X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
تعداد بازدید خبر : 41
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 19 اردیبهشت,1403 | 11:46 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 19 اردیبهشت,1403 | 11:31 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 22 اردیبهشت,1403 | 10:32 ق.ظ

دبیر انجمن تالاسمی: تحریم‌ها علیه ایران جان 23 هزار نفر از بیماران تالاسمی را به خطر انداخته است

  • دبیر انجمن تالاسمی: تحریم‌ها علیه ایران جان 23 هزار نفر از بیماران تالاسمی را به خطر انداخته است

یونس عرب گفت: همزمان با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران جان 23 هزار نفر از بیماران تالاسمی در خطر مرگ قرار گرفته است.


 

یونس عرب، دبیر انجمن تالاسمی در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر در خصوص آثار تحریم‌ها بر روند درمانی بیماران تالاسمی، گفت: همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران، دارو و مواد اولیه دارویی به شرکت‌های تولید داخل کمتر رسید، واردات سخت‌تر شد، بانک‌ها از همکاری صرف نظر کردند، انتقال ارز توسط بانک‌های اروپایی امکان پذیر نبود و سوئیفت قطع شد که در نتیجه مرگ و میر بیماران تالاسمی افزایش شدید داشته است.

وی افزود: با بررسی‌هایی که در سال 98 داشتیم، متوجه شدیم شیب مرگ و میر در این بیماران در حال افزایش است، تا قبل از سال 97 سالی 20 الی 30 بیمار جان خود را از دست می‌دادند، اما پس از بازگشت تحریم‌ها این آمار به سالی 250 الی 270 بیمار رسیده است.

دبیر انجمن تالاسمی در ادامه با بیان اینکه این آمارها بسیار تکان دهنده است، عنوان کرد: از سال 98 تا امروز 1100 بیمار تالاسمی در کشور فوت کردند و بیش از 12 هزار نفر از بیماران‌مان آسیب جدی دیده‌اند.

عرب با اشاره به اقدامات انجام شده برای کم شدن آثار سوء تحریم‌ها بر بیماران تالاسمی، مطرح کرد: در ابتدای سال 99 وکالت 700 خانواده‌ قربانی و آسیب دیده تالاسمی را بر عهده گرفتیم و اسناد و مدارک پزشکی آنها به تائید کمیته علمی انجمن که از اساتید هیات علمی دانشگاه تهران بودند، رسید و در نهایت در یکسری مراجع شروع به پیگیری قضایی و حقوقی کردیم.

وی گفت: ما از طریق ساز و کارهای حقوقی و بین‌المللی طرح دعوای خود را مطرح کردیم و در حال پیگیری هستیم، زمانی که خانم النا دوهان، گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه به ایران آمد، یافته‌های بسیار زیادی را بدست‌شان رساندیم، خانم دوهان هم سه نامه به سه شرکت آمریکایی، سوئیسی و فرانسوی ارسال کردند و فقط کشور سوئیس جواب داد، در نهایت یک رای صادر شد که آن رای در محاکم بین‌‌المللی می‌تواند مورد استفاده انجمن در پیگیری‌های بعدی قرار گیرد.

دبیر انجمن تالاسمی درپایان یادآور شد: اولین جلسه بررسی آثار تحریم بر بیماران تالاسمی در شعبه 55 دادگاه حقوقی امور بین‌الملل تهران برگزار شد و باتوجه به اینکه 23 هزار بیمار تالاسمی جان‌شان در خطر است، امیدواریم قاضی حسین‌زاده از این بیماران حمایت کند و این پرونده به نتیجه برسد.

 

 

ارسال نظر: