X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 فروردین 1400
تعداد بازدید خبر : 230
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 17 فروردین,1400 | 04:05 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 17 فروردین,1400 | 03:51 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 17 فروردین,1400 | 04:05 ب.ظ

اسناد محرمانه نسل کشی فرانسه در رواندا منتشر می‌شود

  • اسناد محرمانه نسل کشی فرانسه در رواندا منتشر می‌شود
تحقیق فرانسه در مورد نسل کشی در رواندا طی هفته‌های آینده به صورت عمومی منتشر می‌شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کمیسیون تحقیق در مورد نقش فرانسه  در نسل کشی رواندا پس از انتشار پرونده‌های محرمانه جنگ الجزایر قصد دارد آرشیو اسناد نقش فرانسه در نسل کشی این کشور آفریقایی را طی هفته‌های آینده برای عموم منتشر کند.

 
بر اساس گزارش فرانس 24، نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که فرانسه با وجود عدم مشارکت مستقیم، مسئولیت سنگینی در قبال نسل کشی در رواندا دارد. دولت «فرانسوا میتران»، نقش مهمی در کشته شدن ۸ هزار نفر غالبا از اقلیت «توتسی» در رواندا داشته است.
 
این تحقیق ضمن اشاره به عدم مداخله مستقیم فرانسه در نسل کشی در رواندا، تاکید دارد که رابطه نزدیک فرانسه با دولت وقت رواندا، کمک به فرار متهمان به نسل کشی تحت حمایت ارتش فرانسه و نقش قابل توجه در ماموریت نظامی سازمان ملل نقش مهمی در این جنایت داشته است.
 
در واقع، این گزارش که با بررسی ۸ هزار سند دفاتر ریاست جمهوری و نخست وزیری فرانسه در ارتباط با موضوع مذکور در ۲ سال تهیه شده، ادعا می‎کند که فرانسه نه عامل بلکه طراح نسل کشی در رواندا بود.

 

نسل کشی در رواندا در بازه زمانی آوریل و جولای ۱۹۹۴ پس از کشته شدن رییس جمهور این کشور که روابط نزدیکی با پاریس داشت، رخ داد. این موضوع پس از گذشت تقریبا چهار دهه همچنان روابط «پاریس» و «کیگالی» را متشنج نگه داشته است.
 
 
ارسال نظر: