X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 17 تیر 1403
تعداد بازدید خبر : 197
تاریخ ثبت : یکشنبه, 17 تیر,1403 | 11:58 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 17 تیر,1403 | 11:01 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 18 تیر,1403 | 07:22 ق.ظ

اتفاق نظر نهادهای حقوق بشری درباره شکنجه زندانیان فلسطینی‌ توسط رژیم اسرائیل

  • اتفاق نظر نهادهای حقوق بشری درباره شکنجه زندانیان فلسطینی‌ توسط رژیم اسرائیل

گزارش های مربوط به شکنجه نسبت به زندانیان فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر قدس مطلبی بسیار شایع است؛ به این شرح که شکنجه موضوع شکایت زندانیان فلسطینی و گزارش نهادهای حقوق بشری دولتی و غیر دولتی می‌باشد.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، «امیر بی پروا»، کارشناس حقوق بین‌الملل در یادداشتی در باب شکنجه زندانیان و اسرای فلسطینی توسط رژیم اسرائیل، نوشت:

گزارش های مربوط به شکنجه نسبت به زندانیان فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر قدس مطلبی بسیار شایع است؛ به این شرح که شکنجه موضوع شکایت زندانیان فلسطینی و گزارش نهادهای حقوق بشری دولتی و غیر دولتی می‌باشد.

در گزارش نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و کارشناسان مستقل حقوق بشری، ارتکاب سیستماتیک شکنجه نسبت به اسیران فلسطینی مورد اتفاق نظر است.

شکنجه زندانیان فلسطینی در اسراییل تا سال 1999، دارای شکل قانونی بود و اعمال شکنجه در تحقیق و بازجویی از زندانیان فلسطینی مشمول ممنوعیت شکنجه نمی‌شد و در رویه عملی پذیرفته شده بود. رژیم اسرائیل پیش از آن شکنجه را در قوانین موضوعه و مقررات جزایی خود جرم انگاری نکرده بود و برای آن مجازاتی در نظر گرفته نمی شد. در سال 1989 ممنوعیت شکنجه وارد حقوق کیفری رژیم اشغالگر قدس شد.

 

شکنجه شامل خشونت و آسیب های جنسی و روحی نسبت به زندانیان در زندان‌های رژیم اشغالگر قدس، اقدامی شایع و مستند است، به این ترتیب که زندانیان و بازداشت شدگان فلسطینی ارتکاب شکنجه توسط نظامیان اشغالگر صهیونیستی را ارائه و مستند کرده‌اند. بیان این نکته ضروری است که ارتکاب شکنجه صرفا نسبت به زندانیان و بازداشت شدگان نیست بلکه خشونت نسبت به افراد غیر نظامی در غزه و مناطق کرانه باختری نیز صورت گرفته است. برای نمونه در جنگ 2023 غزه، ارتکاب شکنجه به صورت سیستماتیک در منطقه شجاعیه غزه گزارش شده و  افراد غیر نظامی شامل سالمندان از سوی نظامیان رژیم اشغالگر مورد شکنجه و آزار قرار گرفته اند. به تازگی پنج زندانی فلسطینی اعلام کردند که از سوی نظامیان رژیم اشغالگر قدس مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفته اند و نظامیان صهیونیست آنان را در آب سرد غرق کردند.
 

گزارش های مستند دیگری نیز درباره شکنجه زندانیان فلسطینی از سوی نهادهای حقوق بشری منتشر شده است: عفو بین الملل هشت نوامبر 2023 اعلام کرد که شکنجه زندانیان فلسطینی وحشتناک است و در زندان‌های اسراییل وحشت به صورت عمومی نمایش داده می شود. اگنس کالامارد، مدیر کل عفو بین الملل می گوید بازداشت‌های خودسرانه،شکنجه و رفتارهای وحشیانه علیه افراد تحت حمایت در سرزمین‌های اشغالی جنایت جنگی است. همچنین دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با آغاز جنگ غزه نسبت به افزایش زندانیان فلسطینی هشدار داد و اعلام کرد که گزارش‌هایی متعدد درباره ارتکاب شکنجه را در زندان‌های اسراییل دریافت کرده و درباره انطباق رفتار رژیم اسراییل با معیارهای حقوق بین‌الملل بشردوستانه ابراز تردید جدی دارد.
 

در ماه مارس 2024 آنروا در گزارشی مستند اعلام کرد که گزارش های غیرقابل شمارشی از ارتکاب شکنجه و تعرض جنسی در زندان‌های اسراییل دریافت کرده است. دیدبان حقوق بشر نیز گزارش داد که پس از جنگ اکتبر ده‌ها کارگر فلسطینی بازداشت شدند و مورد شکنجه‌های شدید شامل ضرب و جرح، حمله با سگ قرار گرفته‌اند.


جدای از ضعف جرم انگاری شکنجه در رژیم اسرائیل، آنچه که دارای اهمیت می‌باشد این است که سازمان‌های بین المللی دولتی و غیر دولتی درباره ارتکاب شکنجه توسط مقامات رسمی رژیم اشغالگر قدس نسبت به زندانیان فلسطینی اتفاق نظر دارند و تعداد نمونه‌های مستند در این باره بسیار زیاد است.


 

ارسال نظر: