X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 دی 1399
دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه "نقش جهان":
تعداد بازدید خبر : 390
تاریخ ثبت : دوشنبه, 08 دی,1399 | 12:26 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 08 دی,1399 | 12:19 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 09 دی,1399 | 09:19 ق.ظ

اروپا باید با اعزام گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور موافقت کند

  • اروپا باید با اعزام گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور موافقت کند


علی باقری کنی با بیان اینکه اروپا باید با اعزام گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور موافقت کند،گفت: زندانیان ایرانی خارج از کشور از وضعیت خود در کشورهای اروپایی به ما شکایت می کنند و وظیفه ما این است که حقوق شهروندان خود را در هرجای دنیا پیگیری کنیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی، معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با حضور در برنامه تلویزیونی"نقش جهان" که از شبکه افق پخش شد، در خصوص مفهوم حقوق بشر و جایگاه آن در روابط بین کشورها، اظهار داشت: حقوق بشر یکی از ابزارها و سازوکارهای مدیریتی روابط بین کشورها است. حقوق بشر در عین حال که مبنای حقوقی دارد ولی هیچگاه نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
باقری کنی افزود: حقوق بشر عمدتا بازیچه و دستاویزی در مناسبات روابط بین قدرت‌های بزرگ بوده است. اصطلاح برخورد دوگانه غربی‌ها با حقوق بشر زیاد شنیده می‌شود؛ در حالی که غربی‌ها با حقوق بشر یگانه برخورد می‌کنند. چرا؟ چون از نظر غربی‌ها بشر کسی است که یا منافع آنها را تامین کند یا غربی باشد. اگر غیر از این باشد بشر تلقی نمی‌شود و برای او حقوقی قائل نیستند.
وی با تاکید بر اینکه غربی‌ها در برخورد با تمامی موضوعات اینگونه عمل می‌کنند، گفت: غربی‌ها در برخورد با مساله تروریسم، اگر جریانی تامین کننده منافع آنها باشد حتی اگر جنایت‌کارترین گروه یا تشکیلات روی کره زمین باشد از نظر آنها تروریست نیست! اما اگر غیر از این باشد مثل حزب الله چون منافع غرب و منافع همپیمانان آنها یعنی رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند، تروریست است، در حالی که حزب الله تامین کننده منافع مردم لبنان است.

غربی ها هر جا منافعشان حکم کند حامی تروریست می‌شوند
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: غربی‌ها چون سازوکارهای بین‌المللی را در اختیار دارند و نقش زیادی در چارچوب‌ها و قواعد و کنوانسیون‌های حقوق بشری ایفا می‌کنند نگاه خود را بر تمامی عرصه ها غلبه می‌دهند. به همین دلیل همجنس‌بازی را که در هیچ جامعه‌ منطقی و معقول نُرم و هنجار نیست، آنها این ناهنجاری را به عنوان اصول، مبانی و شاخص حقوق بشری مطرح می‌کنند!
وی در ادامه با اشاره به اعترافات رئیس جمهور امریکا، گفت: ترامپ در سخنرانی‌هایش اعتراف کرد که امریکایی‌ها 7 هزار میلیارد دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کردند ولی هیچ دستاوردی به دست نیاوردند، حتی به پایگاه خود امریکایی‌ها در عراق باید شبانه با هواپیمای چراغ خاموش برود. اما ترامپ هیچ اشاره ای به کشتار و آوارگی میلیون‌ها انسان که در این جنگ از بین رفتند، نمی‌کند!
معاون بین الملل رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه غربی‌ها در برخورد با ایران نیز همین طور رفتار می‌کنند، عنوان کرد: یکی از بحث‌هایی که اروپایی‌ها با ما مطرح می‌کنند بحث افرادی است که در ایران به جرم‌های مختلف در دستگاه قضایی تحت دادرسی عادلانه به یک مجازاتی محکوم می‌شوند، آنها می‌گویند چون این افراد گذرنامه یک کشور غربی را دارند باید با اینها طور دیگری برخورد کنید و امتیاز بیشتری بدهید! عنوان دوتابعیتی را هم به همین دلیل مطرح می‌کنند. این را غربی‌هایی مطرح می‌کنند که خود را به عنوان مدافعان حقوق بشر جا می‌زنند. پس معیار و ملاک غربی‌ها در حقوق بشر فقط منافع خودشان هست. همانطور که گروهک تروریستی منافقین را از لیست سیاه خارج کردند و به آنها جایگاه، اعتبار و پناه دادند.

فشارهای حداکثری و تحریم‌ها، هزینه استقلال ملت ایران است
وی در پاسخ به اینکه یک نماینده امریکایی پیرو ترور شهید فخری‌زاده گفته بود ایرانی‌ها باید هزینه خوداتکایی خود را پرداخت کنند، گفت: مردم ایران هزینه استقلال خود را داده‌اند. امریکا و کشورهای غربی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را تحریم کردند. تصور آنها این بود که وقتی ما را تحریم کنند عملا نمی توانیم پیشرفت کنیم ولی وقتی دیدند جوانان و مردم ایران به عرصه آمدند و به خوبی هم در تمامی عرصه‌ها پیشرفت کردند، ما را مجازات کردند و تحریم های فلج کننده و فشارهای حداکثری را علیه ملت ایران اعمال کردند.
دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: کشورهای غربی و اروپایی که الان ادعای پرچمداری و صیانت از حقوق بشر را در عرصه بین‌المللی دارند همان‌هایی هستند که زمان جنگ ایران و عراق به صدام جنایتکار، سلاح شیمیایی فروختند تا مردم مظلوم ایران را به خاک و خون بکشد. با این وجود شورای امنیت در زمان جنگ سکوت می‌کند! در سال 65 با تلاش‌هایی که صورت گرفت شورای امنیت موضوع را بررسی ‌می‌کند و فقط یک بیانیه صادر می‌شود نه قطعنامه! این بیانیه را امریکا رای منفی می دهد، فرانسه، انگلیس ، استرالیا و دانمارک هم غائب می‌شوند. پس می‌بینیم که معیار تنها خودشان هستند و جان انسان‌های بی‌گناه برای آنها اهمیتی ندارد.
معاون بین‌الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه درخصوص اظهارنظر غربی‌ها درباره زندان‌های ایران، گفت: در زندان‌های اروپا ما زندانیانی داریم که به ستاد حقوق بشر شکایت می‌کنند و ما به طور جدی حقوق آنها را پیگیری می‌کنیم. یکی از زندانیان ایرانی را در یک کشور اروپایی برای اینکه تحت فشار قرار دهند لخت مادرزاد می‌کردند و او به ما شکایت کرد که ما پیگیری کردیم. اینها همان اروپایی های مدعی حقوق بشرند!
وی به قطعنامه حقوق بشری اخیر پارلمان اروپا علیه ایران اشاره کرد و گفت: اروپایی ها باید پاسخگوی رفتار خود باشند. ما از اروپایی‌ها به طور جدی می‌خواهیم که گزارشگر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به آنجا برود و وضعیت زندانیان ایرانی دربند در اروپا را بررسی کند و به ما گزارش دهد. زندانیان ایرانی دربند زندان‌های کشورهای غربی شهروند ما هستند و ما وظیفه داریم از حقوق آنها صیانت کنیم‌.

اروپایی‌ها با اعمال تحریم‌ها علیه مردم کشورمان در قتل بیماران و کودکان ایرانی سهیم هستند و باید پاسخگو باشند

باقری کنی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا کتمان شیوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس از سوی مقامات این کشور می‌تواند مصداق نقض حقوق بشر باشد، گفت: پیش از این نیز گفتم منافع غربی‌ها ملاک حقوق بشرآنها است اما وقتی این دایره را محدودتر کنیم می بینیم که آنها حتی حقوق شهروندان خود را رعایت نمی‌کنند. برای غربی‌ها چه زمانی حقوق شهروندان بی اهمیت می شود زمانی که منافع حاکمیت مطرح می شود. در امریکا زمان قتل "جورج فلوید" توسط پلیس این قضیه برای جهانیان و خود امریکایی‌ها روشن شد. 
وی در ادامه با اشاره به تحریم دارویی کشورمان از سوی غربی‌ها، بیان کرد: در همه جای دنیا دارو و مواد غذایی تحریم ناپذیر هستند ولی امریکا و اروپایی ها ایران را تحریم دارویی کردند. وقتی منافع امریکا و اروپا اقتضا کند دست به هر اقدامی می زنند. ما با امریکا هیچ رابطه ای نداریم اما اروپایی ها با وضع سیستم اینستکس عملا  حتی غذا و دارو را هم برای ایران تحریم کردند. در این میان تعداد زیادی از بیماران و کودکان بی‌گناه ایرانی از این تحریم ها آسیب دیدند و حتی به خاطر نرسیدن دارو جان خود را از دست دادند و این یعنی قتل بیماران و کودکان ایرانی.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: قتل کودکان ایرانی قابل پیگرد است و ما وظیفه داریم آن را پیگیری کنیم. یکی از مطالبات ما از اروپا این است که باید اجازه دهند گزارشگر ویژه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ، برای اینکه بتواند تعیین کند که کدام یک از بخش ها، دستگاه‌ها، نهادها و مقامات اروپایی در قتل کودکان ایرانی دخیل بودند، وارد کشورهای اروپایی شود و کمیته های حقیقت یاب تشکیل دهد تا راستی آزمایی شود که چه کسی مقصر بوده است . آنها در مقام پاسخگویی هستند چون سهیم و دخیل در قتل کودکان ایرانی هستند.
وی در بخش پایانی سخنانش درخصوص مذاکره، گفت: درباره مذاکره باید ابتدا موضوعی را مطرح کنم. اکنون تحریم های امریکا علیه ایران به سقف خود رسیده است . از نظر تحریم کنندگان ایران، صادرات نفت ما به صفر رسیده است ولی ما خارج ازچارچوب نفت را صادر می‌کنیم. استفاده افسارگسیخته از تحریم ها مشروعیت آن را در عرصه بین المللی زیر سؤوال برده است. از این جهت امریکایی‌ها برای بازیابی تحریم‌ها یک دوره گذار لازم دارند و برای این کار مجبورند برخی از تحریم ها را تعدیل کنند اما می‌خواهند این کار را با هزینه ما انجام دهند. ما باید وارد تور و دام مذاکره نشویم چون آنها بدون مذاکره هم مجبورند تحریم ها را کاهش بدهند. اینجا یک هوشیاری دیپلماتیک از طرف جمهوری اسلامی ایران این است که در دام مذاکره امریکایی‌ها نیفتیم که هزینه آن را باید ملت ایران بدهد و سود آن را امریکا ببرد و بعد تحریم ها را هم هوشمندتر و هم سنگین تر کنند، باید جلوی این اقدام را بگیریم.

ارسال نظر: