X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 تیر 1401
تعداد بازدید خبر : 153
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 15 تیر,1401 | 12:23 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 15 تیر,1401 | 12:17 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 15 تیر,1401 | 12:23 ب.ظ

انتقاد شدید کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از نگلیس

  • انتقاد شدید کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از نگلیس
کمیسر حقوق بشر شورای اروپا هشدار داد، انگلیس در زمینه حقوق بشر، رو به قهقرا می‌رود و این روند باید متوقف شود.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، دونجا میجاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا،گفت: انگلیس با لایحه جدیدی که در دست تصویب دارد، در زمینه حقوق بشر رو به عقب حرکت می‌کند.

یکی از بنیانگذاران این شورا در اروپا، «وینستون چرچیل»، نخست وزیر دوران جنگ انگلیس است و اکنون یکی از مقامات همین شورا می‌گوید دولت انگلیس می‌گوید در صدد است "اصلاحاتی" در قوانین خود ایجاد کند که ممکن است به تضعیف حقوق بشر منجر شود.

دونجا میجاتوویچ که سفری ۵ روزه به انگلیس داشت، با شماری از مقامات دولتی، از جمله دومینیک راب (Dominic Raab)، وزیر دادگستری گفتگو کرد و می‌گوید اکنون این نگرانی وجود دارد که به بهانه اصلاحات، قوانین حقوق بشری در انگلیس تضعیف شود و در زمانی که حقوق بشر در سراسر اروپا تحت فشار است، پیامی نادرست به ماورای این کشور ارسال کند.

با این که وزیر دادگستری انگلیس می‌گوید لایحه جدید دولت این کشور، حقوق بشر را ضعیف نمی‌کند، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا می‌گوید این لایحه اثر منفی بر حقوق مردم دارد. وی می‌افزاید این لایحه، بخشی از یک "طیف وسیع تر" است که قوانین مربوط به آزادی اعتراض و تظاهرات و نیز حقوق گروه‌های ویژه‌ای همچون پناهندگان، کولی‌ها و افرادی را که اهل سفرند، محدود می‌کند.

روزنامه گاردین در این باره نوشت: دونجا میجاتوویچ می‌گوید حفاظت موثر از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، "اساس" پیمان جمعه نیک بود و به هرگونه تلاش در مسیر به خطر انداختن صلح در ایرلند شمالی باید توجه شود.

وی همچنین درباره حقوق کودکان در انگلیس، مدیریت همه گیری کووید و افزایش هرینه‌های زندگی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گفته کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، با توجه به شمار فراوان کودکانی که در انگلیس در فقرند یا در خطر فقرند، فقر را باید مشکلی اساسی برای حقوق بشر دانست که همه ابعاد سلامت و ایمنی زندگی را تهدید می‌کند.

پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست میان طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرف دار بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند و خواهان پیوستن ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند، ۲۴ سال پیش در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ با میانجی گری دولت‌های بریتانیا و آمریکا بسته شد.

این پیمان را کاتولیک‌ها «توافق جمعه نیک» می‌نامند و پروتستان‌ها به آن «توافق بلفاست» می‌گویند.

طبق گزارش صدا و سیما، گروه نخست این پیمان را راهی به سوی استقلال می‌دانند و گروه دوم آن را سندی برای اتحاد با بریتانیا می‌شمارند.

تا پیش از پیمان جمعه نیک، درگیری فرقه‌ای بین دو گروه جان بیش از سه هزار و ششصد نفر را ظرف ۳۰ سال درگیری گرفته بود. پروتستان‌ها که در استان‌های شمالی ایرلند ساکنند و اکثریت کاتولیک‌ها در استان‌های جنوبی سکونت دارند.

 

ارسال نظر: