X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 03 آبان 1400
تعداد بازدید خبر : 725
تاریخ ثبت : دوشنبه, 03 آبان,1400 | 01:24 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 03 آبان,1400 | 11:35 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 03 آبان,1400 | 01:36 ب.ظ

رهایی 179 محکوم به قصاص نفس با تلاش‌های یک بانوی ایرانی

  • رهایی 179 محکوم به قصاص نفس با تلاش‌های یک بانوی ایرانی

یک بانوی فعال مدنی و اجتماعی در کشورمان با همت و تلاش گسترده و ارتباط با خانواده‌های اولیای دم، عامل رهایی 179 محکوم به قصاص نفس از چوبه دار شده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، نشریه معاونت از پیشگیری در گفتگو با آذر شهسواری، مسئول گروه سفیران صلح و دوستی انجمن حمایت از زندانیان کشور، فعالیت‌ها و اقدامات این بانوی فعال مدنی و اجتماعی را به رشته تحریر درآورده که متن آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

مصمم و پرشور از توانمندسازی محرومان سخن می‌­گوید، هر برگ از خاطراتش به لبخندی ژرف به نشانه شکر ختم می شود و با نفسی عمیق به نشانه امید ورق می خورد. از لحن گرم و زلال آذر خانم، به سادگی می توان به جنوبی بودنش پی برد. خانم آذر خانم شهسواری متولد دشتستان بوشهر هستند. سال تولدش را افشا نمی کند ولی از داشتن نه نوه می شود تخمینی به دست آورد. پدرش حاج گدا علی بیگ شهسواری از بزرگان دشتستان و از خیرین آن منطقه بوده است.
 

 

وی معتقد است که اقدامات خیریه­ ای پدر، خط و مشی آینده اش را جهت داده و بذر علاقه به امور خیریه را در نهادش کاشته است و به احترام این نقش پررنگ پدر اصرار دارد که نامش را همانطور که پدر نامگذاری کرده است بنویسیم: «آذرخانم شهسواری» و نه آذر شهسواری.

آذر خانم شهسواری برای تحصیل به کازرون فارس می رود و پس از آن در شیراز ساکن می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و فرمان امام خمینی (ره) جهت تاسیس جهاد سازندگی، ایشان اولین عضو رسمی جهادسازندگی استان فارس می‌­شود. آنچه به عنوان عضویت یک زن در جهاد سازندگی به ذهن خطور می کند، حضور در فعالیت های اجتماعی می باشد ولی خانم شهسواری علاوه بر حضور پر رنگ در فعالیت های اجتماعی، در عرصه های دیگر هم فعال بوده است و با خنده می گوید:” شرایط سختی بود، من حتی برای احداث درمانگاه توحید فعلی موزاییک حمل می کردم” .

با شروع جنگ تحمیلی، خانم شهسواری وظیفه خود می بیند که در بخش پشتیبانی فعالیت نماید. وی خودش این مسئله را چنین بیان می‌­کند:”در آن زمان مساله اصلی در استان فارس، اسکان خانواده های جنگ زده بود و من در قسمت جهاد پشتیبانی ارتش این قضیه را پیگیری می‌کردم. سرکشی و رسیدگی به امور خانواده های رزمندگان که در نبود پدر یا فرزندان دچار مشکلات عدیده ­ای می شدند یک نمونه از فعالیتهای اجتماعی آن دوره ­­ی من بود.»

بعد از اتمام جنگ تحمیلی نیز فعالیت‌های اجتماعی آذرخانم شهسواری متوقف نشد و بمنظور جلوگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی، به فعالیت برای آزادسازی زندانیان غیرعمد و حمایت از خانواده های آن ها پرداخت. وی در ابتدا از مراکز اصلاح و تربیت شروع کرد و با شناسایی قاتلین زیر ۱۸ سال که قتل آن ها غیرعمد است، شروع به ارتباط با خانواده مقتول و جلب رضایتشان می‌­کند.

وی این تجربه را چنین بیان می­‌کند: «خانواده ای که عزیزی را از دست داده است به شدت داغدار است، واین ناراحتی وقتی مضاعف می شود که فرد فوت شده محل اتکای خانواده اش باشد و طبیعی است که این خانواده نیازهای مالی و … زیادی داشته باشند و گاهی صحبت با این خانواده­ ها برای رضایت دادن تا ۲ سال طول می کشید و دو روز قبل از اجرای حکم به نتیجه می رسید »

این فعال مدنی و اجتماعی انجمن خیریه شهسواری را در سال ۷۸ به ثبت رساند. این انجمن با هدف کمک به ایتام، نیازمندان، بی سرپرستان، زنان سرپرست خانوار تاسیس شده و فعالیت می­‌کند. وی معتقد است، طی مسیری که وی رفته، بدون حمایت خیرین ممکن نبود و تا کنون به لطف خدا و یاری خیرین در انجمن خیریه شهسواری۱۳ حکم اعدام به رضایت ختم شده است و پیگیری ۸ مورد مشابه نیز در دستور کار قرار دارد.

حمایت از زندانیان در انجمن شهسواری، محدود به محکومینِ یه اعدام نیست و این گروه جهت مدد رسانی به دیگر زندانیان و خانواده هایشان نیز فعال هستند. انجمن خیریه شهسواری برای محرومیت زدایی در سطح استان فارس و شهرستان های مجاور( نورآباد ممسنی، رستم)، استان کرمان و جنوب کرمان ( قلعه گنج، بم، منوجان، کهنوج و رودبار)، استان سیستان و بلوچستان ( زاهدان و روستاهای تابع) استان کهکیلویه و بویراحمد ( یاسوج، ده دشت، لنده) استان بوشهر ( برازجان) نیز فعالیت­هایی داشته است. در حال حاضر این انجمن حدود ۶۱۳ خانوار معادل با ۲۰۸۵ نفر را تحت پوشش خود دارد.

از ویژگی های بارز این انجمن توجه به توانمند سازی می باشد. به طور مثال کارگاهی جهت اشتغال افراد تحت پوشش تاسیس کرده اند. اهداف و آرمان هایی که خانم آذر خانم شهسواری دنبال می کند و همچنین ویژگی های جامعه هدف این گروه خیریه، پتانسیل زیاد این انجمن را برای تمرکز روی مفهوم کارآفرینی اجتماعی و گسترش آن به کمک قرض الحسنه را نشان می­‌دهد.
 

 

ارسال نظر: