن حرف می زنند یک تروریست یا کسی که جنایت کرده می تواند فعال حقوق بشر شود مثلاً یکی از کسانی که در ایران محکوم به اعدام شد عضو گروه پژاک بود و یا منافقین که 17 هزار مردم بیگناه ما را شهید کردند، مستند آن وجود دارد و این مستندات را به سازمان های بین المللی و دولت فرانسه داده ایم اما آن ها همچنان از فعالیت های منافقین حمایت می کنند که این برای آنها فضاحت است.

پایگاهی مهمتر از اسلام برای دفاع از شرافت انسانی نیست

لاریجانی افزود: دولت هایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپایی ها و دیگر حامیان منافقین، آبرویی برای دفاع از حقوق بشر ندارند. لیست حقوق بشری که اروپایی ها از آن دفاع می کنند مفتضح و بی آبرو است و بررسی این لیست، اهداف آنها را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ما یک سیاست بسیار اصولی در برابر این تهاجمات داریم ، تأکید کرد:  این یکی از فروع دکترین مقاومتی است که حضرت امام راحل پایه گذار آن بود. ما هیچ فرصتی را برای دفاع از خود در مجامع بین المللی یا مجامع دیگر  از دست نمی دهیم و به همه این اتهاماتی که به ما وارد می کنند نه یک بار، ده ها بار بلکه هزار بار پاسخ خواهیم داد و قوی هم پاسخ خواهیم داد.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ما باید نظام خود را اعتلاء دهیم و این ربطی به حرف آنها ندارد . اعتلای حقوق بشر بر اساس تفکر اسلامی بارومتر و میزانیه تمدن است . دموکراسی مردم سالاری از جمله دستاوردهای عظیم کشورمان است.کسانی که به هر علتی علیه این نظم دموکراتیک تلاش می کنند مسلماً نمی توانند پرچم حقوق بشر را داشته باشند. دموکراسی ما دموکراسی سکولار لیبرال نیست بلکه دموکراسی عملیاتی است و دموکراسی های حقیقی، این گونه است.

وی با بیان اینکه دموکراسی ما عملیاتی است و مبتنی بر عقلانیت اسلامی است، افزود: پرچم حقوق بشر و دفاع از کرامت انسانی باید بدست ایران باشد و هیچ پایگاهی مهمتر از اسلام برای دفاع از شرافت انسانی نیست. انسان سکولار به پایین افتاده و به ماشین مادی تبدیل شده و بخش عمده ای از کرامت خود را از دست داده است در حالی که ما در تفکر اسلامی، انسان را بسیار فراتر دیده ایم و او را خلیفه الهی می دانیم حتی قابلیت این را دارد که از ملائک بالاتر باشد، بنابراین پایگاه ما و موتور اصلی حقوق بشری ما منبعث از تفکر اسلامی ما است و اسلام پناهگاه بزرگی برای بشر است و بشر اگر اسلام را از تفکر، منها کند بسیار خسارت می بیند.

170 هزار زندانی از عفو رهبری بهره مند شدند

لاریجانی افزود: مکانیزم‌های عملیاتی ما داریم. یک نمونه را بازگو می کنم. ما 40 سالگی انقلابمان را جشن گرفتیم. در آستانه 40 سالگی انقلابمان چارچوبی ازعفو بسیار وسیعی را مقام معظم رهبری تصویب کردند که تا به امروز براساس آن 170 هزار نفر از این عفو بهره‌مند شدند.بیش از 100 هزار نفر از زندان آزاد شدند. بیش از 17 هزار نفر که محکومیت هایی داشتند و باید به زندان می رفتند مشمول تخفیف شدند و به زندان نرفتند. این حرکت عظیم چه مبنایی داشت؟ ما برای دلخوشی غرب این کار را انجام ندادیم، معتقدیم فردی که زندان می رود نه تنها خودش در فشار است دایره بزرگی از خانواده اش آسیب می بینند و کل زندگی این فرد به هم می ریزد، بنابراین کار بسیار مهمی صورت گرفت.

وی درباره مسائل قصاص، گفت: افرادی که به قصاص محکوم می شوند یک پروسه اجتماعی قشنگ را باید طی کنند یعنی دنبال این باشیم که رضایت اولیای دم را جلب کنیم ، عفو و گذشت اینجا توصیه شده و یک فرایند جوش خوردن اجتماعی صورت می گیرد و این روند یک پروسه مقدس است. بیش از 50 درصد محکومیت های قصاص با زحمت های زیاد و با رضایت به نتیجه می رسد و این بسیار عالی است .

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان یک نمونه دیگر یعنی اعدام ها ، گفت: مفهوم اعدام در سیستم قضایی ما با غرب بسیار متفاوت است. در بحث قصاص یک درمان اجتماعی وجود دارد . اما در مجازات هایی که براساس مصلحت وضع می شود ما آن را براساس عقل ارزیابی می کنیم. مثلأ در برخورد با جرائم مواد مخدر، مجمع تشخیص مصلحت یک قانون سختی را تصویب کرد. بعد از مدتی متوجه شدیم اجرای آن به مقداری که ما می خواهیم مفید نیست و بازنگری شد. الان قانون جدید اعمال می شود و ضمنأ به موارد قبلی هم اعمال می شود. سازمان عفو بین الملل که از دشمنان ما در امر حقوق بشر است گزارش داده که در سطح جهانی اعدام دو و نیم درصد کاهش پیدا کرده و در ایران نزدیک 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: اینها دستاوردهای مهمی است. البته از همه این موارد مهمتر آگاه کردن مردم به حقوقشان است .  اینکه مقام معظم رهبری پارسال در دیدار با رئیس قوه قضائیه فرمودند احیای حقوق عامه و پاسداری از آزادی های مشروع که در قانون اساسی آمده ، یکی از وظایف مهم قوه قضائیه است. این بزرگترین پناهگاه حقوق شهروندی و حقوق بشر است .

شورای حقوق بشر نباید به میدان دغل بازی سیاسی تبدیل شود

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره قطعنامه های حقوق بشری علیه ایران و پاسخگویی در شورای حقوق بشر و تغییر قواعد بازی در این شورا، گفت: من برای شما جاهایی که موفق و ناموفق بوده ایم را تشریح می کنم. الان در دوره سوم اسناد حقوق بشری هستیم. دور اول اسناد حقوق بشر بعد از جنگ جهانی دوم تصویب شد و سکولارها آن را به دست گرفتند یعنی تنها کسی که در پیش نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر از جهان اسلام بود یک استاد مسیحی از دانشگاه بیروت بود؛ این شاکله آن جمع بود. یعنی سکولارها یک چارچوبی را به تصویب رساندند.

وی درخصوص نسل دوم اسناد، گفت: آیین نامه ها در نسل دوم نوشته شد که در آن پایش و پیگیری هست. ما و بخش عمده ای از جهان اسلام در آن وجود نداشت. غربی ها بدون حضور ما آن را نوشتند در حالی که بخش عمده ای از جهان اسلام در خواب بود. حالا نسل سوم  یعنی بازنگری مفاهیم شروع شده است که بسیار خطرناک است. از آموزش و پرورش گرفته (سند 2030 که درباره آن بسیار بحث شد) یکی از مسائل مربوط به آن موضوع بازنگری مفاهیم است.  یا اسنادی که مربوط به خانواده است مثلأ مفهوم همسر مورد بازنگری قرار می گیرد. موضوعی به اسم تساوی جنسیتی تا برسد به مفاهیم دیگری که مانند خشونت علیه زنان مطرح می شود در حالی که اصلأ خشونت ابعاد بسیار وسیعی دارد و تنها سیلی زدن نیست.

لاریجانی ادامه داد: امروزه انواع سیستماتیک خشونت علیه زنان دیده می شود که با احترامات فائقه انجام می پذیرد. اینها نکاتی هستند که مورد بازنگری قرار می گیرند و در اینجا ما نسبتاً غافل هستیم. جمهوری اسلامی به بیان افکار می پردازد اما نیاز به اقدامات بیشتری است. در این سلسله موضوعات جای کار فراوانی وجود دارد که نیازمند کارشناسان زیادی است و کارشناسان نسل جوان ما می توانند این امر مهم را بخوبی کارشناسی کنند. کارشناسان جوانی که اهل مشارکت و مطالعه هستند. باید نسل جوان در این عرصه نیز میدان دار باشد.

وی تصریح کرد: مکانیزم مدیریتی سازمان های بین المللی دارای مرض هایی است که سبب شده از کار اصلی خود باز بمانند و آنجا تبدیل به میدان دغل بازی سیاسی شود. شورای حقوق بشر از کمیسیون به شورا برای این ارتقاء پیدا کرد که یک کشور به طور ویژه مورد تهاجم قرار نگیرد. این هدف خوب و مورد حمایت ما است.

گزارشگر ویژه نباید عنصر تبلیغاتی علیه یک نظام باشد

دبیر ستاد حقوق بشر درباره عملکرد موفق ایران در شورای حقوق بشر گفت: در برخی مسائل ما موفق عمل کردیم مثل پیاده سازی مکانیزم upr یا همان گزارش دهی سالانه و ادواری، البته غربی ها بخصوص آمریکا از این گزارش دهی چندان دل خوشی ندارند، اما با توفیقات فراوانی همراه بوده که البته باز هم نیاز به غنی سازی دارد، در این پروسه غنی سازی مشکلاتی وجود دارد، خود دفتر کمیسر عالی و نظامات گزارش دهی. جمهوری اسلامی با گزارش دهی بسیار موافق است. ما تا به حال بیش از هشت گزارشگر موضوعی را پذیرفتیم.

وی تأکید کرد: بحث ما این است که تعیین گزارشگر و رفتار او باید موجه باشد یعنی باید همان مندیت و آیین نامه هایی باشد که به او داده اند.گزارشگر نباید به عنصر تبلیغاتی علیه ما تبدیل شود. مثلاً آقای جاوید رحمان که گزارشگر ویژه ایران شد اجازه ندارد با شبکه های voa و بی بی سی مصاحبه و نشست علیه ما داشته باشد. ما نمی گوییم علیه ما باشد یا نباشد تا زمانی که او گزارشگر است باید گزارش خود را به کمیسر عالی بدهد. البته تعیین گزارشگر ویژه برای ایران کار بی ربطی است چون جمهوری اسلامی بالاترین رکورد حقوق بشری را در غرب آسیا داریم. نحوه عمل او خلاف مقررات و آیین نامه ها است. او عمدأ متدولوژی ندارد .

لاریجانی خاطرنشان کرد: در گام بعدی اگر به یک گروه تروریستی، عنوان مدافع حقوق بشر بدهیم یک فاجعه است. اما از نظر غربی ها هر گروهی که علیه ایران باشد حتی اگر تروریست هم باشد، فقط علیه اسلام  و جمهوری اسلامی باشد مدافع حقوق بشر خوانده می شود. این مکانیزم ها بسیار غلط است و روند درستی نیست. گزارشگر می گوید چرا من را به ایران راه نمی دهید . ما گزارشگر مثل کاپیتول را به ایران آوردیم و بعد رد کردیم، پس گزارشگر باید موجه باشد.

وی در بخش پایانی اظهاراتش درباره لایحه هیأت دولت درباره ایجاد نهاد ملی حقوق بشر، گفت: از هر حرکتی که دولت برای ارتقاء حقوق بشر براساس فکر اسلامی در داخل کشور انجام دهد ما حمایت می کنیم اما ایده های خوب باید با مکانیزم های خوب عملی شود و گرنه نتیجه معکوس خواهد بود.
در مورد نهاد ملی حقوق بشر مقصود نهاد ملی است که براساس مصوبه پاریس باشد وگرنه نهادهای ملی که مسأله ندارد. حقوق بشر در کشورها در سه نوع و سه ژانر از مؤسسات در کشورها دنبال می شود. یکی که از همه مهمتر است نهادهای حکومتی است در برخی کشورها وزیر دارند معاون وزیر دارند و در جمهوری اسلامی ستاد حقوق بشر داریم که توسط کمیسر عالی اسبق ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

ستاد حقوق بشر مرجع رسمی نظام در امر حقوق بشر است

لاریجانی افزود:  در ستاد حقوق بشر پنج وزیر دولت هستند مثل وزیر خارجه، وزیر اطلاعات، وزیر کشور ، وزیر دادگستری و وزیر ارشاد. همچنی رئیس پلیس، نیروهای امنیتی ، قضات عالیرتبه و  نمایندگان مجلس در آن هستند. ستاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و قانونی است و مرجع رسمی تصمیمات کل حکومت در امر حقوق بشر است. یکی دیگر سطح ان.جی. یوها و نهادهای مردمی است که ما بیش از 1500 ان.جی.یو داریم. یکی دیگر مؤسسه ای است که تأسیس آن اجباری نیست و داوطلبانه است؛ مؤسساتی است که دولت یا نهاد حکومتی تصویب می کند منتهی مدیریت آن با قشرهای مختلف است و دولت در آن چندان نقشی ندارد.

وی تأکید کرد: تأسیس چنین نهادی در ستاد حقوق بشر که وزرا هم هستند مطرح شد؛ اولأ مصوب شد که چنین نهادی تشکیل و مکانیزم محتوایی آن هم تصویب شود و نهادی حکومتی مثل ستاد حقوق بشر  باید این نهاد را تصویب کند. ما با سازمان ملل هم مشورت کردیم که می تواند پیش پارلمان برود ، یا دولت تصویب کند، ولی در ایران در ستاد حقوق بشر که ستاد جامعی است به تصویب رسید.

دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص چگونگی متون این نهاد هم گفت: سه چهار تا پیش نویس تهیه شده و اینها توسط حقوقدان بررسی می شود نتیجه در زمان آیت الله آملی لاریجانی جمع بندی نشد ولی کارهایش انجام شد اما در دوره جدید حتماً در ستاد به تصویب می رسد . اینکه دولت در قالب تک روی اقدام به ارائه یک لایحه نماید چندان روش مناسبی نیست. لایحه دولت یک نوع موازی کاری است با آنچه در حال شکل گیری در ستاد است . غربی ها که به ما نهاد حقوق بشر را توصیه می کنند نهاد حقوق بشری شان کجاست؟ مثلأ نهادحقوق بشر آمریکا و یا نهاد حقوق بشر فرانسه کجاست؟ این همه فجایع در فرانسه اتفاق افتاد نهاد حقوق بشر آنجا کجاست؟ اما به کشورهای دیگر که می رسد و قصد دارند در سیستم حکومتی آنها دخالت کنند نهاد حقوق بشر به یک مسأله بسیار مهم تبدیل می شود!

وی افزود: این یک تله است . نمی گویم این نهاد حقوق بشری که دولت دنبال آن است این است ولی اگر مراقب نباشیم در این تله می افتیم. تصمیمی که شورای عالی ستاد حقوق بشر گرفته اتفاقأ ناظر بر همه مصالح است.ما با توجه به اختلافی که با غرب در مبنا داریم یعنی ما بشر را موجود سکولار مادی نمی بینیم . کرامت انسان هم صدقه مصوب سازمان ملل نمی دانیم. این کرامت را خدا به انسان داده است و لذا به طور کلی دل به این مصوبات نمی بندیم، همکاری را دوست داریم و آن را منع نمی کنیم اما باید حواسمان جمع باشد. آنهایی که همیشه علیه حقوق بشر ما صحبت کردند اگر بگویند قصد کمک داریم مانند دستکش مخملی بر روی دست آهنی است، این یک تله است. در امر برجام به قدرکافی در تله افتادیم و حالا باید عبرت بگیریم.

لاریجانی همچنین درباره لایحه حقوق شهروندی گفت: ارتقاء حقوق شهروندی هدف بسیار مقدسی است. کار قوه قضائیه دفاع از حقوق شهروندان است. ما در زمان آیت الله شاهرودی غیر از ستاد حقوق بشر قانونی را در 16 بند به مجلس بردیم که مربوط به حمایت از حقوق شهروندی است بعد از تصویب این قانون سازمانی تأسیس شد و آقای محدث که از قضات عالیرتبه ما هستند رئیس این سازمان است. این سازمان در همه استان ها شعبه دارد و پرونده های زیادی در سال آنجا مطرح می شود و بیش از 50 درصد پرونده ها به نفع شاکی تمام می شود. مسأله حقوق شهروندی فقط در سیستم قضایی و پلیس نیست . ما از نظر دولت برای ارتقاء حقوق شهروندی کاملأ حمایت می کنیم. اما این لایحه چون بار قضایی دارد طبق قانون پیشنهاد دولت باید به قوه قضائیه بیاید و نظر قوه قضائیه به مجلس برود وگرنه بار قانونی آن از دست می رود.

برچسب ها:
ارسال نظر: