X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اسفند 1399
به همت ستاد حقوق بشر انجام شد؛
تعداد بازدید خبر : 169
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 26 اسفند,1399 | 03:45 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 24 اسفند,1399 | 03:17 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 27 آذر,1400 | 01:14 ب.ظ

آشنایی ۶۰ تن از سفرای خارجی با آثار و پیامدهای نقض حقوق ملت ایران

  • آشنایی ۶۰ تن از سفرای خارجی با آثار و پیامدهای نقض حقوق ملت ایران
ظهر امروز نشست ستاد حقوق بشر با  ۶۰ تن از سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مقیم تهران ، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، نشست ستاد حقوق بشر با ۶۰ تن از سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مقیم تهران، امروز (یکشنبه) در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضائیه، برگزار شد.

در این نشست علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و سید مجیدتفرشی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر و نمایندگان مؤسسات مردم نهاد مربوط به بیمارى‌هاى خاص به ویژه بیماران‌ «ای بی» و «تالاسمى»، آخرین وضعیت حقوق بشر در ایران و آثار حقوق بشری مترتب بر دو سند امنیت قضایی و تحول قضایی و همچنین پیامدهای تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را برای سفرا و دیپلمات‌های مقیم تهران تشریح کردند.



ستاد حقوق بشر از همه ظرفیت‌ها برای صیانت از حقوق ملت ایران استفاده می‌کند


على باقرى کنى، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان به عنوان یکی از سخنرانان این نشست با اشاره به آثار و پیامدهای تحریم‌های ظالمانه امریکا و غربی‌ها علیه ملت ایران، اظهار داشت: بیش از ۴ دهه است که چند دولت غربی به سرکردگی رژیم امریکا در دو عرصه سخت افزاری و نرم افزاری علیه حقوق ملت ایران همه ظرفیت های خود را به کار گرفته اند؛ این دولت‌ها، با استفاده از همه ابزار‌های سخت افزاری برای نقض جامع و فراگیر و مستمر حقوق ملت ایران تلاش کرده و در این چارچوب حتی دست به اقدام هایی زده اند که از نقض قطعی حقوق ملت ایران مطمئن شوند.

 

باقری‌کنی، به تعطیلی کشاندن کارخانه ها و مراکز تولیدی، انسداد در صادرات مواد خام، کالا و خدمات، جلوگیری از واردات نیازمندی های اساسی مردم و ارتکاب جنایت علیه بشریت با بستن همه مسیر‌های دسترسی به غذا، دارو و تجهیزات پزشکی و ...  را از موارد خصمانه اجرایی توسط سوی غربی‌ها  علیه ملت ایران بیان کرد و گفت: این‌ موارد بخشی از پرونده قطور، سنگین و سیاه رژیم امریکا و چندین دولت غربی به ویژه چند کشور اروپایی در نقض گسترده، فراگیر، فاحش و مستمر حقوق ملت ایران طی ۴ دهه گذشته  است که متأسفانه همچنان ادامه دارد.
 

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه با اشاره به قتل عام مردم کشورمان در جنگ تحمیلی، گفت: ملت ایران تا ابد فراموش نخواهد کرد که رژیم امریکا حتی با "صدور بیانیه" شورای امنیت سازمان ملل (و نه حتی قطعنامه) علیه کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام دیکتاتور هم مخالفت کرد. ملت ایران تا ابد فراموش نخواهد کرد سلاح ها و تجهیزات اهدایی امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و چند کشور دیگر اروپایی به صدام متجاوز و دیکتاتور بود که موجب قتل هزاران سرباز و شهروند ایرانی و مصدومیت ده ها هزار جوان دیگر ایرانی گردید.
 

باقری کنی گفت: ملت ایران تا ابد فراموش نخواهد کرد تحریم های ظالمانه که در واشنگتن تصویب و از سوی چند کشور اروپایی اجرا شده و می شود، موجب قتل کودکان معصوم مبتلا به بیماری های خاص گردیده است.


بیشتر بخوانید:
تعیین دو گزارشگر ویژه برای صیانت از حقوق ملت ایران


معاون بین الملل قوه قضائیه همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ستاد حقوق بشر به طور جدی به دنبال صیانت از حقوق مردم است، گفت: ما اعلام کردیم در صدد هستیم در سال آینده گزارشگر ویژه بررسی آثار تحریم‌های زیان باری که آمریکا و اروپا علیه ایران تحریم کرده است را تعیین کنیم تا این گزارشگر مسئولیت داشته باشد میزان نقش‌آفرینی اشخاص حقوقی و حقیقی که در کشورهای اروپایی نقش داشته‌اند را بررسی کند و گزارش‌های کارشناسی خود را در اختیار مراجع قضایی‌ قرار دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه اقدام به تحریم‌ها، غیرقانونی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشکیل جبهه جهانی برای بررسی آثار و صدمات تحریم‌های ظالمانه و بررسی وضعیت خسارت‌هایی است که قربانیان تحمل کرده‌اند.
 

بیشتر بخوانید:
ستاد حقوق بشر به طور جدی به دنبال صیانت از حقوق شهروندان ایرانی در داخل و خارج است

 




امریکا و اروپایی ها به سو استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر پایان دهند


سید مجید تفرشی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر در ادامه این نشست با اشاره به دوگانگی و سو استفاده ابزاری از مفهوم حقوق بشر و تمدید گزارشگر ویژه ایران، گفت: تمدید قطعنامه گزارشگر ویژه اقدامی کاملا سیاسی بوده چرا که علیرغم تمامی فشار‌های آمریکا و چند کشور مشخص غربی مجموع آرا کشور‌هایی که با رای ممتنع غایب و یا منفی خود از این قطعنامه حمایت نکرده اند، از آرا مثبت آن بیشتر است.

تفرشی یکی از سبعوعانه‌ترین مصادیق نقض حقوق بشر و سو استفاده سیستماتیک از این مفهوم مقدس را آلوده کردن آن به مطامع و اغراض سیاسی دانست و افزود: در عصر دسترسی به اطلاعات و عصر موسوم به پاسخگویی اعمال انواع تحریم‌های فراقطعنامه‌ای و یکجانبه (نقض ماده ۲۵ منشور) علیه ملت ایران توسط آمریکا و پیروی تنی چند از دول غربی به بهانه تحت فشار بودن از سوی آمریکا، مصداق نقض فاحش قواعد عرفی شده خصوصا اصل رضایت در ایفای تعهدات بین المللی بوده و خود نماد بی بدیل جنایت علیه بشریت و مستوجب اجرای عدالت و محاکمه بین المللی خاطیان است، جنایتی که متاسفانه دامنه آن به حوزه غذا و دارو هم کشیده شده است.
 

وی همچنین ضمن اعلام آمادگی ستاد حقوق بشر برای کار با کلیه کشورها، سازمان‌های مردم نهاد و وجدان‌های بیدار جامعه جهانی، خواستار پایان دادن به سو استفاده ابزاری و گزینشی نسبت به حقوق بشر شد.
 

بیشتر بخوانید:
تمدید ماموریت گزارشگر ویژه کشوری اقدامی سیاسی و مزورانه است





مرگ تعداد کثیرى از بیماران تالاسمى به دلیل تحریم هاى غیرانسانی


در ادامه این نشست، یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمى ایران و نماینده بیماران تالاسمى، خطاب به سفرای خارجی، گفت: تالاسمى یک بیمارى بومى مادرزادى است و نوعى بیمارى ژنتیکى است که از والدین به ارث مى رسد و از بدو تولد تا پایان زندگى همراه با افراد است.
 

نماینده بیماران تالاسمى افزود: در خصوص دو داروى حیاتى بیماران تالاسمى ایران یعنى جیدنیو و دفروکسامین در فقدان شدید هستیم. برخى از ملزومات پزشکى براى بیماران تالاسمى ایران تبدیل به یک رویا شده و تحت تحریم ناجوانمردانه قرار گرفتیم که چیزى جز جنایت علیه بشریت نیست. دلایل عدم تامین دارو‌ها و ملزومات پزشکى عدم فروش به دلیل ترس از تحریم هاى آمریکا، عدم امکان مبادله مالى و عدم امکان انتقال مناسب ملزومات است.
 

عرب با تاکید بر اینکه اجراى عدالت کیفرى براى جنایتکاران بین المللى را درخواست داریم، تصریح کرد: عدم فروش دارو توسط شرکت‌های داروسازی بدلیل ترس از تحریم‌های آمریکا است و اعمال تحریم ها جان هفت هزار از هموطنان ما را با خطر مرگ مواجه ساخته است .
 

بیشتر بخوانید:

بیماران تالاسمى به دلیل تحریم‌هاى غیرانسانی و ظالمانه امریکا در شرایط سختی بسر می‌برند

 




شرکت سوئدى پانسمان‌هاى مورد نیاز بیماران ‌ای بی را در اختیارمان نمى‌گذارد


هادی کیخسروى نماینده بیماران‌ای بی ایران نیز در این نسشت، بیان کرد: بیمارى پروانه اى یک اختلال ژنتیکى پوستى است و دنیای بیماران پروانه اى شکننده است. بیمارى‌ای بی علاوه بر ایجاد تاول و زخم هاى روى پست، موجب چسبندگى اندام هاى داخلى و خارجى مى شود.


نماینده بیماران‌ای بی در ادامه یادآور شد: اگر حیات انسان‌ها به وجود آب و هوا مشروط است حیات بیماران‌ای بی نیز منوط به استفادن از پانسمان هاى مخصوص است که در صورت عدم دسترسى به پانسمان‌ها با مشکلاتى مواجه خواهند شد؛ پانسمان‌ها مانند عایقی عمل مى کند که موجب مى شود بیماران درد و رنج کمترى را متحمل شوند.


وى تصریح کرد: تحریم بانکى ایران و محدودیت هاى ارزى یکى از عوامل نرسیدن و کم رسیدن مکمل‌هاى دارویى بیماران‌ای بی شده است. یک شرکت سوئدى طى یک نامه رسمى به خانه ‌ای بی اعلام کرد که به دلیل تحریم هاى آمریکا پانسمان‌هاى مورد نیاز بیماران ‌ای بی را در اختیار ما نمى گذارد.

بیشتر بخوانید:
عوام فریبی جهانی مبنی بر استثنای دارو از لیست تحریم ها باعث جان باختن صدها ایرانی می‌شود






در پایان این نشست پرسش و پاسخ مطرح شد و دبیر ستاد حقوق بشر به سووالات مطروحه‌ی خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

 

ارسال نظر: