X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 17 بهمن 1400
تعداد بازدید خبر : 297
تاریخ ثبت : دوشنبه, 16 اسفند,1400 | 10:32 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 17 بهمن,1400 | 03:00 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 16 اسفند,1400 | 10:58 ق.ظ

نخستین بولتن دادگاه رسیدگی به جرائم سرکرده گروهک تروریستی تندر منتشر شد

  • نخستین بولتن دادگاه رسیدگی به جرائم سرکرده گروهک تروریستی تندر منتشر شد

معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، نخستین بولتن دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر را منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران (تندر)،‌ در دادگاه انقلاب اسلامی و با حضور وکیل متهم و تعدادی از خانواده‌های شهدای عملیات‌های تروریستی این گروهک برگزار شد.

 

در نخستین شماره بولتن منتشر شده از سوی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر که به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده، آمده است:‌ جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که ضمن انجام اقدامات مختلف برای مبارزه با تروریسم، خود بزرگترین قربانی تروریسم نیز می‌باشد. در طول چند دهه گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از ۱۷ هزار انسان بی‌گناه جان خود را در اثر عملیات‌های تروریستی گروهک‌های مختلف از دست داده‌اند.
 

«جمشید شارمهد»، سرکرده گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران (تندر)، که تحت حمایت و امنیت آمریکا به اقدامات تروریستی خود مبادرت می‌ورزید، در مرداد سال ۱۳۹۹ دستگیر و اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده وی، در روز یکشنبه مورخ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب اسلامی و با حضور وکیل متهم و تعدادی از خانواده‌های شهدای عملیات‌های تروریستی این گروهک برگزار شد.
 

در این جلسه، بخش اول از کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد و فیلم‌هایی از اظهارات متهم و اقدامات تروریستی این گروهک نیز به نمایش درآمد. اهم محورهای بخش اول کیفرخواست به شرح ذیل می‌باشد:
 

جمشید شارمهد، متولد ۱۳۳۴، تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان و مقیم آمریکا است. وی متهم به طراحی و هدایت اقدامات تروریستی از جمله بمب گذاری در حسینیه شیراز در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ است که موجب به شهادت رسیدن ۱۴ نفر و مجروح شدن تقریباً ۳۰۰ نفر شده است.

 



جمشید شارمهد قصد انجام
۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام ۵ مورد آن شده است.

 

تلاش برای بمب‌گذاری در سد سیوند در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۵ و برنامه ‌یزی جهت ترور مسئول پروژه سد، همچنین انفجار در کفشداری حرم حضرت امام (ره) در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۸۸ و آتش سوزی در هتل جهان تهران در هنگام ساخت و تهیه بمب جهت انفجار در کتابخانه حوزه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی و نمایشگاه کتاب تهران، از دیگر موارد اتهامی متهم است.
 

گروهک تروریستی تندر در اواسط سال ۱۳۸۲ توسط تعدادی از عناصر سلطنت طلب به سرکردگی فتح الله منوچهری و (فرود فولادوند) با رویکرد تئوریزه کردن تروریست ضد دینی در انگلیس تاسیس شد. پس از انتخاب شارمهد در سال ۱۳۸۵ به عنوان سرکرده این گروهک تروریستی، گروه به رویکرد سخت تغییر مسیر می‌دهد و به اقدامات تروریستی در اماکن مذهبی، اقتصادی و حساس می‌پردازد. عناصر اصلی گروه در آمریکا به مثابه سرپل‌های تشکیلاتی، با ارائه آموزش‌های تروریستی، چندین هسته عملیاتی در داخل کشور ایجاد کردند.
 

شارمهد پیش از دستگیری، اعلام کرده بود: «ما خجالت نمی‌کشیم کسی را بکشیم، مگر انفجار شیراز را انکار کردیم، ما ترور می‌کنیم، وحشت ایجاد می‌کنیم».


طراحی و هدایت بمب‌گذاری در حسینیه رهپویان شیراز در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۷، منجر به شهادت ۱۴ نفر و مجروحیت ۳۰۰ نفر انجامید که ۱۴ نفر از قربانیان و مجروحین آنها، کودکان بی‌گناه بودند.

   
این متهم قصد انفجار بمب در مقابل وزارت خانه امور خارجه ایران و سفارت چین را داشته است که با دستگیری وی، این اقدام تروریستی خنثی می‌شود. وی، همچنین قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی  را داشته که موفق به انجام ۵ مورد آن شده است.


بمب‌گذاری در حسینیه رهپویان شیراز در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ توسط وی طراحی و مدیریت شد که به شهادت ۱۴ نفر و مجروحیت ۳۰۰ نفر انجامید که ۱۴ نفر از قربانیان و مجروحین آن، کودک بودند. این گروهک تروریستی با انتشار یک بیانیه، رسمأ مسئولیت این اقدام تروریستی را نیز بر‌عهده گرفت.
 

شارمهد بعد از انجام عملیات‌های خود، با افسران آمریکایی ارتباط برقرار می‌کرده است. وی در سال ۲۰۰۳ از کشور آلمان به آمریکا مهاجرت کرده و در آن جا ساکن شده است. پس از انفجار در حسینیه رهپویان شیراز، مقامات آمریکایی با متهم ارتباط برقرار کرده‌ و به گفته متهم، اولین ارتباط او با اف‌بی‌آی بعد از انفجار حسینیه شیراز بود که آن‌ها در این دیدار برخی نکات امنیتی را به متهم تذکر داده‌اند.
 

وی با دو سناتور محلی نیز ملاقات داشته و درباره اهداف و اقدامات گروه تندر با آن‌ها صحبت کرده است. به گفته متهم، سه نفر از اعضای اف‌بی‌آی با وی تماس گرفته‌ و با او گفتگو‌هایی را داشته‌اند. شارمهد در اظهارات خود گفته است مقامات ذی‌ربط آمریکایی با اعزام تیم حرفه‌ای فناوری اطلاعات به منزل و دفتر کار، تمامی سیستم‌های رایانه‌ای و ارتباط وی در فضای مجازی را چک و به جهت امنیتی ارتقاء داده‌اند.
 

به گفته شارمهد، وی با ۹ نفر از افراد اف بی آی و سیا ارتباط داشته که آخرین دیدار او به ژانویه ۲۰۲۰ باز می‌گردد. متهم اظهار داشته که مقامات سیاسی آمریکا به او هشدار داده اند که از آمریکا خارج نشود، زیرا در صورت خروج، امنیت او را تضمین نمی‌کنند. در اقاریر متهم شارمهد آمده است که با یک تیم سیاسی از اف‌بی‌آی در ارتباط بوده و در خصوص اهداف گروه خود در ایران با آن‌ها صحبت می‌کرده است و در سال ۲۰۱۵ درباره جلب تیم‌های جاسوسی در ایران با این افراد صحبت داشته است.


متهم با اعضای سیا نیز در ارتباط بوده است. تمامی آی دی‌ها و پسورد‌های گروه در اختیار افسران اف بی آی قرار داشته و  مکاتباتی را با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور آمریکا نیز داشته است. شارمهد نقشه فتح تهران و راه کوروش را برای ترامپ، جان بولتن و هوک ارسال کرد. هوک در یکی از سخنرانی‌ها از گروهک تندر یاد کرده است.

 

بعد از انفجار حسینیه شیراز،  برخی رسانه‌های مکتوب آمریکا و همچنین شبکه فاکس نیوز و سی ان ان با متهم مصاحبه داشته‌اند. حسب اقاریر شارمهد دولت آمریکا ویزاهای مختلفی مانند ویزای تاسیس شرکت تجاری، ویزای مخصوص قربانیان سیاسی پناهنده به آمریکا، حق معاملات، حق کسب و کار، خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات امنیتی را به وی اهداء کرده بود.
 

متهم ازطریق یکی از عوامل خود، با دو نفر از اعضای موساد  نیز آشنا شده و تلاش داشته تا حمایت آن‌ها را جلب کند. در همین راستا، با شخصی به نام یعقوب آشنا شده و تلاش داشته است تا طرح راه کوروش خود را به رئیس دولت رژیم صهیونیستی ارسال کند.


پس از بمب‌گذاری حسینیه شیراز توسط شارمهد، دولت آمریکا ویزای مخصوص قربانیان سیاسی و پناهنده به آمریکا، حق کسب و کار، خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات امنیتی را به متهم اهدا کرد.


در این جلسه، دو تن از نمایندگان خانواده شهدا نیز شکایت خود را بیان کردند. یکی از نمایندگان خانواده شهدا در جایگاه قرار گرفت و گفت از طرف خانواده شهدا و جانبازان، از دادگاه تقاضای اشد مجازات برای متهم را دارم. همچنین می‌خواهم تا سایر سرکردگان گروهک نیز دستگیر و برای محاکمه به دادگاه بیایند. متهم با افسران اف بی آی در ارتباط بوده است، اما نیروهای اطلاعاتی دستگیرش کردند و هم اکنون برای محاکمه اینجا حاضر است. او فرزند ما را تکه تکه کرده است.




خانواده قربانیان ترور که در دادگاه رسیدگی به پرونده شارمهد حضور یافتند؛ خواستار پاسخگویی حامیان غربی این گروهک تروریستی و اعمال جنایتکارانه آنها شدند.

 

مریم سعدی مادر شهید راضیه کشاورز، درباره نحوه شهادت فرزندش توسط این گروهک تروریستی توضیح داد و گفت: فرزند من یک انسان مهربان، ورزشکار و محصلی توانمند بود. او به حسینیه سید‌الشهدا رفته بود تا با خدای خودش راز و نیاز کند، اما گروهک تروریستی تندر، دختر نوجوان و مظلوم و مهربانم را با انفجار به شهادت رساند. من به مظلومیت او فکر می‌کنم که در زمان انفجار و آن صدای مهیب، چه بر سرش آمده است. حرف من با این متهم نیست، حرف من با اربابان و حامیانش است که از این جنایت حمایت کردند تا این عملیات تروریستی انجام شود. اربابان او و کسانی که حامی حقوق بشر هستند، باید پاسخگو باشند.
 

مریم سعدی از محضر دادگاه درخواست کرد مظلومیت ما را به گوش جهانیان برساند، باید جواب خون شهدای این عملیات تروریستی به گوش جهانیان برسد  و آنان و اربابان این فرد باید پاسخگوی اعمال جنایتکارانه خود باشند.
 

مشاهده فایل پی دی اف نخستین بولتن جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر


 

ارسال نظر: