X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 شهریور 1397
تعداد بازدید خبر : 63
تاریخ ثبت : یکشنبه, 11 شهریور,1397 | 04:11 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 11 شهریور,1397 | 04:11 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 11 شهریور,1397 | 04:11 ب.ظ

واکنش اتحادیه اروپا به اخراج هیات سازمان ملل از نیکاراگوئه

  • واکنش اتحادیه اروپا به اخراج هیات سازمان ملل از نیکاراگوئه
واکنش سازمان ملل

اتحادیه اروپا تصمیم دولت نیکاراگوئه در توقف ماموریت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر (OHCHR) سازمان ملل در این کشور را محکوم کرد.

گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، تصمیم دولت نیکاراگوئه به دنبال گزارش این کمیساریا در محکومیت موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشور آمریکایی مرکزی اتخاذ شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه اتحادیه اروپا در این زمینه آمده است: تصمیم دولت نیکاراگوئه برای پایان دادن به حضور OHCHR با هدف پاسخگویی کامل در برابر موارد نقض حقوق بشر و اجرای عدالت درباره قربانیان خشونت مغایرت دارد. 
اتحادیه اروپا همچنین از مقام های نیکاراگوئه خواست به نتایج گزارش کمیساریا توجه کرده و به توصیه های آن از جمله درباره «برچیدن و خلع سلاح گروه های حامی دولت، توقف بازداشت های غیرقانونی و آزادی همه افرادی که به عمد و به صورت غیرقانونی بازداشت شده اند» عمل کنند. 
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به تازگی گزارش بسیار انتقادآمیزی را درباره خشونت و مصونیت در سرکوب معترضان ضد دولتی در سراسر نیکاراگوئه منتشر کرد و از جامعه بین المللی خواست به آن واکنش نشان دهند. 
«دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه بلافاصله بعد از انتشار این گزارش از هیات سازمان ملل خواست کشورش را ترک کنند. 
اعتراض ها به حدی رسیده که معترضان خواستار کناره گیری اورتگا از قدرت هستند.
اورتگا معترضان را «تروریست» توصیف کرده که در راستای منافع خارجی و با هماهنگی آنها تلاش می کنند تا دولتش را سرنگون کنند. دولت اورتگا همچنین بازداشت های خودسرانه و اتهام شکنجه و هتک حرمت جنسی را رد کرده و به کشته شدن 22 افسر پلیس اشاره کرده و آن را شاهدی برای اثبات صلح آمیز نبودن اعتراضات عنوان کرده است. 
«آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل روز جمعه با انتشار بیانیه ای تصمیم نیکاراگوئه در توقف کار هیات سازمان ملل را محکوم کرد. 
«زید رعد حسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای نوشت: سرکوب و اقدامات تلافی جویانه علیه معترضان زیر سایه بی توجهی جهان در نیکاراگوئه ادامه دارد. 
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم اعلام کرده که «تاثیر ناامید کننده سرکوب» و «فضای ترس وارعاب گسترده» در ساکت کردن بسیاری از افراد موثر بوده است و این شورا از دور اوضاع را تحت نظر دارد. 
انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل متحد اوایل ماه سپتامبر درباره اوضاع نیکاراگوئه مذاکره کند. 
ناآرامی ها در نیکاراگوئه از 18آوریل (29 فروردین) آغاز شد که مردم در اعتراض به اصلاحات غیرمعمول در زمینه بیمه اجتماعی به خیابان ها ریختند. این امر اعتراضات چند ماهه را به دنبال داشت که به کشته شدن 300 نفر و زخمی شدن دو هزار نفر دیگر منجر شد. 
خوزه دانیل اورتِگا ساودرا رئیس جمهور نیکاراگوئه از تاریخ 10 ژانویه 1985 تا 25 آوریل 1990 هفتاد و نهمین رئیس جمهور نیکاراگوئه و در دورهٔ دوم خود یعنی از 10 ژانویه 2007 تاکنون هشتاد و سومین رئیس جمهوری آن کشور است.
منبع: ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: