X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 تیر 1397
تعداد بازدید خبر : 178
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 26 تیر,1397 | 03:17 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 26 تیر,1397 | 03:17 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 26 تیر,1397 | 03:17 ب.ظ

در موضوع حقوق بشر مدعی و صاحب نظر هستیم

  • در موضوع حقوق بشر مدعی و صاحب نظر هستیم
بهرام قاسمی

قاسمی گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر مدعی و صاحب نظر است و در این رابطه وضعیت‌مان از بسیاری از کشورها بهتر است، البته ما معتقدیم حقوق بشر مقوله‌ای است که می‌توانیم در آن پیشرفت کنیم و بر اساسی موازین اسلامی به یک نمونه عالی در سطح جهان تبدیل شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، «عزّت، حکمت، مصلحت»، این‌ها صرفا واژه یا شعار نیست بلکه رهیافت عملیاتی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که بدون توجه به غرب و شرق و در را راستای سیاست تراز نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌شود.

بودند و هستند کسانی که یک روز ایران را متهم به چرخش به سمت شرق و یک روز تشویق به ارتباط‌گیری با غرب می‌کردند و می‌کنند، اما «قوه عاقله» نظام اسلامی همواره نشان داده است فارغ از هویچ و چماق این و آن، به هرآنچه در راستای منافع ملی است گام برداشته و بر خواهد داشت.

چه آن زمان که صدام را «خالد بن ولید» خواندند و گفتند باید به دفاع از او در مقابل آمریکا صف آرایی کنیم و چه آن زمانی که عده‌ای حکم به اطاعت محض از همسایه شمالی دادند، ولی جمهوری اسلامی ایران ترجیح داد بر همان مسیر «نه شرقی؛ نه غربی» حرکت کند.

تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان در اثنای تحولات سریع و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، میزبان سخنگوی وزارت امور خارجه بود تا گذری به کنه تصمیمات «عقلای قوم» بزند و فارغ از، اما و اگر‌های این و آن؛ روایتی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارائه کند.

بخشی از مشروح گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری میزان با دکتر بهرام قاسمی در حوزه های مختلف به قرار زیر است.


 آقای دکتر بدوا تشکر می‌کنم که علی‌رغم مشغله کاری زیاد، وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید.
قاسمی: من هم از شما و از همکاران خبرگزاری میزان تشکر می‌کنم و امیدوارم بحث خوبی داشته باشیم.

به سبب پذیرایی از منافقین، شدیدا به دولت فرانسه اعتراض داریم
بفرمایید چرا در قبال مهمان نوازی دولت فرانسه از گروهک تروریستی منافقین، اقدام قاطع برای محکوم کردن پاریس صورت نمی‌گیرد؟
قاسمی: گروهک تروریستی منافقین یک گروهک مرده است که با دلار‌های واصله از آمریکا و رژیم صهیونیستی و معدود کشور‌های معاند جمهوری اسلامی، سر پا نگه داشته شده است. تروریستی بودن این گروهک امری آشکارو مبرهن است و حتی تا چند سال پیش نیز در لیست گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار داشت که به دلایل سیاسی از لیست مزبور خارج شد. در واقع این گروهک را به سبب انجام اقدامات ایذایی علیه ایران از لیست گروه‌های تروریستی خارج کردند.

ما به سبب پذیرایی پاریس از منافقین، شدیدا به دولت فرانسه اعتراض داریم و معتقدیم دولت فرانسه با اعطای مجوز به گروهک منافقین یک اشتباه فاحش استراتژیک مرتکب می‌شود. سران الیزه باید بدانند که اتخاذ استاندارد‌های دوگانه در مقوله مواجه با تروریسم، یک خطای آشکار است و هر کشوری که به سبب منافع کوتاه مدت و یا اخذ امتیاز از کشوری دیگر، به دفاع از تروریست‌ها بپردازد، اشتباهی فاحش مرتکب شده که دیر یا زود ناگزیر خواهد شد تاوانش را بپردازد.

 آیا نمی‌شود مسئولان فرانسوی که گهگاهی به ایران می‌آیند را با خانواده شهدای ترور در جمهوری اسلامی که عزیزانشان در نتیجه قساوت و شقاوت منافقین به دلخراش‌ترین شکل ممکن شهید شده‌اند، روبه رو کرد تا فرانسوی‌ها از نزدیک ببینند به چه درندگانی مجوز اقامت در کشورشان را داده‌اند. 
قاسمی: این قبیل اقدامات در سال‌های گذشته صورت پذیرفته است؛ اسفندماه گذشته که وزیر خارجه فرانسه به تهران آمد نیز در بیرون وزارت خارجه یک تظاهراتی علیه میزبانی فرانسه از گروهک منافقین انجام شد.

ریشه‌های صهیونیستی مدعوین به نشست‌های منافقین
مشخصا منظورم اقدامی از جانب دستگاه دیپلماسی بود.
قاسمی: اعتراضات ما از طریق سفارتمان در پاریس نسبت به رفتار فرانسه در میزبانی از گروهک منافقین، مستمرا ارائه می‌شود. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که اکثر عناصر گروهک تروریستی منافقین در آلبانی مستقر هستند و به نوعی ایزوله شده‌اند. تعدادی از سران این جنایتکاران نیز با پول‌های کلانی که بهشان می‌رسد در فرانسه روزگار می‌گذرانند. مدعوین نشست‌های سالانه آن‌ها نیز یک عده بازنشسته بیکار هستند که شاید شناخت چندانی هم از ماهیت چنین گروهکی نداشته باشند و صرفا در قبال دریافت مبالغ قابل توجه در نمایش منافقین شرکت می‌کنند؛ البته برخی از مدعوین منافقین نیز مشخصا ریشه‌های صهیونیستی دارند. این نکته را نیز بگویم که نشست‌های سالانه منافقین آنطور که تصور می‌شود در سطح رسانه‌های جهانی بازتاب ندارد.

پیگیری پرونده فاجعه منا کماکان در دستور کار وزارت امور خارجه است
رسیدگی به پرونده فاجعه منا به کجا رسید؟ 
قاسمی: کمیته‌ای برای پیگیری حادثه منا با مسئولیت سازمان حج وزیارت تشکیل شده، اما با توجه به قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان، امکان پیگیری جدی این موضوع هنوز فراهم نشده است، اما در دستورکار‌های وزارت امور خارجه قرار دارد.

پرونده حاج احمد متوسلیان مفتوح است
 موضوع حاج احمد متوسلیان و سایر دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در لبنان به دست عوامل صهیونیست‌ها همچنان در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد؟قاسمی:این پرونده مفتوح است؛ هیچ ادله‌ای دال بر اینکه ایشان در قید حیات نباشند وجود ندارد و بالعکس قرائنی موجود است که حکایت از زنده بودن او و سه همکار دیگرش دارد. امیدوارهستیم که این پرونده روزی به نتیجه لازم برسد.

جهان باید سپاسگزار مجاهدت‌های فرزندان جمهوری اسلامی به سبب مضمحل کردن داعش باشد
پیرامون حمله تروریستی عناصر وابسته به گروهک داعش به ساختمان مجلس و مرقد مطهر امام راحل، در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شکواییه‌ای علیه آمریکا به این اعتبار که آمریکا بوجود آورنده گروه تروریستی داعش است تشکیل شده، آیا نسخه‌ای از این شکواییه به وزارت خارجه واصل شده است؟ به طور کلی اهمیت پیگیری این موضوع و مطالبه‌گری از آمریکا از این ناحیه را توضیح بفرمایید؟
قاسمی: چهره خشن و افراط گرایانه داعش که طی سالیان اخیر جنایات سبعانه و بیشماری را در منطقه ما و حتی در سراسر جهان انجام داده، روشن است و اگر اراده لازم برای مبارزه با تروریسم در جهان مدعی مقابله با تروریسم وجود داشته باشد، به اندازه کافی ادله و سند برای محکوم کردن حامیان داعش وجود دارد؛ خط و ربط و سابقه سرکردگان این گروه و اینکه آن‌ها در چه پایگاه‌هایی آموزش دیده‌اند و اینکه عناصر این گروه تروریستی چگونه تسلیح و سازماندهی شده‌اند، همه و همه آشکار است و معادله پیچیده‌ای نیست؛ آنچه که مفقود است، اراده لازم برای مجازات حامیان و تجهیزکنندگان گروه‌های تروریستی نظیر داعش است. جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده که طی سالیان اخیر مبارزه تمام عیاری را با گروه خشن و جنایتکار داعش انجام داده و توانسته در صف مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه باشد. جهان اگر از تروریسم هراس دارد باید سپاسگزار جانفشانی‌ها و مجاهدت‌های فرزندان جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و بیرون راندن عناصر جنایتکار این گروه تروریستی از عراق و سوریه باشد.

وزارت امور خارجه با همه قوا روابط سازنده دارد
رابطه دستگاه دیپلماسی با دستگاه قضایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قاسمی: ما در وزارت امور خارجه سعی کرده‌ایم به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و یک دستگاه فراجناحی با همه قوا و تشکیلاتی که در جمهوری اسلامی برای مردم کار می‌کنند روابط سازنده‌ای داشته باشیم.

آیا وزارت امور خارجه در گفتگو‌های حقوق بشری با اروپا که با محوریت ستاد حقوق بشر کشور برگزار می‌شود، حضور دارد؟ 
قاسمی: بله؛ ما جزئی از آن گروه هستیم و در سفر‌هایی که آن گروه به ژنو دارد، آن‌ها را همراهی می‌کنیم.

این مذاکرات حقوق بشری با اروپایی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قاسمی: مذاکرات حقوق بشری ایران واتحادیه اروپا قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد و در مقطعی «انتقادی» و در مقطعی دیگر «سازنده» بود؛ البته این مذاکرات در مقاطعی مانند زمان تحریم‌ها قطع شد.

در موضوع حقوق‌بشر مدعی و صاحب‌نظر هستیم
آیا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در موضوعات حقوق‌بشری در مواجهه با غربی‌ها، رویکردی مطالبه‌گرایانه داریم؟
قاسمی: ما هیچگونه نگرانی در مورد مذاکرات حقوق بشری با غربی‌ها نداریم و در موضوع حقوق بشر مدعی و صاحب نظر هستیم و در این رابطه وضعیت‌مان از بسیاری از کشور‌ها بهتر است. البته ما معتقدیم حقوق بشر مقوله‌ای است که می‌توانیم در آن پیشرفت کنیم و بر اساسی موازین اسلامی به یک نمونه عالی در سطح جهان تبدیل شویم.

 آقای دکتر مجدد از حضرت‌عالی سپاسگزارم که وقت خودتان را در اختیار خبرگزاری میزان قرار دادید.
قاسمی. من هم از شما و همکارانتان سپاسگزارم که چنین فرصتی را فراهم کردید تا از این طریق با مردم عزیز صحیت کنیم.

منبع: خبرگزاری میزان
برچسب ها:
ارسال نظر: