X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 آبان 1399
تعداد بازدید خبر : 94
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 13 آبان,1399 | 01:08 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 12 آبان,1399 | 10:03 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 13 آبان,1399 | 01:10 ب.ظ

تاکید کارشناسان و اساتید مسلمان بر لزوم مقابله با اسلام‌ستیزی

  • تاکید کارشناسان و اساتید مسلمان بر لزوم مقابله با اسلام‌ستیزی
 
کارشناسان و اساتید مسلمان دانشگاه‌های ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی ضمن شرکت در «وبینار» (کنفرانس آنلاین) «اسلام‌ستیزی در غرب» به تشریح سیاست‌ها علیه مسلمانان پرداخته و خواستار نوعی مقاومت رهبران کشورهای اسلامی در برابر جریان‌های حامی اسلام‌هراسی و عقب‌راندان آنها شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین «کنفرانس وحدت اسلامی»، «مسعود شجره» رئیس «کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن» در سخنانی در این کنفرانس که عصر یکشنبه برگزار شد، ابتدا به موضوع سناریوی غرب درباره اسلام‌هراسی اشاره کرد و گفت: اسلام‌هراسی، نگرانی طبیعی نیست، ولی در حال افزایش است و تردیدی در این خصوص وجود ندارد.

شجره افزود: در دنیای امروز هیچکس اسلام‌هراسی را انکار نمی‌کند، برخی از کشورهای غربی تلاش می‌کنند، نوعی «دیوسازی» را در مورد مسلمانان داشته باشند و با این وسیله بر طبل اسلام‌هراسی بکوبند. عده دیگری که در دولت انگلستان هم هستند، تلاش می‌کنند تا هر مسلمانی را مصداق اسلام‌هراسی معرفی کند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن اضافه کرد: دست‌هایی وجود دارد که تلاش کرده این را در جوامع غربی بسط دهد و امثال «دونالد ترامپ» و اساتید دانشگاه این بحث‌ها را مطرح می‌کنند و داستانی نیست که فقط افراد فاقد تحصیلات آن را مطرح کنند و از سال ۲۰۱۲ شاهد افزایش مسلمانانی هستیم که مورد آزار و اذیت و حملات قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: برخی سیاستمداران از اسلام‌هراسی برای گسترش جریان مورد نظر خود استفاده می‌کنند و اسلام آمریکایی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند بجای «اسلام ناب»، اسلام مدنظر خود را ترویج دهند.

«ارسلان افتخار» عضو هیئت مدیره «مرکز دین و سیاست» دانشگاه «واشنگتن» آمریکا نیز در سخنرانی خود در این نشست مجازی درباره اسلام‌هراسی به حادثه کشتار مسلمانان در مسجدی در نیوزیلند اشاره کرد و گفت: این اتفاق ناگوار نه‌ تنها بدترین حمله تروریستی در خاک این کشور بود، بلکه یکی از وحشتناک‌ترین اقدامات تروریستی علیه مسلمانان در تاریخ معاصر بود.

وی تاکید کرد: جریان‌های اسلام‌هراسی منفرد نیستند و با فاصله چند هزار مایلی از غرب هم در نیوزیلند چنین اتفاقی رخ می‌دهد. سیاستمداران اکنون می‌گویند که مسلمانان و مهاجر را می‌خواهیم در دل جوامع غربی و اروپایی بگنجانیم و یکپارچه کنیم، ولی در عین حال یک جریان موازی می‌گوید، مسلمانان و مهاجران اهریمن و علیه جامعه ما هستند. آنها از این حربه برای حمله به مسلمانان و مساجد و زنان آنها که حجاب دارند، استفاده می‌کنند.

افتخار با اشاره به اقدامات چین در مقابل مسلمانان این کشور و همچنین کشتار مسلمانان در منطقه «کشمیر» در هند همزمان با سفر ترامپ به این کشور گفت: ما باید نوعی مقاومت یا به عقب‌راندن این جریان‌ها از جانب کشورها و رهبران کشورهای اسلامی را داشته باشیم و درست به دلیل نبود همین مقاومت است که ترامپ سفر خود به هند را زمانی تعیین می‌کند که مسلمانان هدف کشتار در این منطقه قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: ما اسلام‌هراسی را در آمریکا از زمان حملات یازدهم سپتامبر می‌بینیم که گسترش پیدا کرده و اکنون در این کشور نهادینه شده و شاهد هستیم که ترکیب اعضای دادگاه عالی آمریکا تغییر داده شدند و به سمت جریان‌های محافظه‌کار می‌روند و امیدواریم با نتیجه انتخابات «سه شنبه بزرگ» برنامه ترامپ در این مورد پیش نرود.

وی با تاکید بر اینکه جریان‌های «راستگرای پوپولیستی» در کشورهای مثلِ فرانسه، آلمان و هلند گسترش پیدا کرده است، گفت: این جریان‌های راستگرای افراطی تلاش می‌کنند در انتخابات مختلف در این کشورها برنده شوند.

«عماد حمرونی» رئیس «موسسه اهل بیت» (ع) پاریس نیز با بیان اینکه اسلام‌هراسی با آغاز انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، گفت: اتفاقات غرب پس لرزه‌های این انقلاب است و پس از گذشت ۴ دهه از این انقلاب، شاهد تغییرات بسیاری هستیم و التزام به اسلام و حضور زنان مسلمان در اروپا و موسسات اروپایی بسیار زیاد شده است.

حمرونی افزود: عامل دوم نفوذ لابی صهیونیستی در فرانسه بود که باعث شده این کشور پرچمدار اسلام‌هراسی در غرب شود و این لابی از دولت پنهان فرانسه برای اشاعه اسلام‌هراسی استفاده می‌کند.

رئیس موسسه اهل بیت (ع) پاریس با بیان اینکه عامه مردم فرانسه ضد اسلام نیستند، ولی چون حکومت تحت تأثیر لابی صهونیستی هست، این اتفاقات می‌افتند، افزود: افکار عمومی فرانسه را به این سمت بردند که اسلامی واقعی افراطی و جنگجو و خشن است.

وی ضمن تاکید بر اینکه صهیونیسم‌، وهابیت را ابزاری برای هدف قرار دادن وحدت مسلمانان کرده است، تصریح کرد: بحران‌های سیاسی و اقتصادی فرانسه، این کشور را وادار به این واکنش‌ها می‌کند و دشمن تلاش می‌کند، فتنه‌ها را بین جهان اسلام و مسیحیت زنده کند.

همچنین «خالد بیدون» استاد دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا - برکلی آمریکا در این کنفرانس آنلاین گفت: ترامپ از ابراز اسلام‌هراسی برای هموار کردن راه خود به سوی کاخ سفید استفاده کرد و این سیاست کاملاً جواب داد و توانست رییس جمهور شود و با روی کار آمدن ترامپ، وجهه جدیدی از اسلام‌هراسی در جامعه آمریکا ظهور پیدا کرد که البته پدیده جدیدی در جامعه این کشور نیست و سابقه آن به سال‌ها قبل برمی‌گردد.

بیدون ادامه داد: به صورت مستمر می‌گویند، مسلمانان، مهاجران تازه‌واردی هستند که وارد جامعه آمریکا شده‌اند، ولی ۳۰ درصد بردگانی که از آفریقا به آمریکا منتقل شدند، مسلمان بودند و به همین خاطر اجازه نداشتند شعائر اسلامی‌ خود را داشته باشند، پس اسلام‌هراسی آمریکا به هیچ‌وجه پدیده جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه کاری که ترامپ انجام داد و مروجان اسلام‌هراسی می‌خواهند، انجام دهند، این است که تلاش می‌کنند جریان ارتجاعی با نگاه تعصبی علیه مسلمانان را کانالیزه کنند تا اهداف خود را در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی به واقعیت تبدیل کنند، اضافه کرد: پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر یک پایگاه اطلاعاتی با نام «انجمن بین‌المللی دانشجویان مسلمان» توسط دولت آماریکا ایجاد شد و بر اساس اطلاعات این پایگاه، صدها مسلمان دانشجو از ایران و دیگر کشورهای اسلامی توسط پلیس کالیفرنیا تحت بازداشت قرار گرفتند.

این استاد دانشگاه افزود: در ایالات متحده و اروپا هر گاه از مسلمانان و هویتشان صحبت می‌شود، آنها را به تروریست‌ها وصل می‌کنند و این شاید زیانبارترین تاثیر اسلام‌هراسی باشد که متوجه جامعه مسلمانان شده و باعث شده مسلمانان در کشورهای غربی نتوانند شعائر و مناسک خود را داشته باشند. نکته جالب توجه اینکه تاثیر این مسئله بر روی فقط مسلمانان مهاجر نیست و حتی مسلمانان که تابعیت آمریکا را دارند، در پوشش همین نگاه‌های امنیتی قرار گرفته‌اند.

بیدون با بیان اینکه با سیاست‌های ترامپ اینگونه القا شده که اسلام‌هراسی تهدید جدیدی است و دغدغه‌های اسلام‌هراسانه برجسته شده است، تصریح کرد: بحث اسلام‌هراسی یک سازه ذهنی نیست که فقط در آمریکا دنبال شود.

برچسب ها:
ارسال نظر: