X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 16 مهر 1397
تعداد بازدید خبر : 144
تاریخ ثبت : دوشنبه, 16 مهر,1397 | 06:00 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 16 مهر,1397 | 06:00 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 16 مهر,1397 | 06:00 ب.ظ

اذعان عربستان به ربودن و ترور خاشقچی

  • اذعان عربستان به ربودن و ترور خاشقچی
جمال خاشقچی

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در درون کنسولگری عربستان در استانبول به دستور ولیعهد این کشور محمد بن سلمان ترور شده است.

القدس العربی نوشت شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در درون کنسولگری عربستان در استانبول به دستور ولیعهد این کشور محمد بن سلمان ترور شده است.
پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود با عنوان «اعتراف ضمنی عربستان سعودی به ماجرای خاشقجی» نوشت: در رویدادی جدی در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی، خبرگزاری ها به نقل از دو منبع در ترکیه اعلام کردند مقامات ترکیه بر این باورند خاشقجی که روز سه شنبه بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد، در کنسولگری کشته شده و جسدش به خارج از ساختمان کنسولگری منتقل شده است.
پیش از این، خبر ورود 15 مسئول امنیتی سعودی به استانبول با دو هواپیما و حضور آنها در کنسولگری عربستان در زمانی که خاشقجی آنجا بود و بلافاصله خروج آنها از ترکیه منتشر شده بود. جزئیاتی که القدس العربی به آن دست یافته است نشان می دهد عملیات امنیتی گسترده ای برای کشاندن این روزنامه نگار به داخل کنسولگری به بهانه تلاش برای متقاعد کردن او به بازگشت به عربستان صورت گرفت که در آن سعود القحطانی مشاور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مشارکت داشته است.
سپس از خاشقجی خواسته شد پنج روز دیگر برای تکمیل توافق به کنسولگری مراجعه کند و طی این پنج روز، عملیاتی طراحی شد که به گفته رسانه ها و مقامات ترکیه به کشته شدن او و انتقال جسد او به خارج از کنسولگری انجامید.
بر اساس گزارش صدا و سیما، سخنان ولیعهد سعودی بعد از این حادثه یادآور این ضرب المثل مشهور عربی است «مظنون می گوید من را بگیرید» چرا که او بارزترین مسئولی است که گمان می رود از ماجرا اطلاعات دقیق دارد اما می گوید درباره خروج خاشقجی از کنسولگری «مطمئن نیست» ولی اطمینان دارد این روزنامه نگار مشهور «داخل کنسولگری نیست». (به این ترتیب او عملا امکان بیرون بردن زنده یا مرده ی خاشقجی را به دست افسران امنیتی سعودی از کنسولگری انکار نمی کند). بدتر از همه این که محمد العتیبی سرکنسول عربستان در ترکیه گفت ساختمان کنسولگری مجهز به دوربین های امنیتی است ولی این دوربین ها «هیچ چیز را ضبط نمی کند»!
به این ترتیب سخنان مقامات سعودی به جای رد آنچه روی داده است عملا مهر تایید بر آن می زند. مسئول اصلی سعودی در این ماجرا یعنی محمد بن سلمان می گوید «مطمئن نیست» آن هم در شرایطی که او باید با سخنانش واقعیت را برملا کند یا پاسخی معقول و منطقی به شائبه ها بدهد؛ و مسئول شماره دو این ماجرا یعنی محمد العتیبی با اعلام این که دوربین های امنیتی ورود و خروج خاشقجی را ضبط نکرده اند، ربوده شدن او و شاید ترور او را عملا تایید می کند. اگر دوربین ها مهم ترین رویداد امنیتی و سیاسی را که با تاریخچه کنسولگری ارتباط پیدا خواهد کرد ضبط نکنند، وجود آنها بی معنا است. آیا دوربین ها زمانی که ضرورتی امنیتی برای تصویربرداری وجود ندارد، دوباره آغاز به کار خواهند کرد؟
ماجرای ناپدید شدن و ترور احتمالی خاشقجی پیامدهایی مهم در سطح داخلی و منطقه ای و جهانی برای عربستان سعودی خواهد داشت. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت شخصا تحقیقات را دنبال و واقعیت را هرچه که باشد اعلام خواهد کرد.
وقوع این رویداد ترسناک در ترکیه مسئولیت بزرگی متوجه این کشور می کند زیرا آنچه روی داده، دهن کجی به امنیت و حاکمیت این کشور است و ممکن است این ماجرا روابط بد دو کشور را بدتر کند.
خاشقجی تا مدتی پیش از مسئولان بلندپایه در شماری از رسانه های سعودی و نزدیک به مراکز تصمیم گیری در این کشور بود. او به رغم آن که اخیرا به عنوان «مخالف» معرفی شده است از حامیان آشکار برنامه «چشم انداز 2030» و عملیات «طوفان قاطعیت» در یمن بود که هر دو به طور مستقیم به بن سلمان ارتباط پیدا می کنند. خاشقجی همچنین می گفت با پادشاه و ولیعهد سعودی بیعت کرده است از این رو نظام حاکم اگر عاقل بود می بایست انتقادات سیاسی او را می پذیرفت و از آن استفاده می کرد. ولی آنچه روی داد این بود که نظام حاکم ترجیح داد دست به چنین اقدام وحشیانه ای بزند که مغایر با قوانین بین المللی و حقوق بشر است.
ولیعهد سعودی در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری بلومبرگ درباره خاشقجی و دیگر مسائل گفت برایش مهم نیست که جهان چه نگاهی به او دارد بلکه او با قدرت آنچه را به نفع ملت عربستان است انجام خواهد داد و «پرداخت بهایی کوچک در زمان کنونی بهتر از پرداخت بهایی کلان در آینده است». در درون همه سخنان بن سلمان این معنا نهفته است که از آنجا که جمال خاشقجی شهروند عربستانی است، ولیعهد حق دارد آنچه را با دیگران در عربستان انجام می دهد با او نیز (در داخل کنسولگری که خاک عربستان محسوب می شود) انجام دهد و ربودن (یا ترور) او از نظر مقامات سعودی در حکم «پرداخت بهایی کوچک» است تا در آینده مجبور به پرداخت بهای کلانی نشوند حتی اگر این کار به وجهه عربستان در جهان آسیب برساند.
شبکه تلویزیونی العالم نیز در گزارشی اعلام کرد رژیم حاکم بر عربستان سعودی قبل از ماجرای ربودن جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته این کشور هم ید طولایی در ربودن مخالفان خود داشته است که در میان ربوده شدگان برخی از شاهزاده های وابسته به خاندان حاکم نیز به چشم می خورند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، جمال خاشقجی اولین کسی نیست که در عربستان سعودی ربوده می شود بلکه در دو سال گذشته سه تن از شاهزاده های مخالف سعودی که در اروپا زندگی می کردند و منتقد رژیم آل سعود بودند، ربوده شده اند. این در حالیست که ادله و شواهدی در دست است که نشان می دهد برخی از مخالفان سعودی در خارج از کشور به قتل رسیده اند که ناصر السعید از جمله آنها به شمار می رود.
علی القطان گزارشگر العالم در گزارشی درباره ماجرای ربوده شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته عربستانی که ترکیه احتمال قوی می دهد در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده باشد، به بررسی دیگر موارد آدم ربایی در عربستان پرداخت و گفت: این ماجرا، ماجراهای ربوده شدن دیگر مخالفان برجسته رژیم عربستان سعودی را در اذهان تداعی می کند که برخی از شاهزاده های خاندان حاکم بر این کشور نیز در میان آنها دیده می شوند.
در ادامه گزارش آمده است: شاهزاده سلطان بن ترکی اولین شاهزاده از این دسته به شمار می رود که به سبب انتقادات شدید از خاندان حاکم بر عربستان شهرت داشت. وی یک بار در سال 2003 در ژنو و بار دیگر در سال 2016 هنگام عزیمت به قاهره ربوده شد و اکنون در عربستان بازداشت است.
شاهزاده ترکی بن بندر آل سعود از مسئولان امنیتی سابق عربستان سعودی است که به اطلاعات بسیار حساس دسترسی داشت و در ژوئن سال 2012 درخواست های خود را برای اجرای اصلاحات در عربستان سعودی مطرح کرد. وی سال 2015 هنگام عزیمت به مغرب بازداشت و به ریاض بازگردانده شد.
شاهزاده سعود بن سیف النصر آل سعود نیز یکی دیگر از شاهزاده های وابسته به خاندان حاکم بر عربستان است که شهرت چندانی ندارد و فعالیت سیاسی چندانی از وی دیده نشده است اما در سال 2014 با انتشار مطالبی به انتقاد از خاندان حاکم بر عربستان پرداخت و از آن زمان تا کنون هیچ خبری از وی در دست نیست.
در ادامه گزارش آمده است: اگر اندکی بیشتر به عقب برگردیم به ربودن و سپس قتل ناصر السعید از مخالفان چپگرای سعودی در سال 1979 می رسیم. یک جاسوس انگلیسی، سی سال پس از ربوده شدن ناصر السعید فاش کرد وی پس از ربوده شدن، به قتل رسید و جسد وی از هواپیما در ساحل دریای مدیترانه انداخته شد.
گزارشگر العالم ادامه داد: دیپلماسی آدم ربایی عربستان سعودی به شهروندان خودش محدود نمی شود بلکه شهروندان دیگر کشورها را نیز شامل می شود که از آن جمله می توان به ربودن شخصیت های سیاسی لیبیایی اشاره کرد که برای ادای مناسک حج عمره به عربستان آمده بودند. عربستان پس از ربودن این افراد، آنها را تحویل نیروهای خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته لیبیایی داد.
ربودن سعد الحریری نخست وزیر لبنان به مدت چند هفته در ماه نوامبر پارسال و واداشتن وی به اعلام استعفا از دیگر موارد آدم ربایی عربستان سعودی به شمار می رود.

برچسب ها:
ارسال نظر: