X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 فروردین 1403
تعداد بازدید خبر : 36
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 29 فروردین,1403 | 01:09 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 29 فروردین,1403 | 01:00 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 01 اردیبهشت,1403 | 11:29 ق.ظ

تحلیلگر مسائل بین‌الملل: برگزاری دادگاه ابوغریب در آمریکا جنبه نمادین دارد نه حقوق بشری

  • تحلیلگر مسائل بین‌الملل: برگزاری دادگاه ابوغریب در آمریکا جنبه نمادین دارد نه حقوق بشری

مومنی گفت: دادگاه‌هایی مشابه دادگاهی که درخصوص سه زندانی شکنجه شده در ابوغریب، در آمریکا روز گذشته نخستین جلسه آن برگزار شد صرفا نمادین و  سمبولیک هستند و به دنبال احقاق حقوق قربانیان شکنجه شده و آزار دیده نیستند؛ چرا که معمولا دولت آمریکا در چنین دادگاه‌هایی محکوم نمی‌شود.

 

میر قاسم مومنی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر، در خصوص برگزاری اولین دادگاه رسیدگی به شکنجه 3 زندانی ابوغریب در دادگاهی در آمریکا پس از 20 سال، اظهار کرد: جنایت‌هایی که آمریکا و شرکت های پیمانکار وابسته به این کشور در زندان‌هایی مانند گوانتانامو یا ابوغریب، نسبت به اسرا و مخالفین خود در منطقه داشتند، بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه اکنون پس از 20 سال از جنایت‌ها و شکنجه‌هایی که علیه زندانیان ابوغریب صورت گرفت دادگاهی در آمریکا به شکایت سه نفر از بازماندگان این زندان علیه پیمانکار نظامی آمریکایی که مسئول شکنجه بوده است، رسیدگی می‌کند، افزود: شرکت ها و پیمانکاران وابسته به آمریکا با ایجاد زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌های مخفی در نقاط مختلف جهان، سعی کردند مخالفین خود را دستگیر و با روش‌هایی که خودشان ابداع کردند، شکنجه کنند تا اعتراف‌های دلخواه خود را از زندانیان برای فشار به سایر کشورها بگیرند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل مطرح کرد: پس از سال‌ها یکسری افراد مانند زندانیان، خانواده‌های زندانیان، کارمندان و مسئولین وقت زندان در مورد نوع شکنجه‌های انجام شده، افشاگری‌های زیادی کردند که در نتیجه این زندان بسته شد.

مومنی بیان کرد: دادگاه ابوغریب سعی دارد بخش کوچکی از این جنایت‌ها را بررسی کند اما آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند دامنه این افشاگری‌ها بیشتر شود، زیرا می‌تواند افکار عمومی منطقه را علیه آنها تحریک کند. علی رغم اینکه آمریکا سعی دارد خود را حامی حقوق بشر نشان دهد و سایر کشورها را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند، اما خودش بزرگترین جنایت‌ها و موارد نقض حقوق بشر را  مرتکب شده و می شود.

وی با اشاره به اینکه آمریکا زندان‌های مخفی در اوکراین، لهستان و سایر نقاط جهان دارد، عنوان کرد: این زندانها زیر نظر هیچ یک از سازمان‌های بین‌المللی نیستند و چندین بار از سوی رسانه‌های آزاد درباره جنایت های رخ داده در آنها، افشاگری شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: این دادگاه می‌تواند ثابت کند که آمریکایی‌ها برای شکنجه از هر وسیله‌ای استفاده کرده‌اند و این موضوع احساسات مردم جهان به خصوص آمریکا و منطقه را علیه این کشور جریحه دار کرده است.
 

وی با اشاره به اینکه اگر دادگاه‌های مشابه این موضوعات تشکیل می‌شود، صرفا دادگاه‌های فرمالیته و سمبولیک هستند و جنبه حقوق بشری ندارند و برای احقاق حقوق افرادی که حقشان تضییع شده نیست، تصریح کرد: معمولا شرکت ها و پیمانکاران آمریکایی در چنین دادگاه‌هایی محکوم نمی‌شود؛ زیرا اگر محکوم شوند، باید غرامت پرداخت کنند و از نظر بین المللی پاسخگو باشند.
 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: این نوع دادگاه‌ها بیشتر مدیریت شده و تحت نظارت سازمان امنیتی آمریکا انجام می‌شود؛ چرا که آمریکا اینگونه زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها را جهت حفظ منافع خود در جهان بوجود آورده است. اگر در این دادگاه رایی صادر شود، به گونه‌ای نیست که منافع آمریکا را زیر سوال ببرد و آن را در وضعیت بغرنجی قراردهد و بیشتر برای راضی نگهداشتن مخالفین و منتقدین تشکیل می‌شود.

 

ارسال نظر: