X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اسفند 1401
تعداد بازدید خبر : 180
تاریخ ثبت : یکشنبه, 28 اسفند,1401 | 02:04 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 28 اسفند,1401 | 01:49 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 28 اسفند,1401 | 02:04 ب.ظ

تورم، فقر خانواده و رکود اقتصادی در سوئد

  • تورم، فقر خانواده و رکود اقتصادی در سوئد
سوئد تحت تاثیر بالاترین تورم در بیش از 30 سال گذشته قرار گرفته و وارد رکود اقتصادی و افزایش نابرابری می شود.


به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، مدیر یک موسسه خیریه برای کمک به بی خانمان‌ها گفت: «مردم زیادی برای صبحانه به اینجا می آیند. در 13 سالی که من این کار را اداره می کردم، هرگز این همه نفر نداشتیم.»

بر اساس گزارش فرانس 24، سوئد به شدت از اثرات جنگ در اوکراین آسیب دیده است. واحد پول آن، کرون، ضعیف تر از همیشه در برابر یورو است و افزایش شدید نرخ بهره بسیاری از خانوارها را با پرداخت های سنگین وام مسکن مواجه کرده است.

پس از جهش قیمت برق در آغاز زمستان، قیمت مواد غذایی اکنون نگرانی اصلی سوئدی‌هاست که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی، تورم کنونی در حدود 12 درصد بوده است.

اقتصاددان دانشگاه استکهلم در این رابطه می‌گوید: « موج اول تورم فقط قیمت انرژی و برخی قیمت های وارداتی بود. اما اکنون به کل اقتصاد سرایت کرده است.»

خانوارهای کم درآمدی که از قبل برای گذران زندگی خود با مشکل روبه‌رو بودند، بیشترین آسیب را تحمل می‌کنند، اما حتی طبقه متوسط کشور - که به دلیل سال‌ها نرخ بهره پایین در حال حاضر جزو بدهکارترین خانواده‌های اروپا هستند - برای کنار آمدن با افزایش سرسام‌آور پرداخت های وام مسکن مشکل دارند.

این اقتصاددان می افزاید: «مردم عادات غذایی خود را تغییر داده اند. امروزه شما انواع مختلفی از غذاها را می خورید تا زندگی خود را تامین کنید. خانواده‌های دارای فرزندان، افراد مسن، افرادی که در مرخصی استعلاجی هستند، همگی در حال مقابله با فقر و نداری هستند.»

سوئد از دیرباز یکی از مرفه ترین کشورهای جهان بوده اما شکاف ثروت آن به طور قابل توجهی در 30 سال افزایش یافته است.

داده‌های آمار سوئد نشان می‌دهد به‌عنوان افرادی که کمتر از 60 درصد از درآمد متوسط 33200 کرون (3140 دلار) در ماه را دارند تقریباً 15 درصد از سوئدی‌ها در معرض خطر فقر قرار دارند.

سازمان های بشردوستانه از دولت خواستند تا مزایای اجتماعی را برای کمک به نیازمندان افزایش دهد و از مدارس خواستند صبحانه ارائه دهند تا کودکان روز را با گرسنگی شروع نکنند.

طبق آخرین پیش بینی کمیسیون اروپا، انتظار می رود سوئد تنها کشور اتحادیه اروپا باشد که در سال 2023 وارد رکود می شود. حتی سایر کشورهای اروپایی نیز با وضعیت بدتری روبرو خواهند شد.

ارسال نظر: