X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 آذر 1400
در نشست آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان شد؛
تعداد بازدید خبر : 244
تاریخ ثبت : دوشنبه, 08 آذر,1400 | 04:16 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 08 آذر,1400 | 01:11 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 13 آذر,1400 | 10:42 ق.ظ

شناسایی ۱۲۴ متهم در پرونده ترور شهید سلیمانی/ ارسال نیابت قضایی به ۵ کشور

  • شناسایی ۱۲۴ متهم در پرونده ترور شهید سلیمانی/ ارسال نیابت قضایی به ۵ کشور

نشست تخصصی «آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» با حضور معاون دادستان کل کشور، معاون حقوقی سپاه پاسداران، سرپرست اداره کل همکاری‌های قضایی و حقوق بشر، و بازپرس ویژه دادسرای امور بین‌الملل در ستاد حقوق بشر برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علیرضا ساعدی، سرپرست اداره کل همکاری‌های قضایی و حقوق بشر صبح امروز (دوشنبه) در نشست تخصصی آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: چند پرونده در این زمینه تشکیل شده که بخش‌های مختلفی دارد و یک بخش، بخش کیفری موضوع است که تحت اشراف دادستان تهران و به طور ویژه دادسرای ناحیه ۲۰ تهران وتحت اشراف و رسیدگی بازپرس ویژه این پرونده قرار دارد.

ساعدی اذعان کرد: زحمات قابل تقدیری در این پرونده انجام شده است. در این پرونده تحقیقات گسترده‌ای انجام شده و نیابت‌هایی به کشور‌های خارجی تنظیم و ارسال شده و تاکنون به ۵ کشوراین نیابت‌ها ارسال شده و نیابت‌های جدیدی نیز تنظیم شده که درحال ارسال به کشور‌های جدید است.

سرپرست اداره کل همکاری‌های قضایی و حقوق بشر، افزود: هیات قضایی برای تحقیقات مشترک با دولت و مقامات قضایی عراق که محل وقوع جرم است به این کشوراعزام شده و به تازگی تحقیقات مشترک برای جلسه اول شروع شده است.

وی با بیان اینکه این هیات یکی دو روز پیش به کشور بازگشتند، ادامه داد: سرپرستی هیات ایرانی را سرپرست دادسرای ناحیه ۲۰ برعهده داشت و اعضای دیگری از نهاد‌های دیگر مانند وزارت امور خارجه نیز در هیات حضور داشتند.

ساعدی تصریح کرد: غیر از بخش کیفری پرونده که به مجازات مرتکبین و مجرمان می‌پردازد یک پرونده حقوقی هم برای رسیدگی و صدور حکم در دادگاه حقوقی شعبه ۵۵ تهران تشکیل شده و بسیاری از افراد از جمله خانواده شهدا و مردم ادعای خسارت کرده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: معاونت بین‌الملل قوه قضاییه وظیفه هماهنگی اقدامات مربوطه به اعزام هیات قضایی و همچنین مواردی که مراجع قضایی داخلی نیاز به پشتیبانی در خارج از کشور را دارند، بر عهده دارد.

سرپرست اداره کل همکاری‌های قضایی و حقوق بشردر خاتمه سخنانش با اشاره به نقش ضابطین در پرونده ترور شهید سلیمانی، گفت: ضابطین در این موضوع نقش برجسته و پررنگی داشتند و بسیاری از تحقیقات در خصوص این پرونده توسط ضابطین انجام شده است.

پرونده ترور شهید سلیمانی، در آستانه صدور کیفرخواست

سردار شمخانی، معاون حقوقی سپاه پاسداران در ادامه این نشست به شاخصه‌های شخصیتی شهید سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: شهید سردار سلیمانی یک شخصیت ویژه و تجلی زیارت عاشورا است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه قضایی، افزود: مطالبه حقوقی و رسیدگی به جنایت تروریست‌های بین‌المللی و سران تروریست آمریکا را از مجموعه قوه قضاییه خواستاریم وهمچنین رسیدگی به این پرونده را نیز با تقدیم شکایت پیگیری می‌کنیم چراکه وظیفه دفاع از کارکنان سپاه را ما برعهده داریم.

معاون حقوقی سپاه پاسداران، بیان کرد: در چند بٌعد ما با قوه قضائیه همکاری داشتیم هم به ضابط و هم مرتبط و شاکی؛ هزاران برگ از اسناد این جنایت را برای اثبات جرم در اختیاردادسرای امور بین‌الملل قرار دادیم؛ البته در این پرونده متهمان رسماً به این جنایت اعتراف کرده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از متهمان شناسایی شدند و اطلاعات کافی برای محاکمه سران تروریست آمریکا و عوامل یاری دهنده وجود دارد. پرونده ترور شهید سلیمانی در آستانه صدور کیفرخواست است و ان‌شاءالله به زودی به نتیجه می‌رسد.

سردار شمخانی تاکید کرد: مردم ما شهید سلیمانی را به عنوان قهرمان بزرگ، حامی و مدافع خود از دست دادند.

شمخانی با اشاره به حمایت همه جانبه آمریکا از داعش و نقش شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم، گفت: هزاران نفر از شهروندان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم در خصوص ترور شهید سلیمانی در دادگاه شعبه 55 دادخواست حقوقی داده‌اند و دادگاه در سالگرد ترور شهید سلیمانی تشکیل می‌شود.


شناسایی ۱۲۴ متهم در پرونده ترور شهید سردار سلیمانی
 

در ادامه این نشست سعید فرهادی‌نیا، بازپرس ویژه دادسرای اموربین‌الملل که مسئولیت رسیدگی به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی را بر عهده دارد، اظهار داشت: کسانی که این اقدام شنیع را انجام دادند باید به سزای عمل خود برسند.

بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل، افزود: نقض قواعدی که صورت گرفت در دو بخش داخلی و بین‌المللی اتفاق افتاده است. در بخش داخلی جرایمی که اتفاق افتاده قتل عمد به صورت معاونت و مشارکت، اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تروریسم و محاربه و افساد فی الارض است.

وی در ادامه بیان کرد: در بٌعد بین‌المللی نقض کنوانسیون‌های تروریستی، قطعنامه۱۵۵۶، نقض اسناد حقوق بشری و انجام قتل‌های فرا قضایی و نقض اعلامیه ۳۳۱۴، نقض کنوانسیون ۱۳۷۳ ماموریت‌های ویژه، نقض بند ۲منشور ملل متحد به واسطه عدم احترام به حاکمیت ایران و عراق صورت گرفته است.

فرهادی‌نیا، تصریح کرد: در خصوص اقداماتی که صورت گرفت با حفظ محرمانگی تحقیقات، قرار جلب به دادرسی در خصوص ۱۲۴ متهم در ۱۳۰۰ صفحه تنظیم شده که تکمیل نشده و برای ۴۳ نفر جلب صادر شده و همچنین۱۳ نشست تخصصی و۷۰۰ مکاتبه انجام شده است .

بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل گفت: کشوری مانند آمریکا در مراجع بین‌المللی در موارد مختلفی محکوم شده است و از نظر بین المللی صدور حکم به نفع کشور ما خواهد بود. در خصوص علت اطاله دادرسی تحقیقات از طریق پلیس اینترپل ادامه دارد و ممکن است ابعاد دیگری هم پیدا کند و تصمیم گیری سریع ممکن است باعث شود تحقیقات جامع نباشد.


تکلیف قانونی و شرعی برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی

سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور در ادامه این نشست با بیان اینکه آمریکا با ترور سردار سلیمانی روح یک ملت را از بین برد، اظهار داشت: امروز دنیا را قاتل‌ها و تروریست ها اداره می‌کنند و علاوه بر سلاح‌های کشتار جمعی از ابزار رسانه‌ای، حقوق بشر، تبلیغات و هالیوودی استفاده می‌کنند.

معاون دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه تکلیف قانونی و وظیفه شرعی ما این است که این پرونده را پیگیری کنیم، افزود: نظام سلطه هم می‌کشد و هم طلبکار می‌شود و حتی به ملت خود رحم نمی‌کند. ما شاید فکر ‌کنیم آمریکا از افغانستان فرار کرده اما در واقعیت آمریکا یک ماشین جنگی در این کشور درست کرده است.

وی افزود: سردارما فردی بود که به عنوان یک نماینده رسمی و دیپلمات قرار بود پیامی را به دولت عراق برساند و او از هر گونه تعرض مصون بود. کلید بیداری در جهان و در آمریکا کلنگ شکستن استخوان‌های شجره خبیثش زده شده و در تمام ایالت‌ها می‌توان زوال آمریکا را مشاهده کرد.

معاون دادستان کل کشور تصریح کرد: همه این‌ها دلالت بر استفاده ابزاری از حقوق بشر است و این اهانت به شعور مردم دنیاست. ما باید وظیفه خود را هرچند مشکل در پرونده ترور شهید سردار سلیمانی انجام دهیم، و کیفرخواست را پیگیری کنیم.


تاثیر اقدام قضایی در پرونده ترور شهید سلیمانی


حسین ذبحی، رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور نیز در این نشست با اشاره به کیفرخواستی که پس از جنگ برای صدام حسین تنظیم شد، بیان کرد: نتیجه کیفرخواست این بود که مسئولین رسیدگی به پرونده صدام حسین در صدور حکم اعدام بسیارعجولانه عمل کردند؛چون بیم داشتند که محاکمه او به رسوایی هم‌پیمانان صدام منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه اقدام تروریستی در به شهادت رساندن شهید سلیمانی و همراهانش یک قتل ساده نبوده و یک عملیات تروریستی بوده است، افزود: عملیات تروریستی دولتی رخ داده و با توجه به گستره جرم و عوامل هماهنگ کننده و سازماندهی آن براساس تعابیر و تعاریف بین‌المللی یک جرم سازمان یافته صورت گرفته است. این جرم در رده جرائم جدی قرار می گیرد و می تواند مجازات‌های جدی مانند اعدام داشته باشد.

رئیس شعبه 41 دیوان عالی کشور یادآور شد: این عملیات تروریستی سازمان یافته محدود به کشور عراق نیست، بلکه یک جرم سازمان یافته فرامنطقه‌ای و بین‌المللی است. به همین جهت نه تنها دولت عراق مسئولیت و تکلیف دارد بلکه این صلاحیت برای تعقیب قضایی همه مرتکبان این جرم وجود دارد.

ذبحی در خاتمه با تأکید بر اثرگذار بودن اقدمات قضایی، گفت: در جامعه جهانی دشمنان و منافقین سعی می‌کنند خواسته‌های خود را از طریق قانونی توجیه کنند؛ ما نیز باید بر اساس قوانین داخلی و بین‌المللی دادخواهی‌ خود را پیگیری کنیم.

 

ارسال نظر: