X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 خرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 319
تاریخ ثبت : پنجشنبه, 12 خرداد,1401 | 04:39 ب.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 12 خرداد,1401 | 04:33 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 16 خرداد,1401 | 08:28 ق.ظ

کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین بی‌توجه به افزایش فقر و کارتن‌خوابی در ایالات متحده

  • کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین بی‌توجه به افزایش فقر و کارتن‌خوابی در ایالات متحده
دولت کنونی امریکا در حالی از کمک جدید تسلیحاتی ۷۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد که در این کشور به اذعان رسانه‌های امریکایی، بیش از ۵۵ میلیون از شهروندان ایالات متحده در فقر و کارتن‌خوابی و ناامنی مطلق غذایی زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده در کنار شرکای اوکراینی خود خواهد ایستاد و به ارائه تسلیحات و تجهیزات به اوکراین برای دفاع از خود ادامه خواهد داد».

بر اساس گزارش رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه کمک جدید تسلیحاتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار به اوکراین خواهد بود، گفت ما پس از دریافت تضمین‌هایی از کی‌یف مبنی بر عدم استفاده از این تجهیزات جدید برای هدف قرار دادن اهدافی در داخل خاک روسیه، با طرح سامانه‌های راکتی دقیق هیمارس به اوکراین موافقت کردیم.

بایدن این شرط را برای جلوگیری از تشدید جنگ اوکراین گذاشته است. سخنان رییس جمهور آمریکا در حالی بیان می‌شود که کارشناسان نظامی می‌گویند این سامانه‌های موشکی قدرت این را دارند که وضعیت جنگ را در اوکراین تغییر دهند و این یعنی اوج گرفتن تنش جنگ میان دو کشور.

موشک‌های هیمارس با کلاهک انفجاری ۹۰ کیلوگرمی خود هر موجود زنده‌ای را تا فاصله ۵۰ متری به کام مرگ می‌کشانند.

این سلاح زمانی در اختیار اوکراین قرار گرفته است که مطابق گزارش‌ها ارتش این کشور در حال عقب‌نشینی در مقابل آتش مسکو در ناحیه دونباس است. یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته «هیمارس توازن قوا را مجدداً برقرار خواهد کرد».

سیاست دولت بایدن در قبال بحران اوکراین موجی از انتقادات را به راه انداخته است.

کارشناسان معتقدند که ولخرجی بایدن خطرات زیادی برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا به همراه خواهد داشت. آنها می‌گویند حمایت مالی و نظامی از اوکراین تاثیر منفی بر امنیت مالی و اقتصادی آمریکا خواهد گذاشت.

«دنیل دیویس»، تحلیلگر مسائل نظامی، می‌گوید: هر چه آتش جنگ میان اوکراین و روسیه افروخته تر شود شرایط برای مردم آمریکا بدتر و بدترخواهد شد. بی شک حمایت از جنگ اوکراین بدون هزینه نخواهد بود و شرایط اقتصادی آمریکا را سخت‌تر خواهد کرد.

گواه سخنان این تحلیلگر امریکایی افزایش فقرا و کارتن‌خواب ها در ایالات متحده امریکاست.

اواخر سال ۲۰۲۱، شبکه ام اس ان بی سی نیوز، گزارش داد ۵۵ میلیون شهروند آمریکا در فقر زندگی می‌کنند؛ از هر شش شهروند آمریکایی یک نفر امنیت غذایی ندارد و بیش از ۴۰ میلیون مستاجر در آمریکا قادر به پرداخت اجاره بهای خانه‌های خود نیستند.

مجری این شبکه امریکای همچنین گفت اکنون آمریکا با واقعیت‌های تلخی مواجه است که باید دولتمردان در واشنگتن آن‌ها را مورد توجه قرار دهند. مناطقی در آمریکا وجود دارد که ساکنان آن‌ها بعد از هر وعده غذایی نمی‌دانند آیا می‌توانند برای وعده بعدی خود غذا داشته باشند یا خیر.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، مرکز ملی کودکان آمریکا اعلام کرده که حدود ۱۵ میلیون کودک با خانواده‌های خود در فقر زندگی می‌کنند. میزان فقر کودکان در میان سیاه‌پوست‌ها، لاتین‌تبارها و هندی‌ها در آمریکا بیشتر است. تعداد کودکان فقیر در کالیفرنیا از سال ۲۰۰۷ به میزان ۳۰ درصد افزایش داشته است. اما در جنوب آمریکا خبرها بسیار بدتر است. نرخ فقر در میان کودکان در ایالت می‌سی‌سی‌پی با ۲۳ درصد بیشتر از همه ایالات‌ها است. در نیومکزیکو ۱۹درصد، لویزیانا ۱۴ درصد و در آلاباما ۱۶ درصد اعلام شده و در سایر ایالات امریکا نیز اوضاع چندان خوب نیست.

در میان افرادی که در آمریکا در فقر به سر می‌برند بیش از ۳۰ میلیون کودک آمریکایی در فقر زندگی می‌کنند. ۵۷ درصد کودکان آمریکایی در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که کم درآمد هستند و یا فقیر. در آمریکا حداقل ۳۱۴ منطقه وجود دارد که در آن حداقل ۳۰ درصد از کودکان با بحران غذا مواجه هستند. بیش از ۲۰ میلیون کودک آمریکایی نیز متکی به برنامه‌های غذایی مدرسه هستند تا با گرسنگی مبارزه کنند.

همچنین بیش از ۲۲ میلیون آمریکایی بالای ۶۰ سال وجود دارد که به‌دلیل داشتن درآمد ثابت زیر خط فقر زندگی می‌کنند. طبق آمارهای منتشره تا سال ۲۰۳۰، ۷۲ میلیون سالمند زیر خط فقر خواهند بود. از هر ۵ آمریکایی که در آستانه بازنشستگی قراردارند یک نفر هیچ پس‌اندازی ندارند.

خانواده‌های آفریقایی- آمریکایی دو برابر خانواده‌های سفید پوست در فقر به سر می‌برند یعنی حدود ۲۲ درصد. ۱۹درصد خانواده‌های اسپانیایی در فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری دانش‌آموزان و دانشجویان ۱۶- ۲۴ ساله که از خانواده‌های کم‌درآمد هستند ۷ برابر بیشتر از دانشجویانی است که از خانواده‌های پردرآمد هستند. از هر چهار کارگر آمریکایی یک نفر دستمزد پایین‌تر از خط فقر دریافت می‌کند.

چندی پیش سازمان ملل متحد درباره افزایش فقر و نابرابری در آمریکا و احتمال فقیر ماندن افرادی که در خانواده‌های فقیر به دنیا می‌آیند نسبت به هر زمان دیگری در این کشور هشدار داد.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد: «آمریکا به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان و «سرزمین فرصت‌ها»، به سرعت در حال تبدیل شدن به قهرمان نابرابری است؛ حدود ۴۰ میلیون نفر از مردم آمریکا در فقر زندگی می‌کنند. آمریکا دارای بالاترین نرخ مرگ و میر کودکان در میان ۲۰ کشور ثروتمند جهان است، این کشور همچنین دارای بالاترین میزان فقر کودکان در کشور‌های توسعه‌یافته یعنی ۲۱ درصد است که تاکنون چنین آماری در میان کشورهای توسعه یافته بی سابقه است.

مرکز نابرابری و فقر استنفورد که ثروتمندترین کشور‌ها را از نظر بازار کار، فقر، نابرابری مالی و پویایی اقتصادی رده‌بندی می‌کند، آمریکا را در رده دهم بین ۱۰ کشور برتر، و رده هجدهم بین ۲۱ کشور برتر قرار داده است.

آمریکا بالاترین نرخ فقر کودکان را در مقایسه با پنج کشور ثروتمند دیگر یعنی کانادا، انگلیس، ایرلند، سوئد و نروژ دارد.

ریشه‌کنی فقر در کشور ثروتمندی مثل آمریکا نیاز به معجزه ندارد. ‌به‌ویژه ریشه‌کنی فقر مطلق کار سختی نیست و فقط به اراده سیاسی نیاز دارد که در میان سیاستمداران آمریکا وجود ندارد.

بر اساس آمارهای رسمی جمعیت کارتن‌خواب‌های آمریکا بیش از نیم میلیون نفر برآورد شده است. یعنی از هر۵۰۰ آمریکایی یک نفر در خیابان می‌خوابد. فقط در نیویورک بیش از ۷۶ هزار نفر کارتن‌خواب هستند.

طبق گزارش راشاتودی، نزدیک به ۵۰ درصد از مردم آمریکا با درآمد زیر ۳۰ هزار دلار در سال یعنی زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

فقر در آمریکا به یک بحران اجتماعی بزرگ تبدیل می‌شود. این بحران یک شبه روی نداده و ریشه آن از عمق نظام سرمایه‌داری سودمحور جنگ‌طلب تغذیه می‌شود.

مخارج نظامی نیمی از مخارج اختیاری دولت فدرال آمریکا را تشکیل می‌دهد، که بسیار بیشتر از هزینه‌های آن برای کمک به افراد فقیر است و این بودجه‌بندی به کمک یک شبکه قدرتمند از ارتباطات سیاسی و مالی انجام می‌شود و با عنوان «مجموعه نظامی- صنعتی» شناخته می‌شود. بودجه نظامی سال ۲۰۲۲آمریکا ۷۷۰ میلیادر دلار است. دونالد ‌ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا ۷ تریلیون دلار در خارومیانه هزینه کرده بدون اینکه به نتیجه‌ای برسد. هزینه‌های دیگر آمریکا در زمینه راه‌اندازی جنگ‌ها و کمک به ‌تروریست‌ها نیز بر این ارقام اضافه می‌شود. و اکنون بایدن اعلام کرده که ۷۰۰ میلیون دلار به اوکراین کمک تسلیحاتی می‌کند!

بررسی چند نمونه از آمارهای مربوط به فقر و شکاف‌های اجتماعی در آمریکا نشان‌دهنده این است که این کشور برخلاف تبلیغات رسانه‌ای خود با چالش‌های اقتصادی زیادی مواجه است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان علت اصلی این چالش‌ها را نظام سرمایه‌داری سودمحور و جنگ‌طلب آمریکا می‌دانند. با این حال تا زمانی که دولتمردان آمریکایی به این درک نرسند که ادامه جنگ به ضرر شهروندان کشور‌های خودشان است و تلاش برای تضعیف روسیه، بیشتر از مسکو به منافع آن‌ها آسیب می‌رساند، تعداد فقرا و کارتن‌خواب‌ها در امریکا همچنان در حال افزایش خواهد بود.


فایل های پیوستی
ارسال نظر: