X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 شهریور 1399
تعداد بازدید خبر : 72
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 04 شهریور,1399 | 01:35 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 04 شهریور,1399 | 01:35 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 04 شهریور,1399 | 01:35 ب.ظ

همکاری قوه قضائیه با دولت در گره‌گشایی از کار مردم/ مرخصی ۹۵ هزار نفر از زندانیان در موج دوم کرونا

  • همکاری قوه قضائیه با دولت در گره‌گشایی از کار مردم/ مرخصی ۹۵ هزار نفر از زندانیان در موج دوم کرونا
غلامحسین اسماعیلی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقدامات دستگاه قضا می‌تواند گره‌های مهمی برای دولت از زندگی مردم بگشاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی در سی و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار داشت: محرم امسال ما محرم ویژه‌ای شد. در شرایط خاص شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزاری مجالس و محافل عزای حضرت سید الشهدا به تبلوری ستودنی از عقلانیت و شعور جامعه مذهبی ما مبدل گردید.

وی در ادامه با اشاره به هفته دولت و یادآوری روز کارمند، گفت: این هفته و این روز را به دولت و کارمندان، خدمتگزاران مردم در ادارات و سازمان‌های مختلف دولتی تبریک عرض می‌کنم و از زحمات یکایک کارمندان خدمتگزار کمال تشکر را دارم. دولت در سال آخر و به تعبیر مقام معظم رهبری در فرصت آخر برای خدمت رسانی به مردم قرار دارد و در این مسیر مسئولیتی بس خطیر و سنگین بر عهده آن است.

اعلام آمادگی مکرر قوه قضاییه برای گره گشایی از کار مردم

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: شرایط هم به جهت وضعیت اقتصادی و هم به جهت شیوع ویروس کووید ۱۹ شرایط سختی است. همگان بایستی کمک کنند تا دولت در سال آخر و در فرصت آخر گام‌های موثری را در جهت تحقق برنامه‌های اجرایی کشور بردارد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه به نوبه خود مکرر برای گره گشایی از کار مردم اعلام آمادگی کرده است؛ حتی در بخش‌هایی که مسئولیت مستقیم متوجه دولت است، با دولت همکاری کرده و بسیاری از اقداماتی که در یک و نیم سال اخیر و در دوره تحول قوه قضاییه انجام شده است، خروجی و محصول کار، حمایت و کمک دستگاه قضایی به دولت بوده است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه دستاوردهای قوه قضاییه می‌تواند گره‌های مهمی برای دولت از زندگی مردم بگشاید، بیان کرد: اقدامات قوه قضاییه در شرایط ویژه کشور برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و حل مشکلات مربوط به اشتغال، معیشت، تورم و کاهش ارزش پول ملی، هرکدام از این اقدامات ،کمک شایانی برای دولت محترم است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر رهاشدگی فضای مجازی و فراهم نشدن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات از جانب مدیران وزارت ارتباطات گفت: اینکه بعضاً با نگرش‌های سیاسی ما را متهم می‌کنند که قوه قضاییه به دنبال انسداد فضای مجازی است، این اصلا صحت ندارد. حرف ما این است که فضای مجازی باید ساماندهی و مدیریت شود و این ساماندهی و مدیریت باید در داخل کشور انجام شود؛ نه دیگران و از خارج کشور فضای مجازی ما را مدیریت کنند. تکالیفی در این ارتباط برای شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در مورد ایجاد شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته شده و ما مجدانه پیگیر هستیم و مطالبه‌گریم تا این مأموریت و وظایف به نحو شایسته انجام شود.

سلامت زندانیان و رعایت حقوق آن‌ها جزو اولویت های دستگاه قضا است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان در موج دوم شیوع کرونا، بیان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که سلامت زندانیان بلکه رعایت همه حقوقی که قانون برای زندانیان به رسمیت شناخته است، جزو اولویت‌های ماست. بارها اعلام و ادعا کردیم و کماکان ادعا داریم که ما در این حوزه در دنیا حرف برای گفتن داریم و مدعی هستیم که در دیگر کشورهای دنیا درصدی از اقداماتی که در نظام زندان‌بانی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ سلامت زندانیان و حقوق زندان و خانواده آن‌ها انجام شده است، انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کشورهایی که بیشترین آلودگی به ویروس کرونا را دارند، ببینید که با جامعه زندانیان خودشان چگونه رفتار کردند و چه فجایعی در حال حاضر در آنجا رخ می‌دهد؟ چه اتباع کشور خودشان و چه هموطنان عزیز ما که متاسفانه ما برخی از هموطنان‌مان را داریم که در زندان‌های دیگر کشورها در حال تحمل محکومیت هستند و اخبار و اطلاعاتی در این ارتباط به ما واصل می‌شود بیانگر این است که هیچ یک از کشورهای دنیا در دوران کرونا خدماتی که در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به جامعه زندانیان ارائه شده است را ارائه نداده است.

اسماعیلی یادآور شد: در حوزه سلامت از همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکر می‌کنم؛ به لحاظ اینکه ما نقطه تراکم جمعیت را داریم و مهار کرونا در نقاطی که با تراکم جمعیت مواجه است، اهتمام بیشتری را می‌طلبد و امروز افتخار می‌کنیم که در این عرصه موفق بوده‌ایم و این کارنامه قابل ارائه است. از جمله این اقدامات اعطای مرخصی‌های کرونایی است.

وی گفت: در موج دوم کرونا نیز مانند موج اول، با بخشنامه و دستور رییس قوه قضاییه، مرخصی‌های ویژه به زندانیان اعطا شد و از ۱۸ تیر ۹۹ که ما بخشنامه مرتبط با موج دوم کرونا را صادر کردیم تا امروز، حدود ۸۷ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و علاوه بر این افراد که به مرخصی رفتند، عده‌ای از زندانیان با استفاده از شرایط بخشنامه مرخصی زندانیان، مرخصی پایان حبس گرفتند یا اینکه در مرخصی بودند و مرخصی آن‌ها تمدید شده است. مجموعا در موج دوم کرونا بالغ بر ۹۵ هزار نفر از زندانیان از مرخصی استفاده کردند.

توضیحات اسماعیلی درخصوص اجاره بهای مستاجرین در دروان کرونا

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این نیز بخشی از اقدامات قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، هم برای حفظ سلامت زندانیان و خانواده آن‌ها و هم برای رفع دغدغه‌های ذهنی زندانیان و خانواده هایشان و مردم جامعه است. وضعیت در زندان‌ها تحت کنترل و مراقبت شدید است و خوشبختانه در این حوزه موفقیت خوبی را شاهد بوده‌ایم.

وی درخصوص اجاره بهای منازل مسکونی و اینکه بر اساس ماده ۹ مصوبه ستاد ملی کرونا قید شده بود که اگر مالکین و مستاجرین با هم توافق نداشته باشند، می‌شود سه ماه اجاره نامه را تمدید کرد، گفت: در برخی از موارد اجازه داده شده تا این کار انجام شود. یعنی آنجایی که مستاجر از حق، تخلف کرده است، قیودی دارد و باید همه مصوبه را ببینید؛ این مصوبه یک حکم کلی نیست و همانجا گفته است که اگر مستاجری اجاره بهایش را نمی‌دهد و از قبل هم نداده است، شرایط متفاوت است؛ لذا باید این قیود را مورد توجه قرار داد و به لحاظ جمیع شرایط به موضوع بنگریم.

اسماعیلی گفت: در این ارتباط از ناحیه معاون اول قوه قضاییه موضوع هم به شوراهای حل اختلاف و هم به مراجع قضایی ابلاغ شده است. رویه عمومی قوه قضاییه عمل بر اساس بخشنامه ابلاغی از ناحیه معاون اول قوه قضاییه است که در همین راستا و منطبق با همین سیاست هاست. باید موارد را به صورت مصداقی بررسی کنیم؛ ممکن است مساله‌ای که شما می‌گویید از آن مصادیقی باشد که به لحاظ تخلفات مستاجر، بایستی این کار انجام می‌شد یا ممکن است جایی هم شعبه شورای حل اختلاف دقت لازم را انجام نداده و تصمیم اشتباهی گرفته باشد.

برچسب ها:
ارسال نظر: