X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 تیر 1399
تعداد بازدید خبر : 49
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 24 تیر,1399 | 05:38 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 24 تیر,1399 | 05:38 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 24 تیر,1399 | 05:38 ب.ظ

آزادی ۲۵۷۴ نفر از محکومان مالی در موج دوم شیوع کرونا

  • آزادی ۲۵۷۴ نفر از محکومان مالی در موج دوم شیوع کرونا
غلامحسین اسماعیلی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ۲۵۷۴ نفر از محکومان مالی در قالب طرح احسان بنیاد مستضعفان در حال اجراست که البته بانی و اقدام کننده و راهنمای این موضوع مقام معظم رهبری بودند که در این احسان پیشگام بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در بیست و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه،اظهار داشت: به دلیل شرایط کرونا در کشورمان و مرگ هموطنانمان، به نمایندگی از قوه قضاییه اولاً بار دیگر از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور قدردانی و به آنها خسته نباشید عرض می‌کنم؛ ثانیا از مردم خوب و فهیم ایران اسلامی تقاضا می‌کنم که دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشکی به ویژه استفاده از ماسک در مجامع عمومی، رعایت فاصله فیزیکی و اجتناب از حضور در اجتماعات جز در موارد ضرورت را رعایت کنند.

وی ادامه داد: از صاحبان صنوف و فعالان اقتصادی که برای تامین معیشت خود و دیگران به آن‌ها اجازه فعالیت اقتصادی داده شده، می خواهم حتما در محل فعالیت خود تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی بنا را بر این گذاشته که در انجام مأموریت‌های قانونی خویش با به کارگیری تدابیر و دستورالعمل‌های درون سازمانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گونه‌ای رفتار نماید که هم در انجام ماموریت‌ها خلل ایجاد نشود و هم با رعایت دستورالعمل‌ها، تهدیدی سلامت همکاران و مراجعین به دستگاه قضایی را در بر نگیرد.

وی افزود: فعال سازی سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی، برگزاری دادگاه‌‎های الکترونیک و از راه دور و به صورت ویدئو کنفرانس، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها توام با گسترش فعالیت‌ها و اقدامات بهداشتی و درمانی در زندان‌های کشور ، اعطای مرخصی مجدد همزمان با موج دوم کرونا به زندانیان ، اجرای قانون کاهش مجازات حبس و به کارگیری گروه‌های جهادی در جهت ارتقاء سلامت زندانیان از جمله اقدامات قوه قضائیه در شرایط فعلی برای آسایش شهروندان کشورمان است .

اسماعیلی به آزادی ۲۵۷۴ نفر از محکومان مالی و مساعدت در قالب طرح احسان بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات ویژه برنامه‌ای است که امروز در زندان تهران بزرگ در حال اجراست که البته بانی و اقدام کننده و راهنمای این موضوع مقام معظم رهبری بودند که هم خود پیشگام دراین احسان بودند و هم دیگران را دراین ایام کرونایی به فعالیت‌های توام با احسان در حق نیازمندان ترغیب و تشویق کردند. با کمک ویژه بنیاد مستضعفان، به عنوان یکی از نهاد‌های زیر مجموعه دفتر مقام معظم رهبری این تعداد از زندانیان محکوم مالی و جرائم غیرعمد که در زندان بودند و قادر به پرداخت بدهی نبودند، آزاد شدند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه بلند مدت قوه قضاییه در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوسیله مردم،گفت: برنامه اول اعتماد و درخواست از خود مردم است تا پروتکل‌ها را رعایت کنند. تقاضای ما از متولیان امور و جامعه رسانه‌ای، اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی است؛ مردم در موج اول، در ایام نوروز و سیزدهم فروردین ماه ثابت کردند که اگر با آن‌ها برخورد اقناعی و توجیهی انجام شود، سرآمد مردم دنیا هستند. چه کسی باور می‌کرد که در روز سیزدهم فروردین کسی از خانه خارج نشود؟ در این راستا، مصوبات ستاد کرونا لازم الاجرا است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه حکم جاسوسی و اعدام موسوی مجد از سوی دیوان عالی کشور تایید شده ، آیا این حکم اجرا شده یا خیر، گفت: اجرای حکم فرایندی دارد و اینگونه نیست که اگر امروز حکم قطعی شد، بلافاصله اجرا شود. این پرونده در فرآیند اجرا قرار گرفته است و تا امروز این حکم اجرا نشده؛ اما جزو احکام قطعی لازم الاجرای ماست. ما کاری به فضاسازی‌ها نداریم؛ امنیت جامعه و کشور خط قرمز ماست و کسانیکه بخواهند امنیت جامعه و شهروندان و کشور را به مخاطره بیندازند، مطمئن باشند که دستگاه قضا با صلابت و اقتدار با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه ۲۵ دستگاه‌ در امر حجاب وظیفه ایجابی دارند، چرا با وجود کم کاری دستگا‌هها دادستانی به این موضوع از حیث حقوق عامه رسیدگی نمی‌کند؟گفت: اینکه گفته شد مدعی العموم ورود پیدا نمی‌کند، باید گفت اقداماتی را نیروی انتظامی چه در ارتباط با سرنشینان خودرو‌ها و چه اماکن و چه سایر اشخاص در دستور کار قرار داده است. نیروی انتظامی ضابط دستگاه قضاست و با اذن مقامات قضایی این کار‌ها را انجام می‌دهد و همچنین اعلام کردیم که اقدامات پلیس مورد حمایت ماست و از اقدامات نیروی انتظامی در خصوص حجاب و عفاف حمایت کردیم؛ اما بنا را بر این گذاشتیم که همه این‌ها تبدیل به پرونده قضایی نشود و یک جا در حد یک پیامک تذکر دهیم و در جای دیگر افراد خاطی را به پایگاه‌های اجتماعی پلیس دعوت کنیم که ارشاد شوند.

اسماعیلی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور از مدیران دستگاه‌ها و وزراتخانه‌های مختلف که در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن‌ها تکالیفی در این حوزه دیده شده، متذکر شود و بر رفتار آنان و اقداماتشان در اجرای ماموریت‌های قانونی در حوزه عفاف و حجاب نظارت قانونی کند. ما فکر می‌کنیم با یک برنامه حساب شده در موضوع حراست و صیانت از عفاف و حجاب جامعه، باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم از این موضوع مهم همه باهم پاسداری کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نامه «نرگس محمدی» با توجه به شیوع کرونا و انتقال وی به بیمارستانی دیگر، گفت: سلامت را برای همه زندانیان می خواهیم و تلاش خود را به کار گرفته ایم. تبعیضی در این حوزه قائل نیستیم. در زندان زنجان هم این اقدامات انجام شده است.می بینید جمهوری اسلامی ایران چگونه رفتار کرده که سلامت زندانیان تامین شده است، شایعات درباره نرگس محمدی را تایید نمی‌کنیم.

برچسب ها:
ارسال نظر: