X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 03 شهریور 1399
تعداد بازدید خبر : 133
تاریخ ثبت : دوشنبه, 03 شهریور,1399 | 03:55 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 03 شهریور,1399 | 03:55 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 03 شهریور,1399 | 03:55 ب.ظ

دو گروه حقوق بشری از عربستان به سازمان ملل شکایت کردند

  • دو گروه حقوق بشری از عربستان به سازمان ملل شکایت کردند
دردسرهای بن سلمان

بر اساس سندی که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، دو گروه حقوق بشری شکایتی را درباره بازداشت خودسرانه یک شاهزاده سعودی به سازمان ملل ارائه می‌کنند و از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند تا وی آزاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ژانویه ۲۰۱۸، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز که اکنون ۳۷ ساله است، در کنارش پدرش در سرکوب شاهزاده‌های سعودی کنار زده شد و این مساله برای حامیانش مطرح شد که چرا این شاهزاده سعودی که به نیکوکاری شهره بوده و چالشی جدی برای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به حساب نمی‌آید، هدف قرار گرفته است.

این شکایت از سوی گروه حقوق بشری MENA مستقر در ژنو و گروه ALQST مستقر در لندن به سازمان ملل تقدیم شد که در پی شکایت حقوقی سعد الجبری، یکی از مقام‌های سابق و ارشد اطلاعاتی عربستان است که محمد بن سلمان را به تلاش برای کشتنش متهم کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز فارغ التحصیل دانشگاه سوربون فرانسه حدود یکسال با تدابیر شدید امنیتی در زندان الحایر در نزدیکی ریاض نگهداری می‌شد و بعدا به یک ویلا در پایتخت عربستان منتقل شد که به شدت تحت نظر است.

این شاهزاده سعودی بعدا در مارس به یک بازداشتگاه مخفی منتقل شد اما دو ماه بعد و در پی یک لابی دو میلیونی دلاری از سوی آمریکا و طومارهای قانونگذاران اروپایی برای آزادی وی به همین ویلا بازگردانده شد.

این دو گروه حقوق بشری با هدف تسریع در فشارها بر عربستان شکایتی را روز سه شنبه به کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل در ژنو ارائه می‌کنند.

اینس عثمان، مدیر گروه حقوق بشری MENA گفت: شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز و پدرش مدت دو سال و نیم است که بدون اتهام در بازداشت هستند. بازداشت آنها بدون مبنای حقوقی است.

پس از شکایت، کارگروه سازمان ملل قرار است نظر خود را درباره این پرونده در ماه‌های آتی اعلام کند.

دولت ریاض از نظر حقوقی ملزم به پاسخگویی به این شکایت نیست.

اما این پرونده به دنبال یک رویکرد روشن و جدید بین‌المللی درباره وضعیت این شاهزاده سعودی است که یکی از چندین عضو خانواده سلطنتی است که از زمان روی کار آمدن ولیعهد در حبس هستند.

گروه حقوق بشری ALQST که توسط یحیی اسیری، افسر سابق نیروی هوایی عربستان و یک فعال حقوق بشری تشکیل شده، گفته که شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

برچسب ها:
ارسال نظر: