X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 مهر 1401
تعداد بازدید خبر : 229
تاریخ ثبت : دوشنبه, 18 مهر,1401 | 02:20 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 18 مهر,1401 | 02:12 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 18 مهر,1401 | 02:24 ب.ظ

افزایش آمار زن کشی در فرانسه و بی خانمانی در کانادا/ تداوم فروش تسلیحات نظامی آمریکا به عربستان و امارات

  • افزایش آمار زن کشی در فرانسه و بی خانمانی در کانادا/ تداوم فروش تسلیحات نظامی آمریکا به عربستان و امارات

آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه از جمله کشور‌های غربی هستند که با وجود ادعا‌های پر طمطراق حقوق بشری، به دلیل نقض حقوق شهروندان خود و همچنین مهاجران و پناهجویان، از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان محسوب می‌شوند.

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، سازمان دفاع از قربانیان خشونت در سلسله گزارش‌هایی، موارد نقض حقوق بشر در این کشور‌ها را با استناد به گزارش نهاد‌های حقوق بشری بین المللی منتشر کرده که محور‌های مهم آن در شهریورماه ۱۴۰۱، را در گزارش پیش رو می‌خوانید.
 

آزار و اذیت مسلمان و بازداشت گسترده مهاجران در آمریکا/ فروش ۵ میلیارد دلاری تسلیحات نظامی آمریکا به عربستان و امارات

در بخش موارد نقض حقوق بشر در ایالات‌متحده آمریکا به ۱۰ محور موضوعی اشاره شده است که محور نخست آن، طبق گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر مواجهه شهر جکسون، مرکز ایالت می‌سی‌سی‌پی، با بحران بی‌سابقه آب پرداخته پس از آن‌که مخزن اصلی آب این شهر در پی سیل اخیر کارآمدی خود را از دست داد – معضلی که می‌تواند برای مدت زمان نامحدود موجب عدم دسترسی حدود ۲۰۰ هزار تن از مردم این شهر به آب سالم شود. بنابراین گزارش، بحران جاری که موجب حیرت مردم دیگر ایالت‌های آمریکا و سایر کشورهای جهان شده، ناشی از سرمایه‌گذاری ناکارآمد تاریخی و نژادپرستانه در شهری برخوردار از اکثریت شهروندان سیاه‌پوست است که مدت‌ها انتظار وقوع آن می‌رفته است. ساکنان سیاه‌پوست این شهر در نتیجه بحران مزبور بیشترین آسیب را متحمل می شوند، چرا که در مناطق کم‌درآمد و برخوردار از معضلاتی چون، زیرساخت‌های ضعیف آبی و بودجه ناکافی زندگی می‌کنند.

محور دوم این بخش، طبق گزارش شبکه خبری سی.ان.ان در خصوص پیمایش جدید مرکز تحقیقات پیو، نگاه دو سوم شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی، تمرکز فزاینده بر موضوع نژاد و نابرابری نژادی در ایالات‌متحده است که منجر به بهبود زندگی سیاه‌پوستان نشده. به‌عبارت‌دیگر، در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، اکثریت سیاه‌پوستان بزرگسال (۵۶ درصد) احساس می‌کرده‌اند که افزایش تمرکز بر موضوعات نژادی به دنبال تظاهرات بر پا شده در پی قتل جورج فلوید، به تغییراتی در راستای بهبود زندگی آن‌ها خواهد انجامید، حال‌آنکه در نظرسنجی جدید، ۶۵ درصد از سیاه‌پوستان بزرگسال بر این باورند که این تغییرات تحقق نیافته و تنها ۱۳ درصد اظهار داشته‌اند که سیاه‌پوستان سرانجام از حقوق برابر در این کشور برخوردار خواهند شد.

محور سوم ، گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میدل ایست آی در خصوص مطالعه انجام شده توسط دانشگاه رایس را مورد بررسی قرار داده، مبنی بر این‌که مسلمان آمریکا به احتمال زیاد ۵ برابر معتقدان به سایر ادیان، آزار و اذیت از جانب پلیس این کشور را تجربه کرده‌اند. یافته‌های این مطالعه همچنین حاکی از آن است که مسلمانان بزرگسال سیاه‌پوست، خاورمیانه‌ای‌، عرب‌ و آفریقایی‌تبار فزون‌تر از مسلمانان سفیدپوست به دلیل دین‌شان مورد آزار و اذیت پلیس قرار گرفته‌اند.

محور چهارم ، به گزارش پایگاه خبری اکسیوس پرداخته مبنی بر این‌که ده‌ها هزار تن از شهروندان افغانستانی که به عنوان مترجم و یا در قالب سایر سمت‌ها به نیروهای نظامی ایالات‌متحده کمک نموده‌اند، پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از این کشور همچنان در انتظار یافتن موطنی جدید برای خود در ناکامی به سر می‌برند، با توجه به این‌که هزاران تن از آن‌ها امکان ترک افغانستان را نیافته و هزاران تن دیگر در پایگاه‌های نظامی مستقر در قطر یا امارات متحده عربی گرفتار آمده‌اند، حال‌آنکه شهروندانی که به تازگی به آمریکا راه یافته‌اند جهت سازگاری خود با این کشور با چالش مواجه شده‌اند.

محور پنجم، گزارش روزنامه نیویورک تایمز را مورد بررسی قرار داده است مبنی بر این‌که، اگرچه میزان بازداشت مهاجرانِ در حال گذر از مرز جنوب غربی ایالات‌متحده در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، بار دیگر روندی نزولی داشته، اما بر اساس برآورد اخیر اداره امور گمرکی و مرزی آمریکا، آمار این موارد در ۱۰ ماهه نخست سال مالی، پیشاپیش از مجموع سال گذشته فزونی گرفته که روندی بی‌سابقه به شمار ‌می‌آید – روندی که نمایندگان حزب جمهوری‌خواه علت آن را در کارزار استقبال گسترده جو بایدن از مهاجران در قیاس با سلف خود و سیاست‌های وی در این زمینه جستجو می‌کنند. این در حالی است که این پناهجویان از خشونت، فقر و زندگی زیر سایه حکومت‌های خودکامه در کشورهای خود گریخته و بسیاری از آن‌ها به منظور یافتن شغل به ایالات‌متحده پناه آورده‌اند.

محور ششم، طبق گزارش پایگاه خبری سازمان ملل در خصوص بررسی کارنامه ایالات‌متحده آمریکا در رابطه با عدالت نژادی توسط کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل و صدور بیانیه از سوی کارشناسان و گزارشگران ویژه دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در این زمینه اشاره نموده، مبنی بر این‌که نرخ قتل توسط سلاح گرم، به‌ویژه در میان سیاه‌پوستان و جوامع محروم در این کشور افزایش یافته، مضاف بر این‌که تدابیر ملموسی در راستای مقابله با نژادپرستی از سوی دولت آن اتخاذ نشده است.

محور هفتم نیز، به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر نفوذ نژادپرستی در تمامی ابعاد و جوانب زندگی در ایالات‌متحده پرداخته، تا به آنجا که زنان رنگین‌پوست در زمینه سلامت باروری با نژادپرستی مواجه می‌شوند – وضعیتی که به دلیل تبعیض جنسیتی و طبقاتی رو به وخامت نهاده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر به همراه سایر نهادهای حقوق بشری در گزارش خود به سازمان ملل، پیش از بررسی میزان پایبندی ایالات‌متحده به کنوانسیون بین‌المللی رفع تمامی اَشکال تبعیض نژادی از جانب این سازمان، به سه محور کلیدی مبتنی بر گسترش تبعیض نژادی در این کشور و منجر شدن آن به نابرابری‌ها در حوزه سلامت و درمان اشاره کرده‌، که به ویژه آثار مخربی را برای سلامت زنان سیاه‌پوست به همراه داشته است.

محور هشتم، گزارش شبکه رادیویی اِن.پی.آر را مورد بررسی قرار داده مبنی بر این‌که اکثریت گروه‌های نژادی و قومی ایالات‌متحده، بهره‌مندی از مسکن مقرون به صرفه را معضلی جدی به شمار آورده‌اند. این در حالی است که نرخ تخلیه به میزان پیش از شیوع بیماری کووید – ۱۹ بازگشته و در سال گذشته میلادی، ۳ درصد از اجاره‌نشین‌های سیاه‌پوست و ۲ درصد از اجاره‌نشین‌های لاتین‌تبار، آسیایی‌تبار و سفیدپوست ناگزیر به تخلیه محل سکونت خود شده‌اند؛ همچنین بسیاری نیز با تهدید به ضرورت تخلیه مسکن خود مواجه‌اند که ۱۳ درصد از این موارد به مستأجران سیاه‌پوست – حدوداً دو برابر مستأجران سفیدپوست – اختصاص یافته است.

محور نهم ، گزارش شبکه خبری یورونیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مبنی بر صدور بیانیه از جانب وزارت خارجه آمریکا در خصوص فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار، با هدف مقابله با انصارا.. یمن را پوشش داده است، با تأکید بر این امر که جو بایدن در آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود از قصد خود جهت کاهش فروش تسلیحات به این کشورها به دلیل عملکردشان در یمن خبر داده بود.

محور دهم این بخش، به گزارش شبکه رادیویی اِن.پی.آر مبنی بر اقدام فرمانداران دو ایالت تگزاس و آریزونا به فرستادن اتوبوس‌های مملو از مهاجران و پناهجویان به واشنگتن دی.سی و نیویورک و رها کردن آن‌ها در این شهرها پرداخته، درحالی‌که هیچ نهاد محلی یا فدرالی موظف به رسیدگی به وضعیت‌شان نشده است. بنا بر اظهارات فرماندار تگزاس، اقدام وی به فرستادن اتوبوس‌های مهاجران و پناهجویان به واشنگتن دی.سی ناشی از تلاش دولت بایدن جهت لغو فرمان اجرایی دولت دانلد ترامپ، موسوم به «عنوان ۴۲» بوده که از ورود مهاجران به دلیل شیوع بیماری کووید – ۱۹ ممانعت به عمل می‌آورده است. بنابراین گزارش منتقدان – مشتمل بر برخی از مقام‌‌های جمهوری‌خواه ایالتی و محلی – اقدام فرمانداران تگزاس و آریزونا در این زمینه را «نمایشی سیاسی» خوانده‌اند.

افزایش اردوگاه های بی خانمان‌ها و هزینه های معیشتی در کانادا/سرکوب مدافعان محیط زیست
 

در بخش موارد نقض حقوق بشر در کانادا، به ۴ محور موضوعی اشاره شده است که محور نخست آن، گزارش شبکه خبری الجزیره در خصوص قصد گروهی از کمپانی‌های استخراج معادن به ریاست شرکتی کانادایی جهت دستیابی به میلیون‌ها اونس (واحداندازه‌گیری) از فلزات مس و طلا در منطقه‌ای در کشور آرژانتین را مورد بررسی قرار داده که هراس شهروندان کشاورز و دامدار این منطقه در خصوص آلودگی منابع آبی و آسیب دیدن محیط زیست‌شان را در پی داشته است. در این گزارش آمده است که کمپانی‌های کانادایی برای سال‌های متمادی متهم به مشارکت در موارد نقض حقوق بشر، یا ناکارآمدی در زمینه انجام تحقیقات در خصوص موارد ادعایی سوء‌استفاده و آسیب‌رساندن به محیط زیست در عملیات خود در سایر کشورها شده و یا از انجام تحقیقات در این رابطه ممانعت به عمل آورده‌اند. این در حالی است که سرکوب مدافعان حقوق بشر در این زمینه نیز رو به وخامت نهاده است.

محور دوم، به گزارش شبکه خبری سی.بی.سی پرداخته مبنی بر این‌که مقامات شهری در سراسر کانادا در تلاش برای یافتن راه‌حلی در قبال افزایش تعداد اردوگاه‌های بی‌خانمان‌ها بوده و در شماری از شهرها، اقدام به جمع‌آوری چادرهای بی‌خانمان‌ها و پراکندن آن‌ها نموده‌اند، با این توجیه که زندگی در چادر راه‌حلی ایمن و پایدار برای بی‌خانمانی به شمار نیامده و مخاطرات متعددی را به همراه دارد. این در حالی است فعالان حقوق بشر ضمن اذعان به این‌که این اردوگاه‌ها راه‌کاری بلندمدت برای بحران مسکن به شمار نمی‌آیند، دولت را ملزم به فراهم آوردن مسکن‌های مقرون به صرفه برای بی‌خانمان‌ها نموده‌اند، چرا که برچیدن این اردوگاه‌ها نیز راه‌حلی دراز مدت در این زمینه را ارائه نمی‌کنند.

محور سوم، گزارش شبکه خبری سی.بی.سی در رابطه با گروهی از وکلای افغانستانی را مورد بررسی قرار داده که به‌رغم کمک به نیروهای نظامی کانادا در این کشور، همچنان با درخواست مهاجرت‌شان موافقت نشده، در شرایطی که خطر مرگ آن‌ها را تهدید می‌کند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که دولت لیبرال کانادا در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، برنامه ویژه مهاجرت شهروندان افغانستانی را برای متقاضیان جدید مختومه اعلام کرده است.

محور چهارم این بخش، به گزارش پایگاه خبری گلوبال نیوز در زمینه افزایش بی‌سابقه هزینه‌های معیشتی در قیاس با دهه‌های گذشته در کانادا و با مشکل مواجه شدن اقشاری از مردم این کشور جهت تأمین مواد غذایی اشاره کرده است. بنابراین گزارش، افزایش ۸.۸ درصدی بهای مواد غذایی در ماه ژوئن سال جاری میلادی، در قیاس با سال گذشته، روند تصاعدی هزینه‌های معیشتی و همچنین ناهمخوانی درآمدها با میزان تورم در جامعه کانادا، موجب نگرانی کارشناسان و فعالان مدنی شده، با توجه به تأثیری که این تغییرات بر زندگی اقشار محروم گذارده است.
 

دو برابر شدن بودجه نظامی انگلیس برای عربستان و بحرین برای سرکوب شهروندان خود/ انتقاد از نظام ناقص خدمات درمانی انگلیس

 

در بخش موارد نقض حقوق بشر در انگلیس به ۴ محور موضوعی اشاره شده است که محور نخست آن، به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میدل ایست آی پرداخته در این خصوص که بنا بر اطلاعات افشاء شده بر اساس قانون آزادی اطلاعات، بودجه «صندوق راهبرد خلیج (فارس)» برای عربستان سعودی و بحرین به بیش از دو برابر افزایش یافته – صندوقی با بودجه ۷۰ میلیون پوندی که نحوه عملکرد آن به دلیل عدم شفافیت با انتقاد نمایندگان پارلمان این کشور مواجه شده است. این دو کشور حاشیه خلیج فارس از متحدان نزدیک انگلیس به شمار آمده و درعین‌حال به سبب موارد نقض حقوق بشر و سرکوب شهروندان خود متداوماً مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

محور دوم، گزارش روزنامه گاردین مبنی بر اظهارات غیرمعمول مسئولان نظام خدمات درمانی انگلیس را مورد بررسی قرار داده، مبنی بر این‌که چنانچه دولت این کشور اقدامی اضطراری در خصوص تسهیل پرداخت قبض‌های انرژی را اتخاذ نکند، با بحرانی انسانی، مشتمل بر روند تصاعدی بروز بیماری‌، مرگ و نابرابری‌ مواجه خواهد شد. بر اساس این گزارش، کنفدراسیون نظام خدمات درمانی انگلیس هشدار داده که ناکارآمدی سازمان خزانه‌داری در زمینه روند بهای انرژی، فشار مضاعفی را بر نظام درمانی این کشور تحمیل کرده، با توجه به که این فقر، سرما و کاهش وعده‌های غذایی، میزان بیماری‌ها و نرخ مرگ‌ومیر را در فصل زمستان افزایش داده، حیات کودکان را با مخاطره شدید و طولانی‌مدت مواجه ساخته و نابرابری‌ها در حوزه سلامت را تشدید خواهد نمود.

محور سوم، به گزارش روزنامه گاردین مبنی بر ابراز نگرانی یکی از مقام‌های وزارت خارجه انگلیس در جلسه استماع دیوان عالی این کشور، در خصوص طرح انتقال پناهجویان به روآندا، با توجه به امکان قرار گرفتن آن‌ها در معرض نظارت‌های دولتی، حبس‌های خودسرانه، شکنجه و قتل پرداخته است. این گزارش یادآور می‌شود که در ماه ژوئیه سال جاری میلادی نیز به واسطه اسناد ارائه شده در یک دادگاه عالی مبنی بر اظهارات کمیسر عالی بریتانیا در زمینه روآندا، دغدغه‌های مشابهی مطرح شده بود، با این مضمون که با توجه به اتهامات وارده به دولت روآندا در رابطه با استخدام پناهجویان به منظور انجام عملیات مسلحانه در کشورهای همسایه و سایر موارد نقض حقوق بشر، بریتانیا باید از هرگونه تعامل با این کشور امتناع ورزد.

محور چهارم، به گزارش روزنامه گاردین مبنی بر اقدام وزارت خارجه بریتانیا به ارجاع هزاران تن از پناهجویان افغانستانیِ ساکن هتل‌های این کشور، به کمپانی‌های خصوصی جهت یافتن مسکن اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، درحالی‌که نهادهای خیریه از اقدامات دولت انگلیس در راستای کاهش استفاده از هتل‌ها به عنوان محل اسکان پناهجویان استقبال نموده‌اند، اما در خصوص عدم برخورداری بسیاری از آن‌ها از توانایی و امکان لازم جهت یافتن مسکن مناسب از طریق بخش خصوصی هشدار داده‌اند، چرا که این اقدام می‌تواند منجر به بی‌خانمانی‌شان شود.


افزایش ۲۰ درصدی زن کشی در فرانسه/ محکومیت فرانسه از سوی کمیته حقوق بشر سازمان ملل


در بخش موارد نقض حقوق بشر در فرانسه، به ۳ محور موضوعی اشاره شده است که محور نخست آن، به گزارش شبکه خبری یورونیوز مبنی بر آمار انتشار یافته از سوی وزارت کشور فرانسه در خصوص میزان زن‌کشی در سال ۲۰۲۱ میلادی در این کشور پرداخته مبنی بر این‌که شمار زنانی که توسط همسران کنونی و سابق‌شان به قتل رسیده‌اند، ۲۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس داده‌های این گزارش که ذیل عنوان «قتل‌های خشونت‌بار در میان زوج‌ها» منتشر شده، در سال ۲۰۲۱ میلادی علاوه بر ۱۲۲ زن، ۲۱ مرد نیز از سوی همسران کنونی و سابق‌شان به قتل رسیده‌اند. به این ترتیب، در سال گذشته و به صورت میانگین در هر دو روز و نیم، یک قتل خانوادگی در فرانسه به ثبت رسیده و همچون سال‌های گذشته، زنان قربانی اصلی این قتل‌ها بوده‌اند.

محور دوم، گزارش روزنامه گاردین را مورد بررسی قرار داده است که بر اساس آن سازمان‌های حامی پناهجویان در شمال فرانسه، دولت این کشور را در رابطه با گذر مخاطره‌آمیز شمار قابل‌توجهی از پناهجویان به کمک قایق‌های کوچک از کانال مانش مقصر به شمار آورده‌اند. این سازمان‌ها بر این باورند که به‌رغم برخورداری این کشور از شماری از مراکز پذیرش پناهجویان، همچنان بسیاری از آن‌ها ناگزیر در خیابان‌ها به سر می‌برند، چرا که دولت فرانسه قصد دارد تا با اجرای این سیاست از ورود پناهجویان به این کشور ممانعت به عمل آورده و یا آن‌ها را ناگزیر به ترک داوطلبانه و گزینش مسیر پرمخاطره به بریتانیا نماید.

محور سوم نیز، به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میدل ایست مانیتور در خصوص محکومیت فرانسه از سوی کمیته حقوق بشر سازمان ملل به سبب ممانعت از حضور یک زن مسلمان محجبه در مدرسه‌ای در این کشور و نقض حقوق وی بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اختصاص یافته است. بر اساس این گزارش، نهاد حقوق بشر سازمان ملل از فرانسه درخواست نموده تا اقداماتی را در راستای احقاق حقوق بشر، به ویژه در رابطه با موضوع احترام به حقوق اقلیت‌های مذهبی و به خصوص در قبال جامعه مسلمانان این کشور به اجرا درآورد.

 

ارسال نظر: