X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 بهمن 1400
تعداد بازدید خبر : 112
تاریخ ثبت : دوشنبه, 02 اسفند,1400 | 05:29 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 20 بهمن,1400 | 05:12 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 02 اسفند,1400 | 05:29 ب.ظ

نقض فاحش حقوق بشر در گوانتانامو

  • نقض فاحش حقوق بشر در گوانتانامو
عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرده است که دو دهه پس از حملات 11 سپتامبر 2001 ، جزئیات سوء استفاده های سیستماتیک انجام شده توسط سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در حال آشکار شدن است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر،‌ سیا با مشارکت 54 دولت، حداقل 119 مسلمان خارجی را به طور مخفیانه و فراقانونی در کشورهای خارجی بازداشت و به اماکن مختلف سیا در کشوری دیگر حتی بدون بازجویی، منتقل کرده است.

بر اساس گزارش وب سایت دیده بان حقوق بشر،‌ ارتش ایالات متحده همچنین هزاران زندانی امنیتی مسلمان خارجی و اسیر جنگی - از جمله برخی از زنان و پسران - را در بازداشتگاه های خود در خارج از کشور از جمله ابوغریب در عراق، پایگاه هوایی بگرام در افغانستان، و پایگاه دریایی خود در گوانتانامو نگهداری کرده است؛ بسیاری از آنها فاقد مراقبت های پزشکی کافی و حتی دسترسی به دارو و درمان بوده‌اند.

این رفتارهای غیر انسانی با زندانیان در گوانتانامو، این زندان را به میراث زنده نقض های آشکار حقوق بشر تبدیل می کند. در این گزارش به برخی از رفتارهای توهین آمیر، تحقیرآمیز و حتی رفتار غیر انسانی نسبت به زندانیان اشاره شده است.

این در حالیست که دولت آمریکا مدعی است این اجازه را دارد که افراد را بدون تفهیم اتهام و تنها بر حسب مظنون بودن بازداشت کرده، زندانیان را به صورت نامحدود در بازداشت نگه دارد و آزادی زندانیان حتی در صورت تبرئه نیز تضمین نمی‌شود.

بر اساس بند 1 ماده 11 اعلاميه جهاني حقوق بشر، اصل برائت به عنوان ميراث مشترک حقوقي در همه ملل مترقي جهان پذیرفته شده و در حقوق داخلي کشورها و در نظام بين‌المللي نیز مورد توجه قرار گرفته است.

تقريباً همه زندانيان گوانتانامو، ربوده شده و يا بدون طي مراحل قانوني، بازداشت و به گوانتانامو منتقل شده‌اند.

جالب است که تعدادي از اين زندانيان هنوز ناشناخته و بي‌نام و نشان مانده‌اند. نيروهاي آمريکايي در زندان گوانتانامو، به انواع شکنجه‌ها و اقدامات موهن و غير انساني نسبت به زندانیان دست زده‌اند.

به طور آشکار، به موجب ماده 5 اعلاميه جهاني حقوق بشر "هيچ فرد را نمي‌‌توان تحت شکنجه جسمي و روحي قرار داد". در مجموع مطابق با تعهدات بین المللی دولت آمریکا، میتوان به نقض اصل "برائت"، نقض اصل "قانوني بودن تعقيب، دستگيري و بازداشت" ، نقض اصل "تسريع در تفهيم اتهام"، نقض اصل "منع آزار و شکنجه" اشاره کرد.

پس از گذشت چندین سال، گوانتانامو نماد و کلید واژه ای شده تا علاوه بر انتقاد از مسئولان آمریکا، بدین طریق از رفتارهای غیر انسانی نسبت به زندانیان در هر کشوری انتقاد کنند.


ارسال نظر: