X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 11 آذر 1402
تعداد بازدید خبر : 134
تاریخ ثبت : شنبه, 11 آذر,1402 | 12:53 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 11 آذر,1402 | 12:41 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 11 آذر,1402 | 12:54 ب.ظ

بیانیه گروهیِ کارشناسان سازمان ملل در حمایت از افراد دارای معلولیت در منازعات مسلحانه

  • بیانیه گروهیِ کارشناسان سازمان ملل در حمایت از افراد دارای معلولیت در منازعات مسلحانه

در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت، گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد، ضمن دعوت همگانی به صلح در دوره ای که حقوق بشر افراد دارای معلولیت و غیرنظامیان در خطر است، بیانیه‌ای در حمایت از عده کثیری از افراد به ویژه معلولانی که جان خود را در منازعات مسلحانه از دست داده‌اند، صادر کردند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، کارشناسان سازمان ملل متحد از جمله گزارشگر ویژه حقوق افراد دارای معلولیت و رئیس کمیته حقوق افراد دارای معلولیت، در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه در منازعات مسلحانه، افراد دارای معلولیت اولین و بیشترین آسیب‌ را می‌بینند، بر اثرات شدید و طولانی مدت منازعات مسلحانه بر افراد دارای معلولیت با تخریب زیرساخت های حیاتی، خدمات پشتیبانی و شبکه ها، تأکید کردند.

بر اساس گزارش دفتر کمیسر عالی حقوق بشر، کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به شعار «اتحاد در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای افراد دارای معلولیت و توسط افراد دارای معلولیت» و این مهم که با گذشت هفتاد و پنج سال از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، منازعات مسلحانه همچنان یکی از بزرگترین موانع اجرای اهداف توسعه پایدار باقی مانده است، اهمیت هدف 16 مبنی بر ارتقاء جوامع صلح‌آمیز، فراگیر و ضرورت بررسی حقوق و نیازهای افراد دارای معلولیت در بازسازیِ پس از منازعات را تصریح نمودند. 

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که افراد دارای معلولیت باید از فرصت‌های برابر به منظور بهره مندی از اهداف توسعه پایدار برخوردار باشند.

کارشناسان در ادامه اظهار داشتند: تاکنون، برنامه‌های توسعه پایدار در گنجاندن کامل افراد دارای معلولیت موفق نبوده‌اند و این در حالیست که تضمین اجرای برنامه توسعه پایدار 2030 به طور موثر و پرداختن به نگرانی‌های افراد دارای معلولیت در آنها، مستلزم کار مشترک و مشارکت معنادار افراد دارای معلولیت در این زمینه است.



 

ارسال نظر: