X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مهر 1401
تعداد بازدید خبر : 189
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 20 مهر,1401 | 01:39 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 20 مهر,1401 | 01:27 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 20 مهر,1401 | 01:40 ب.ظ

رکورد خودکشی و قتل‌ با سلاح گرم در آمریکا

  • رکورد خودکشی و قتل‌ با سلاح گرم در آمریکا

آمارهای منتشر شده نشان از افزایش خودکشی و قتل‌ با سلاح گرم در آمریکا دارد.

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، قتل با سلاح گرم در آمریکا از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ که همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا بود، حدود ۳۵ درصد افزایش یافت.


این افزایش همه سنین و بیشتر گروه‌های جمعیتی آمریکا را تحت تأثیر قرار داده، اما نه به یک اندازه؛ نابرابری‌های موجود، از جمله تفاوت‌های نژادی و قومی، گسترش یافته است. نرخ خودکشی در آمریکا با سلاح گرم بالاتر از میزان قتل با سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ بود و به طور کلی با سال‌های اخیر سازگار بود؛ با این حال، افزایش در برخی از گروه‌ها مشاهده شد.


طبق گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا»، حدود ۲۱ هزار قتل با سلاح گرم و بیش از ۲۶ هزار خودکشی با سلاح گرم در آمریکا طی سال ۲۰۲۱ رخ داده است.


از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، درصد قتل و خودکشی به دلیل جراحات ناشی از سلاح گرم به ترتیب از ۷۹ به ۸۱ درصد و از ۵۳ به ۵۵ درصد افزایش یافته است؛ این ارقام بالاترین درصد قتل در بیش از ۵۰ سال گذشته و بالاترین نرخ خودکشی از سال ۲۰۰۱ به شمار می‌رود.


علاوه بر این میزان قتل با سلاح گرم در آمریکا طی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال پیش از آن ۸.۳ درصد افزایش داشته است. بار دیگر آمار منتشر شده نشان داده که سیاه‌پوستان آمریکایی بالاترین میزان قتل با سلاح گرم را در هر گروه سنی تجربه کرده‌اند.


میزان کلی قتل و خودکشی با سلاح گرم در آمریکا طی سال ۲۰۲۱ بالاترین میزان ثبت شده از سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۰ بوده است. برخی از گروه‌های نژادی و قومی در سال ۲۰۲۱ نرخ‌های بسیار بالاتری را تجربه کردند و در میان برخی گروه‌ها، نابرابری‌ها همچنان افزایش یافت.


شرایط اجتماعی و ساختاری متعدد با خطر قتل و خودکشی همراه است؛ نابرابری‌های سیستمی (مانند فرصت‌های اقتصادی، آموزشی، مسکن و شغلی) و نژادپرستی ساختاری به نابرابری‌ها در نتایج کمک کرده‌اند.

 

برچسب ها: آمریکا, خودکشی, قتل
ارسال نظر: