X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 04 دی 1402
تعداد بازدید خبر : 240
تاریخ ثبت : دوشنبه, 04 دی,1402 | 04:10 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 04 دی,1402 | 02:56 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 05 دی,1402 | 08:27 ق.ظ

نگاهی به وضعیت یمن در پایان ۲۰۲۳؛ تداوم یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان

  • نگاهی به وضعیت یمن در پایان ۲۰۲۳؛ تداوم یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان

یمن، فقیرترین کشور غرب آسیا سال ۲۰۲۳ را با تداوم یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان پایان می‌دهد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، جنگ یمن در آوریل ۲۰۲۲ با آتش‌‎بسی به میانجیگری سازمان ملل متوقف شد؛ با وجود انقضای رسمی این آتش‌بس در اکتبر ۲۰۲۲ جنگ علیه این کشور همچنان متوقف مانده است. این جنگ که در سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود، یمن، فقیرترین کشور غرب آسیا را به کانون یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان تبدیل کرد.


با وجود تداوم آتش‌بس در یمن، بسیاری از عناصر بحران بشردوستانه آن پابرجا هستند؛ وضعیت در این کشور شکننده است و نیاز‌های بشردوستانه به دلیل اثرات ترکیبی دهه‌ها درگیری، بحران اقتصادی، اختلال در خدمات عمومی و بلایای طبیعی مکرر که با تغییرات آب‌و‌هوایی تشدید می‌شود، در حال افزایش است.
 

یمن رتبه سوم را در فهرست آسیب‌پذیری کشور‌ها از تغییرات آب‌وهوایی و کمترین میزان آمادگی برای مقابله با آن‌ها را دارد. در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۱.۶ میلیون نفر در یمن - معادل ۶۷ درصد از جمعیت این کشور - به کمک‌های بشردوستانه و خدمات حفاظتی نیاز داشتند و بیش از ۴.۵ میلیون نفر در طول سال‌ها اغلب چندین بار آواره شده‌اند.


نزدیک به ۱۷ میلیون نفر یمنی با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند؛ سوءتغذیه در این کشور به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است که در میان بالاترین‌ها در جهان قرار دارد. نظام سلامت یمن تقریبا سقوط کرده است؛ کارزار‌های واکسیناسیون که به‌طور فزاینده‌ای به دلیل محدودیت‌های دسترسی به چالش کشیده می‌شوند، منجر به شیوع مکرر همه‌گیری و بیماری‌های قابل انتقال از جمله سرخک، فلج اطفال و وبا می‌شود.

 

دسترسی دانش‌آموزان یمنی به مدارس محدود شده و آموزش به کودکان دیگر اولویتی ندارد. حفاظت از غیرنظامیان و نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی بشردوستانه همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی است؛ مواد منفجره باقی مانده از جنگ تهدید جدی روزانه برای جان نظامیان هستند.
 

آوارگان یمنی همچنان در مسیر مهاجرت گرفتار خشونت‌های جنسی، بازداشت خودسرانه و قاچاق انسان می‌شوند. با وجود مقیاس عظیم نیازها، محیط عملیاتی بشردوستانه در سراسر یمن رو به وخامت است؛ محدودیت‌های دسترسی، افزایش موانع بوروکراتیک و حوادث امنیتی چالش‌های روزمره برای فعالان بشردوستانه در این کشور هستند.
 

طبق گزارش میزان، بحران بشردوستانه یمن در پایان سال ۲۰۲۳ از دریچه آمار و ارقام به شکل زیر خلاصه می‌شود:

۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یمنی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
۱۷ میلیون یمنی با سطوح بحرانی ناامنی غذایی مواجه هستند.
۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک یمنی زیر ۵ سال و ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار زن باردار و شیرده از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند.
بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یمنی آواره داخلی هستند.
بیش از ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار یمنی به کمک‌های بهداشتی نیاز دارند.
۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یمنی به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.

 

برچسب ها: حقوق بشر, یمن
ارسال نظر: