X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 27
تاریخ ثبت : شنبه, 08 اردیبهشت,1403 | 11:24 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 05 اردیبهشت,1403 | 10:54 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 08 اردیبهشت,1403 | 11:24 ق.ظ

تخریب کامل زیرساخت های سیستم سلامت و درمان در غزه

  • تخریب کامل زیرساخت های سیستم سلامت و درمان در غزه

 بیمارستان های واقع در نوار غزه و گورهای دسته جمعی در این بیمارستان ها شوکه کننده است و تقریبا سیستم سلامتی در این باریکه کاملا نابود شده است.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، حق سلامت یکی از حقوقی است که هر انسانی باید از آن برخوردار باشد؛ در غزه و سرزمین های اشغالی رژیم اشغالگر صهیونیستی با بمباران و تخریب گسترده بیمارستان ها و مارکز درمانی این حق را از مردم بی پناه غزه سلب  کرده است .
 

 بمباران و تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، سیستم مراقبت‌های بهداشتی این منطقه تحت محاصره را به گونه‌ای نابود کرده که گروه‌های امدادی و نهادهای بین‌المللی به طور فزاینده‌ای آن را نقض سیستماتیک نامیده‌اند.
 

پیش از حمله و تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه در 7 اکتبر ۲۰۲۳،  بیمارستان های غزه در رسیدگی به بیماران و افراد که نیاز به درمان داشتند به طور طبیعی به فعالیت های خود ادامه می دادند اما پس از حملات پی در پی رژیم صهیونیستی در جریان طوفان الاقصی و پس از آن که بیش از 6 ماه از آن می گذرد، این فعالیت ها و رسیدگی های درمانی کاملا نابود شده است.
 

نتیجه این حملات، فروپاشی کامل سیستم مراقبت بهداشتی در غزه بود که زمانی به جمعیت بیش از دو میلیون نفری آن خدمت می‌کرد. بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، در اواخر ماه مارس، از ۳۶ بیمارستان بزرگ در سراسر غزه، تنها ۱۰ بیمارستان فعال بودند، آن هم با کمترین کارکرد.
 

مقامات رژیم صهیونیستی به بهانه حضور نیروهای مقاومت در این ساختمان‌ها، یورش‌های مرگبار خود را توجیه می‌کند. با این حال حماس و کارکنان پزشکی این اتهامات را رد می‌کنند. گروه‌های امدادی، محققان و نهادهای بین‌المللی به طور فزاینده‌ای از بین بردن ظرفیت پزشکی غزه توسط رژیم صهیونیستی را سیستماتیک نامیده‌اند.


بیمارستان ناصر و شفا در غزه که پیش از این حملات در حال خدمت رسانی به مردم غزه بودند دیگر نمی توانند به بیماران خدمت رسانی کنند. بیمارستان ناصر در ماه فوریه مورد حمله نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفت. 
 

در ماه نوامبر، دیده‌بان حقوق بشر خواستار بررسی حملات رژیم صهیونیستی به مراکز درمانی و پرسنل، به‌عنوان جنایات جنگی شد. بسیاری از پزشکان در آن زمان اعلام کردند که به دلیل کمبود آب شیرین و ید، بدون بیهوشی و با زخم‌های کثیف آلوده به حشره‌ها، عمل‌های جراحی انجام می‌دادند. پایگاه سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۸۰۰ مورد حمله به مراقبت‌های بهداشتی در غزه و کرانه باختری را ثبت کرده است.
 

در ماه فوریه، نیروهای رژیم صهیونیستی به بیمارستان ناصر، یورش بردند که بنا به به گفته پزشکان بدون مرز،  آنها بخش ارتوپدی بیمارستان را گلوله‌باران کردند و ده‌ها کارمند مراقبت‌های بهداشتی را بازداشت کردند. شواهد نشان می دهد حملات عمدی و مکرر نیروهای اسرائیلی علیه بیمارستان ناصر،  فعالیت را در این بیمارستان غیرنممکن کرده است.
 

در ماه مارس، ارتش رژیم صهیونیستی برای دومین بار به بیمارستان الشفا حمله کرد و نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی را به شهادت رساند. سربازان اسرائیلی پس از درگیری‌های طولانی مدت با نیروهای مقاومت در داخل و اطراف مجتمع، ویرانی گسترده‌ای بر جای گذاشتند. 
 

سازمان بهداشت جهانی که تیمی را در این ماه برای ارزیابی وضعیت بیمارستان الشفا هدایت می کرد، پس از حمله اعلام کرد که محوطه بیمارستان مملو از اجساد و گورهای کم‌عمق بود. این بیمارستان یک ویرانه است و هیچ بیماری ندارد و بیشتر تجهیزات آن غیرقابل استفاده یا خاکستر شده‌اند.
 

مقامات فلسطینی در غزه روز پنجشنبه تعداد اجساد کشف شده در یک گور دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر را ۳۹۲ نفر اعلام کردند در حالی که گزارش‌های متناقض از سمت صهیونیست‌ها و مقامات غزه در مورد چگونگی و زمان دفن برخی از اجساد مطرح شده است.
 

تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی دقیقا حق سلامت فلسطینیان را مورد هدف قرار داده است چرا که با نسل کشی و از میان بردن زنان و کودکان به اهداف جنایتکارانه خود دست می یابد.


 

ارسال نظر: