X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 شهریور 1401
تعداد بازدید خبر : 186
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 29 شهریور,1401 | 12:29 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 29 شهریور,1401 | 12:15 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 29 شهریور,1401 | 12:29 ب.ظ

ادامه نقض آتش بس در یمن و شهادت ده ها غیرنظامی در این کشور

  • ادامه نقض آتش بس در یمن و شهادت ده ها غیرنظامی در این کشور

 ائتلاف متجاوز سعودی، توافقنامه آتش بس را در طول ۱۶۰ روز از آغاز اجرای آن یعنی ۲ آوریل گذشته تاکنون‏، همچنان نقض می‌کنند.


 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، مرکز حقوق بشر یمنی آماری درباره نقض توافقنامه آتش بس بشردوستانه منتشر کرد؛ توافقنامه‌ای که ائتلاف سعودی از همان آغاز اجرای آن در یمن هیچگاه به آن پایبند نبوده است.
 

بر اساس گزارش شبکه خبری العالم، ۱۴ هزار و ۴۲۱ مورد نقض توافقنامه آتش بس بشردوستانه تاکنون به ثبت رسیده است. کشور‌های عضو ائتلاف این توافقنامه آتش بس را در طول ۱۶۰ روز از آغاز اجرای آن یعنی ۲ آوریل گذشته تاکنون‏، همچنان نقض می‌کنند. این نقض‌ها بند‌های اصلی توافقنامه از جمله ورود فرآورده‌های نفتی، بازگشایی مسیرها، تسهیل پرواز‌ها و حتی نقض‌های نظامی را شامل می‌شود. این موارد نقض آتش بس در آمار مرکز حقوق بشر یمن در نشستی که در صنعا پایتخت یمن برگزار شد، منتشر شده است.
 

اسماعیل الخاشب مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر یمن، گفت: شمار موارد نقض آتش بس در طول این دوره به ۱۴ هزار و ۴۲۱ مورد رسیده است که به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شده است. به طوری که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها به ۱۶۵ نفر رسیده است که ۷۰ نفر آن‌ها از جمله هشت تبعه آفریقا کشته و ۹۵ نفر زخمی شده اند.


خبرنگار العام ادامه داد: ناظران تاکید دارند که کشور‌های ائتلاف تلاش می‌کنند درد و رنج‌های مردم یمن با تعلل و جدی نبودن در پایان دادن به جنگ و لغو محاصره همچنان ادامه داشته باشد. ائتلاف سعودی از اجرای شرط‌ها و بند‌های آتش بس به ویژه بند‌های مربوط به پرونده اسرا و پرداخت حقوق و بازگشایی گذرگاه ها، سرباز می‌زند و در برابر هر گامی که برای حل مشکلات و به سرانجام رساندن این پرونده‌ها برداشته شود مانع ایجاد می‌کند.
 

نصر الدین عامر رئیس خبرگزاری یمنی سبأ گفت: آن‌ها می‌خواهند آتش بس برقرار باشد، اما نمی‌خواهند تجاوز‌ها به طور کامل متوقف شود. آن‌ها می‌خواهند مشکلات مردم یمن همچنان ادامه داشته باشد. آن‌ها می‌خواهند در یمن علیه دولت صنعا بحران ایجاد کنند. این‌ها اهداف آنهاست. آن‌ها می‌خواهند نبرد جدید را اینطور و با روش‌های دیگر مدیریت کنند.
 

وی افزود: از جمله موارد نقض آتش بس تاخیر در رسیدن کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی است به طوری که تنها ۳۷ کشتی از مجموع ۵۴ کشتی به بندر‌ها رسیده است و ۴۲ پرواز از مجموع ۴۸ پرواز انجام شده است. این در حالی است که پرونده بازگشایی مسیر‌ها دشوار‌تر است و در طول اجرای توافقنامه آتش بس هیچ چیزی ار آن اجرایی نشده است، زیرا سازمان ملل متحد نمی‌تواند کشور‌های متجاوز و مزدوران آن‌ها را به اجرای این بند‌ها مجبور کند. صنعا اجرا نشدن بند‌های توافقنامه آتش بس بشردوستانه را عامل ادامه درد و رنج مردم یمن می‌داند.

 

ارسال نظر: