X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 شهریور 1399
تعداد بازدید خبر : 176
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 18 شهریور,1399 | 12:11 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 18 شهریور,1399 | 12:11 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 18 شهریور,1399 | 12:11 ب.ظ

لغو حکم اعدام قاتلان خاشقچی و واکنش‎‌ها به آن/کالامارد: از ولی‌عهد سعودی تحقیق نشد

  • لغو حکم اعدام قاتلان خاشقچی و واکنش‎‌ها به آن/کالامارد: از ولی‌عهد سعودی تحقیق نشد
جمال خاشقچی

اقدام دادگاه عربستان در لغو حکم اعدام و حبس ابد متهمان قتل جمال خاشقچی به ۷ تا ۲۰ سال زندان و مختومه اعلام شدن این پرونده، با واکنش‎هایی روبرو شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مختومه اعلام شدن پرونده قتل «جمال خاشقچی»، از سوی دادستانی عربستان با واکنش‌هایی روبرو شده است.

سخنگوی دادگاه عربستان سعودی اعلام کرد: این احکام تنها مربوط به مجازات حبس می‌شوند که مجموع سال‌های حبس برای هر فرد محکوم شده طبق جرم ارتکابی به ۱۲۴ سال می‌رسد به این ترتیب احکام ۲۰ سال حبس برای پنج متهم در نظر گرفته شد، یک متهم دیگر این پرونده به گذراندن ۱۰ سال زندان و دو متهم دیگر هم با حکم هفت سال زندان روبرو شده‌اند.

طبق گزارش الجزیره، «اگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل، در واکنش به احکام صادر شده برای متهمان قتل خاشقچی، می‎گوید «این احکام مشروعیت قانونی و اخلاقی ندارد؛ این احکام در پی فرآیندی صادر شدند که نه عادلانه بود و نه شفاف. سرویس اطلاعاتی آمریکا باید اطلاعات و مدارک قتل خاشقچی را منتشر کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین اقدام عربستان سعودی در مختومه کردن پرونده قتل  خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول را محکوم و اعلام کرد: درباره ارتباط «محمد بن سلمان» در این قتل تحقیق نشده است.

«فخرالدین آلتون» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز در این رابطه می‎گوید: ما هنوز نمی‌دانیم چه بر سر جسد خاشقچی آمده، چه کسی دستور قتل او را صادر کرد و آیا همدستان محلی در این موضوع نقش داشته اند یا نه؟! این‎ها باعث می‌شود اعتبار مراحل قانونی طی شده در دادگاه عربستان سعودی مبهم و شک برانگیز باشد.

این در حالی است که خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی نیز احکام صادر شده از سوی دادستانی عربستان را مسخره دانست و گفت: حکمی که توسط دادگاه عربستان صادر شد، باز هم عدالت را مورد تمسخر قرار داد و جامعه جهانی این نمایش مسخره را قبول نخواهد کرد. مقامات سعودی پرونده را مختومه اعلام کردند بدون اینکه جهانیان از حقیقت کشته شدن جمال خاشقچی، مطلع شوند.

وی افزود:چه کسی این قتل را برنامه ریزی کرده، چه کسی دستور قتل را صادر کرده، جسد وی کجاست؟ و همه این سوالات مهم در مورد قتل خاشقچی مطرح هستند!

پیش از این گروه‌های مدافع حقوق بشر و بازپرس مستقل سازمان ملل روند دادرسی این دادگاه را مورد انتقاد گسترده قرار داده و تاکید کرده بودند که نام هیچ مقام ارشد دولتی در میان متهمان پرونده به چشم نمی‌خورد و از این نظر استقلال این دادگاه از نفوذ حکومت عربستان حفظ نشده است.

گفتنی است جمال خاشقچی، روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸، هنگام بازدید از کنسولگری عربستان در استانبول، ناپدید شد  و مقامات ترکیه چندی بعد فاش کردند که خاشقچی، در داخل ساختمان کنسولگری عربستان توسط یک تیم ترور سعودی به قتل رسیده اماجسد وی هیچ‌گاه پیدا نشد.

برچسب ها:
ارسال نظر: