X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 21 مهر 1397
تعداد بازدید خبر : 36
تاریخ ثبت : شنبه, 21 مهر,1397 | 05:22 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 21 مهر,1397 | 05:22 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 21 مهر,1397 | 05:22 ب.ظ

بزرگترین شبکه الکترونیکی کشوری متعلق به دستگاه قضا است

  •  بزرگترین شبکه الکترونیکی کشوری متعلق به دستگاه قضا است
حجت الاسلام شهریاری

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان در مسیر توانمندسازهای نهادی، گفت: تشکیل ستاد نخبگانی تحول قضایی با حضور مدیران ستادی و استانی برگزیده اهمیت زیادی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ،حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در همایش سراسری خدمات الکترونیک قضایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن خیرمقدم به مدعوین اظهار کرد: روایات متعددی در شان زیارت امام حسین (ع) وارد شده که مقدار ثواب و آثار زیارت حضرت و امور مرتبط با زیارت ایشان بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری ایجاد تحول در دستگاه قضایی است که اقداماتی در این حوزه انجام شد و کارهایی در دست اقدام است.

شهریاری با اشاره به معماری جدید دستگاه قضایی در مسیر تحول خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم تحولی در دستگاه قضایی شکل بگیرد باید چهار لایه توانمند سازهای نهادی فناوری، تغییر در فرایندهای سازمان و خدمات قضایی به مردم و تعامل به وکلا و بخش خصوصی و تعامل با ضابطین را باید مورد توجه قرار دهیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان در مسیر توانمندسازهای نهادی افزود: تشکیل ستاد نخبگانی تحول قضایی با حضور مدیران ستادی و استانی برگزیده اهمیت زیادی دارد و بدون استفاده از تجربه عزیزانمان در دستگاه قضایی ایجاد تحول امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به لزوم بازمهندسی مدیریتی و اصلاح نمودار سازمانی استانها و ایجاد ارتباط یکپارچه با ستاد تصریح کرد: یکی از معضلاتی که همکاران بنده در مرکز آمار با آن رو به رو بودند اختلاف رویه های قضایی در استانها بود که باید این رویه ها یکپارچه شود.

شهریاری به تاسیس شرکت های حامی خدمات جهت مدیریت طرح های تحول اشاره کرد و گفت: از دانشگاه امیرکبیر و نخبگان در این زمینه مشورت گرفته شده تا شرکت های حامی افراد متخصص را جذب کنند، نمی‌شود ما تحول را با همین منابع انسانی موجود بخواهیم، در این راستا و برای پیگیری طرح های تحول از شرکت حامی عدالت که یکی از شرکت های وابسته به بنیاد تعاون سازمان زندانها است کمک گرفته شد  و بیش از 200 تا 300 نفر در این حوزه به ما کمک می کنند. 

وی ادامه داد: امروز در دنیا دوره های مدیریت MBA کسب و کار وجود دارد و در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا دوره های MPA  برگزار می شود و تربیت مدیران ارشد و آموزش آنان در این حوزه اهمیت بسزایی دارد.

شهریاری با تاکید بر لزوم استقلال بودجه قوه قضاییه خاطر نشان کرد: اگر امروز از من بپرسند پاشنه آشیل دستگاه قضایی چیست می گویم اگر ما نتوانیم بودجه ای که اختیار آن دست خودمان است داشته باشیم تا محدودیت های منابع انسانی و اداری، قضایی، طرح های عمرانی را پیگیری کنیم، چگونه می توانیم ادعای استقلال کنیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: طی چهل سال اخیر این معضل باعث تضعیف دستگاه قضایی شده است، حتی اگر اشکال قانون اساسی در این زمینه وجود دارد ما باید قانون اساسی را تغییر دهیم، پیشنهاد موکد من تغییر قانون اساسی در بودجه ریزی کشور است و استقلال بودجه دستگاه قضایی از بودجه اجرایی است.

شهریاری با تاکید مضاعف بر لزوم استقلال بودجه قوه قضاییه اظهار کرد: پاشنه آشیل قوه قضاییه پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران است، اگر قوه قضاییه مقتدر و مستقل نباشد ما در مبارزه با فساد لنگ می زنیم. بنابراین بودجه قوه قضاییه مساله حیاتی است.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در توانمندسازی احتیاج به آموزش مستمر داریم گفت: اگر آموزش مستمر نباشد زمین خواهیم خورد و ما نیازمند بسته‌های آموزشی کارآمد هستیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ضمن بیان اینکه در رویه‌های اجرایی نیازمند بسته‌های آموزشی کارآمد هستیم از افتتاح شبکه اجتماعی نبأ خبر داد و گفت: این موضوع در حال انجام پایلوت در برخی از مناطق کشور است.

وی با اشاره به اصلاح قوانین و مقررات گفت: در حوزه اصلاح قوانین و مقررات باید تسلط خود را به این حوزه افزایش بدهیم و درباره اصلاح قوانین و مقررات مدنی و کیفری ضوابطی را که مانع کار بود، فهرست کردیم که یکی از آن‌ها در زمینه اشیاء مثل ابلاغنامه، امضا، آگهی روزنامه‌های کافی و ... بود و ما با ماده ۶۵۵ برای الکترونیکی شدن، ابزار را از کسانی که می‌خواستند به آن توسل کنند گرفتیم و در این باره به آن‌ها گفتیم صورت الکترونیکی آن کافی و معتبر است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به اهداف تحول آیین‌های دادرسی و اصلاح آن گفت: کاهش حجم فزاینده پرونده‌ها و زمان رسیدگی آن (قضازدایی، جرم‌زدایی، استفاده از ظرفیت‌های دستگاه اجرایی) و افزایش کیفیت رسیدگی و مختومگی باقی پرونده‌ها از جمله این اهداف است.

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: وقتی کیفیت رسیدگی افزایش پیدا کند آمار پرونده‌های مختومه نیز افزایش خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری میزان
برچسب ها:
ارسال نظر: