X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 خرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 278
تاریخ ثبت : دوشنبه, 30 خرداد,1401 | 02:33 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 30 خرداد,1401 | 02:10 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 30 خرداد,1401 | 02:33 ب.ظ

انتشار سند ۵۰۰ صفحه ای از تاریخ برده داری آمریکا توسط یک گروه حقوق بشری در کالیفرنیا

  • انتشار سند ۵۰۰ صفحه ای از تاریخ برده داری آمریکا توسط یک گروه حقوق بشری در کالیفرنیا

سیاهپوستان در ایالت کالیفرنیا، به دنبال دریافت غرامت هستند ولی بسیاری از کارشناسان این اقدام را دور از تصور می دانند چون نژادپرستی در آمریکا سیستماتیک و نهادینه شده است.

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، کالیفرنیا اولین ایالت در ایالات متحده است که یک کارگروه غرامت برای سیاهپوستان آمریکایی ستم دیده ایجاد کرد.


بر اساس گزارش لاپراگراسیو، گروه ویژه برای مطالعه و توسعه پیشنهادهای جبران خسارت برای آمریکایی های آفریقایی تبار سندی 500 صفحه ای منتشر کرد که تاریخ برتری سفیدپوستان را از برده داری تا جیم کرو Jim Crow)) تاکنون بررسی و مشخص می کند.

این گروه خواهان «غرامت کامل» برای سیاهپوستانی است که توسط یک سیستم تاریخی ستم دولتی مورد شناسایی قرار گرفته اند.

در این گزارش آمده است: «تفکیک، ترور نژادی، رفتار نژادپرستانه، و سایر جنایات تقریباً در هر بخش از جامعه مدنی، آسیب‌هایی را به بار آورده است که در طول عمر و نسل‌ها بر علیه جمعیت سیاهپوستان تداوم دارد.»

کریس لاجسون ,(Chris Lodgson) سازمان دهنده ارشد ائتلاف برای کالیفرنیای عادلانه می گوید: «اولین گزارش کمیسیون جبران خسارت کالیفرنیا تاریخی است.

وی افزود: « این گزارش جزئیات جنایات و نقض حقوق بشر علیه آمریکایی آفریقایی تبار در کالیفرنیا را شرح می دهد».

علاوه بر این، این گزارش بر آموزش مجزا و نابرابر تاکید دارد چرا که مناطق برده داری، دسترسی آمریکایی های آفریقایی به تحصیل را ممنوع می کرد.

این گزارش همچنین به جزئیات نژادپرستی در محیط زیست و زیرساخت ها می پردازد. جداسازی مسکونی سیاهپوستان و سفید پوستان منجر به مسکن بی کیفیت برای آمریکایی های آفریقایی تبار شده است، آنها را در معرض مقادیر نامتناسب مسمومیت با سرب و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی قرار داده است.

کالیفرنیا از الگوی ملی پیروی می‌کند که در آن سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان در مسکن‌های شلوغ و نزدیک محل‌های زباله‌های خطرناک زندگی می‌کنند.

این گزارش همچنین نابرابری‌ها را در سیستم حقوقی مستند می‌کند و می‌گوید: «مانند سایر نقاط کشور، کالیفرنیا بیشتر از جمعیت آفریقایی‌تبار آمریکایی‌ها را متوقف می‌کند، تیراندازی می‌کند، می‌کشد یا زندانی می‌کند».

این درحالیست که در طول تاریخ، تبعیض نژادی یکی از باسابقه ترین و در عین حال ضدبشری ترین تهدید علیه ارزش‌های بنیادین انسانی محسوب می شود که منجر به محروم ساختن گروهی از انسانها از یک حق یا امتیاز به دلیل معیارهایی چون جنسیت، تعلق قومی، رنگ پوست و ... می شود.

با توجه به این‌كه مبارزات گسترده ای در سطح جهانی علیه تبعیض نژادی صورت گرفته است، اما هنوز هم در برخی از جوامع گروه‌های مسلطی با تحقیر سایر گروه‌ها از جمله اقلیت‌ها ارزش‌های برابری انسان‌ها بر پایه احترام بر حقوق بشر را نادیده می‌گیرند که این امر به عنوان تهدیدی برای جامعه و بالطبع برای شخصی که مورد تبعیض قرار گرفته تلقی می‌شود.

از جملـه اقداماتی که برای رفع تبعیض به تصویب رسـیده اسـت سند بین‌المللـی لغو کلیـه اشـکال تبعیض نژادی (آپارتایـد) مصـوب 21 دسـامبر 1965 مجمـع عمومـی سـازمان ملل متحـد می باشـد.

با اين حال مسـئله تبعیض نژادي در بسـياري از كشـورها كه داراي نژادهاي مختلف مي باشـند، همچنان اعمـال مي شـود. نمونـه بـارز آن، كشـور ايـاالت متحـده آمريكاسـت كـه عليرغـم ادعـاي وجـود دموكراسـي و حمايـت از حقـوق بشـر، سياسـت‌هاي ظالمانـه‌اي عليـه سرخپوسـتان و سـياهان ايـن كشـور به کار گرفته و همچنان ادامه دارد.
 

 

ارسال نظر: