X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 23 مرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 203
تاریخ ثبت : یکشنبه, 23 مرداد,1401 | 11:06 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 23 مرداد,1401 | 10:48 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 23 مرداد,1401 | 11:06 ق.ظ

افشای پایگاه نظامی و زندان مخفی امارات در تاسیسات گازی یمن

  • افشای پایگاه نظامی و زندان مخفی امارات در تاسیسات گازی یمن
امارات یکی از مهمترین تاسیسات گازی در استان شبوه یمن را به پایگاه نظامی و زندان مخفی تبدیل کرده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، یک پژوهش نشان می دهد امارات متحده عربی، تاسیسات گازی «بلحاف» که از مهم ‌ترین تاسیسات گازی یمن به شمار می رود و زیر نظر شرکت گاز مایع یمن فعالیت خود را در سال ۲۰۰۹ میلادی با ظرفیت تولید شش میلیون و ۷۰۰ هزار تن آغاز کرد و درآمد سالیانه آن برای یمن نزدیک به ۴ میلیارد دلار بوده را تبدیل به پایگاه مخفی و زندان کرده است.

بر اساس گزارش عرب ژورنال، آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت گاز یمن اعلام کرد که به علت وخامت شرایط، صادرات گاز مایع از این تاسیسات متوقف شده و یک سال بعد از آن نیز، دولت مستعفی یمن به ریاست "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور موافقت کرد که بخشی از تاسیسات بلحاف به شبه نظامیان هوادار خود واگذار شود تا از آن به پایگاه نظامی بهره برداری کنند.

امارات از همان زمان با این شبه نظامیان تاسیسات بلحاف را تحت سیطره خود دارد و یمن را از صادرات گاز مایع محروم کرده است.

طبق این پژوهش، مقایسه نقشه ‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد نشان می دهد که امارات چند باند پرواز هواپیما، بالگردهای آپاچی و پهپادها احداث و مراکز تعمیر و نگهداری و سامانه های پدافند هوایی پاتریوت در بخشی از تاسیسات بلحاف مستقر کرده است. امارات چند بار ادعا کرده که از این تاسیسات خارج شده، اما تصاویر جدید نشان می دهد که نظامیان اماراتی و شبه نظامیان وابسته به ابوظبی همچنان در آنجا حضور دارند.

هدف از ادامه این حضور سیطره طولانی تر بر یمن و ادامه درگیر کردن اهالی استان شبوه با یکدیگر است.از سوی دیگر، پایگاه خبری «میدل ایست آی» چندی پیش در گزارشی فاش کرد که ابوظبی بندر نفتی بلحاف ‌در استان شبوه را به پایگاه نظامی تبدیل و زندان‌‌های مخفی در آنجا ایجاد کرده است.

این در حالیست که پیش از این اخبار متعددی از شکنجه زندانیان و مخالفان اشغالگری امارات در یمن در این زندان های مخفی منتشر شده بود. وزارت حقوق بشر یمن نیز پیش از این از وجود ۱۸ زندان امارات در یمن از جمله در استان‌های عدن، لحج، ابین، شبوه و حضرموت خبر داده بود که ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی تنها به بازداشت یمنی‌ها اکتفا نکرده بلکه دست به قاچاق انسان در یمن می‌زند.

تشکل «جبهه ملی جنوب یمن» نیز اعلام کرده بود که امارات زندان‌های مخفی در یمن دارد و در آن زندانیان را شکنجه می کند.

ارسال نظر: