X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 شهریور 1397
تعداد بازدید خبر : 68
تاریخ ثبت : دوشنبه, 26 شهریور,1397 | 01:03 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 26 شهریور,1397 | 01:03 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 26 شهریور,1397 | 01:03 ب.ظ

گزارش بنیاد کارنگی از استانداردهای دوگانه حقوق بشری در آمریکا

  • گزارش بنیاد کارنگی از استانداردهای دوگانه حقوق بشری در آمریکا
ترامپ

پری کاماک (PERRY CAMMACK)در تحلیلی برای بنیاد کارنگی نوشت: واشنگتن از دشمنان خاورمیانه ای خود برای نقض حقوق بشر انتقاد می کند، اما به دوستانش چراغ سبز نشان می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در این گزارش آمده است : دونالد ترامپ از زمان شروع ریاست جمهوری خود چهار بار عبارت 'حقوق بشر' را در پیام های توئیتری‌اش به کار برده است. هر یک از این موارد در بازه زمانی سه روزه و شروع آن از شب سال نو 2017 میلادی بوده و در تمام آنها ایران را هدف قرار داده است.
حمله دولت ترامپ علیه سابقه حقوق بشر ایران به همین جا ختم نمی شود. ماه مه گذشته استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا با اعمال مجموعه ای جدید از تحریم ها علیه رهبران امنیتی ایران به اتهام نقض حقوق بشر و سانسور، اعلام کرد که 'آمریکا کنار مردم ایران ایستاده است.'
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا بارها نقض حقوق بشر از سوی ایران را مورد تاکید و انتقاد قرار داده که این اقدام در سخنرانی 22 ژوئیه وی تحت عنوان 'حمایت از صدای ایرانیان' به اوج خود رسید. در واقع، دولت ترامپ تمرکز بر نقض حقوق بشر در ایران را به عنوان ستون مرکزی مبارزه خود با جمهوری اسلامی ایران برگزیده است. اما توجه محض به ایران و چشم پوشی از بدترین نقض های حقوق بشر در سایر مناطق خطر آسیب واقعی را به دنبال دارد.
سیاست خارجی، آشفته بازاری است که در آن تصمیم گیری درباره چگونه سخن گفتن پیرامون حقوق بشر یکی از دشوارترین اقدامات تعادلی پیش روی دولت های دموکراتیک است. دولت های مختلف رویکردهای متفاوتی انتخاب خواهند کرد، هرچند اغلب آنها درباره دشمنان در مقایسه با دوستان سخت گیری بیشتری خواهند داشت. بخشی از گرایش دیپلماتیک روسیه و چین در مقابل رژیم های دیکتاتوری خاورمیانه این گونه است که، برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، درباره حقوق بشر سخن نمی گویند.
دولت ترامپ با پیامی مبنی بر تمایل برای ایجاد تغییر اساسی در هنجارهای دیپلماتیک روی کار آمد. ترامپ در سخنرانی آغاز به کار خود این اطمینان را به مخاطبان داد که آمریکا دیگر به دنبال تحمیل روش زندگی خود به دیگران نیست. برخی ناظران خارجی با ستایش این رویکرد ناسیونالیستی جدید آن را در مقایسه با رویکردهای پیشین و به ویژه در قیاس با سابقه ناهموار – و اغلب دارای نتایج معکوس- ترویج دموکراسی آمریکایی، صادقانه تر دانستند.
اما در عمل این رفتار آزادمنشانه به گرایشی آزاردهنده برای دوستی با حکومت های مستبد تبدیل شده است. ترامپ رهبران روسیه، عربستان سعودی، فیلیپین و حتی کره شمالی را تمجید کرده و متحدان قدیمی خود را مورد تمسخر قرار داده است.
در نگاه اول به نظر می رسد که دولت ترامپ بجز ایران در هیچ جای دیگر نگران حقوق بشر نیست. اما توجه به نیکبختی ایرانی ها با فرمان ممنوعیت سفر ترامپ – که به منظور پیشگیری از مهاجرات مسلمانان به آمریکا طراحی شده است- هیچ تطابقی ندارد. شهروندان ایرانی در تمام فرامین ممنوعیت سفر صادر شده در سال 2017 میلادی گنجانده شدند. اعمال دوباره تحریم ها با هدف نابودی اقتصاد ایران به هیچ عنوان نمی‌تواند به تحقق آرزوهای دموکراتیک ایرانی ها کمک کند.
زمانی که دیکتاتوری در حال ظهور است، استفاده خودمحورانه از حقوق بشر می تواند آسیب بیشتری را به هنجارهای سایر مناطق وارد کند. این بدان معناست که دولت ترامپ از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن تهران استفاده می کند. بدتر آن که پیامی که به متحدان استبدادگر آمریکا ارسال می‌شود، کاملا روشن است: مادامی که درباره دونالد ترامپ خوب سخن می گویید می توانید هر اندازه که دوست دارید ملت خود را سرکوب کنید.
ترامپ، کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی، را با عبارت 'بسیار محترم' تمجید کرده در حالی که او در کشوری شبیه اردوگاه کار اجباری حکومت می کند. ترامپ گفته است که عملکرد رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، باورنکردنی است، در حالی که دولت دوترته به کشتار هزاران نفر بدون دادرسی قضائی متهم است.
همچنین مصر و عربستان سعودی، نزدیک ترین شرکای عرب ترامپ را در نظر بگیرید. عبدالفتاح السیسی (که به عقیده ترامپ عملکردی خارق العاده داشته)، به دلیل زندانی کردن هزاران نفر بدون محاکمه و بستن صدها سازمان غیردولتی و وب سایت مورد تمجید ترامپ قرار گرفته است. در 2017 میلادی، وزارت خارجه 195 میلیون دلار کمک امنیتی آمریکا را به دلیل افزایش سطح سرکوبگری ها و نقض حقوق بشر تعلیق کرد. اما در ژوئیه سال جاری (2018 میلادی)، پمپئو وزیر خارجه آمریکا با تغییر این روند از پیشرفت هایی سخن گفت که نامشخص -و مشکوک- بود. اهرم کمک های آمریکا با دست و دلبازی تمام به کار گرفته شد. دولت ترامپ سلامت دولت مصر را تایید کرد.
اخیرا دادگاه های مصر 75 نفر را به اتهام مشارکت در اعتراضات 2013 محکوم کردند. اگرچه نیروهای امنیتی صدها معترض را در آغاز خشونت ها به قتل رساندند اما هیچ یک از اعضای نیروهای امنیتی تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند.
در عربستان سعودی، تلاش برای مقابله با نارضایتی ها که از پاییز گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد. دولت سعودی تصمیم خود برای برداشتن ممنوعیت رانندگی زنان را بزرگنمایی می کند. اما این حرکت همزمان شد با دستگیری ده ها فعال سعودی که بیشتر آنها مبارزان حقوق زنان بودند. دادستان عمومی به دنبال گرفتن حکم اعدام برای سلمان العوده، منتقد خاندان سلطنتی، است. با این حال دولت ترامپ ارائه کمک های نظامی به جنگ سعودی و اماراتی در یمن را ادامه می دهد، بی توجه به این که مقامات سازمان ملل هشدار داده‌اند که حملات ائتلافی علیه غیرنظامی ها به جنایات جنگی منجر خواهد شد.
پومپئو در سخنرانی 22 ژوئیه گفت: 'من برای مردم ایران پیامی دارم: آمریکا صدای شما را می شنود؛ آمریکا از شما حمایت می کند، آمریکا با شماست.' شهروندان مصر، عربستان سعودی، میانمار، کره شمالی و کشورهای دیگر خواهند پرسید آیا آمریکا با آنها هم هست؟

منبع: ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: