X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 10 مهر 1401
تعداد بازدید خبر : 88
تاریخ ثبت : یکشنبه, 10 مهر,1401 | 03:26 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 10 مهر,1401 | 03:19 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 10 مهر,1401 | 03:26 ب.ظ

یک نهاد حقوق بشری خواستار آزادی فعال بحرینی شد

دیده‌بان حقوق بشر از رژیم آل خلیفه خواست تا عبدالهادی الخواجه فعال بحرینی را که ناعادلانه محاکمه شده است را آزاد کند.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، سازمان دیده بان حقوق بشری خواستار آزادی «عبدالهادی الخواجه» فعال حقوق بشر از زندان‌های بحرین شد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که درست قبل از سحرگاه 9 آوریل 2011، 15 مرد نقابدار و مسلح به منزل عبدالهادی الخواجه، مدافع برجسته حقوق بشر بحرینی یورش بردند. آن‌ها عبدالهادی الخواجه را مورد ضرب و شتم قرار دادند و وی را دستگیر کردند. دو ماه بعد دادگاه بحرین در یک محاکمه دسته جمعی او را به اتهامات ناعادلانه‌ای از جمله شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز در جریان فوریه 2011 بحرین به حبس ابد محکوم کرد.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که یازده سال از بازداشت این فعال بحرینی بدون دلیل قانع‌کننده‌ای می‌گذرد، درحالی که او نباید یک روز را حتی در زندان می‌گذراند.

بر اساس گزارش این سازمان، الخواجه برای آزادی خود نیاز به فشار عمومی قوی از سوی دولت دانمارک دارد. اوضاع جسمانی وی در سن 60 سالگی، به دلیل چندین بیماری ناشی از شکنجه‌های شدید جسمی و روانی در زندان، رو به وخامت است به ویژه اینکه سهل‌انگاری پزشکی نیز در زندان‌های بحرین وجود دارد.

در این بیانیه آمده است که دولت دانمارک باید فوریت پرونده الخواجه را در بیانیه‌های عمومی و در تمام تعاملات خود با مقامات بحرین به طور علنی برجسته کند و لازم است این تلاش‌ها تا زمان آزادی او ادامه یابد.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که انتخابات پارلمانی بحرین برای نوامبر آینده برنامه‌ریزی شده است، بنابراین دولت بحرین نسبت به وجهه این کشور در سطح بین‌المللی بسیار حساس خواهد بود، به ویژه با توجه به سابقه انتخابات 2018 بحرین که با سرکوب جبران ناپذیر مقامات بحرینی خدشه دار شد.

بر اساس گزارش سازمان مذکور ، این احتمال وجود دارد که بحرین دوباره تلاش کند تا این تصور را ایجاد کند که به حقوق بشر احترام می‌گذارد و انتخابات پارلمانی آتی آزاد و عادلانه خواهد بود.این سازمان تاکید کرد که اگر مقامات بحرینی می‌خواهند تلاش جدی انجام دهند، باید با آزادی الخواجه و بسیاری دیگر از مدافعان حقوق بشر شروع کنند.

اخیرا نهاد حقوق بشری خلیج فارس در گزارشی اعلام کرد که مدیران زندان جو شماری از زندانبانان جنایتکار که پیشتر به شکنجه زندانیان سیاسی اقدام کرده بودند را ارتقای درجه داده‌اند و اکنون در ماموریتی جدید از آن ها خواسته شده است که در سلول‌های قربانیان خود حضور یابند و این حضور با اعتراض الخواجه و دیگر دوستان حقوقی و سیاسی وی روبرو شده است.


ارسال نظر: