X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 30 تیر 1403
تعداد بازدید خبر : 77
تاریخ ثبت : شنبه, 30 تیر,1403 | 03:22 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 30 تیر,1403 | 12:19 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 31 تیر,1403 | 07:58 ق.ظ

کارشناسان سازمان ملل: کشتار سیستماتیک کودکان و امدادگران در غزه جنایت علیه بشریت است

  • کارشناسان سازمان ملل: کشتار سیستماتیک کودکان و امدادگران در غزه جنایت علیه بشریت است

کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد چندین ماه پس از شهادت «هند رجب» پنج ساله، خانواده و دو امدادگرش، طی بیانیه‌ای این اقدام را جنایت جنگی دانستند و آن را محکوم کردند.

 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد چندین ماه پس از شهادت «هند رجب» پنج ساله، خانواده و دو امدادگرش، طی بیانیه‌ای با بیان این که این اقدام «ممکن است جنایت جنگی باشد»، تصریح کردند: «ادعاهای (رژیم) اسرائیل مبنی بر اینکه سربازانش در آن زمان در منطقه نبودند، "غیرقابل قبول" و محکوم است.»
 

«موریس تیدبال-بینز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های غیرقانونی، موقت یا خودسرانه، «بن سول»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم، اعضای گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران، «پائولا گاویریا بتانکور»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر آوارگان داخلی، «ریم السلام»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد خشونت علیه زنان، خواستار توقف فوری حملات (اسرائیل) علیه مردم غیرنظامی غزه شدند که تاکنون جان بیش از 38000 فلسطینی از جمله 13000 کودک را گرفته است.
 

کارشناسان سازمان ملل با بیان این که ماهیت سیستماتیک این حملات ممکن است جنایت علیه بشریت باشد، افزودند: «فقدان تحقیقات و پاسخگویی مناسب پس از بیش از پنج ماه از کشته شدن غم‌انگیز هند و شش عضو دیگر خانواده‌اش در خودرویی که زیر آتش اسرائیل در غزه گرفتار شده بودند، عمیقاً نگران‌کننده است و ممکن است به خودی خود نقض حق حیات باشد.»
 

دو امدادگر از جمعیت هلال احمر فلسطین نیز هنگامی که در تلاش برای نجات خانواده هند از آتش رژیم صهیونیستی بودند، کشته شدند. فایل صوتی تماس‌های هند و بخش اورژانس نشان می‌دهد که او تنها بازمانده در ماشین بود.
 

نتایج اخیر تحقیقات پزشکی قانونی از صحنه جنایت، شواهد قانع کننده‌ای را در مورد مکان خودروی خانواده هند، که در تیرس تانک اسرائیلی گیر افتاده، و نحوه شلیک به آن از فاصله بسیار نزدیک با استفاده از نوعی سلاح ارائه می‌دهد که فقط در اختیار نیروهای اسرائیل است.
 

کارشناسان سازمان ملل افزودند: «به نظر می‌رسد سبعیت این کشتارها نشان می‌دهد که ارتش (رژیم) اسرائیل چقدر در جنگ غزه عاری از حس مسئولیت و بی‌ملاحظه است: همه موارد کشتار غیرقانونی باید به درستی مورد بررسی قرار گرفته و (رژیم اسرائیل) باید پاسخگو باشد.»
 

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل آمده است: «از زمان عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، خانواده هند هم مانند سایر مردم غزه، چندین بار بالاجبار آواره شده بودند. آنها هنگام فرار از محله تل الحوا در جستجوی مامن بودند که به ضرب گلوله کشته شدند. به نظر می‌رسد این اقدام، بخشی از الگوی گسترده‌تری از کشتار بی‌رویه غیرنظامیانی است که در تلاش برای یافتن سرپناه و فرار از جنگ در غزه بر اساس دستور به اصطلاح «تخلیه» ارتش اسرائیل هستند.»
 

این بیانیه می‌افزاید: «این کشتارها موارد منفرد نیستند. ما به شدت از الگوی حملات هدفمند و تبعیض آشکار علیه غیرنظامیان در غزه، از جمله در مکان‌هایی که برای کمک‌های بشردوستانه یا پناه دادن به آوارگان استفاده می‌شود، ناراحت هستیم. شلیک گلوله‌های کالیبر سنگین به یک منطقه بشردوستانه در نزدیکی دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) در غزه که منجر به کشته شدن 22 غیرنظامی آواره شد و اخیراً حمله به چادرهای آوارگان در منطقه المواسی در مخیم الشاطئ، حمله به اردوگاه آوارگان و مدرسه ابو عریبان آنروا که به آوارگان داخلی پناه داده به کشته شدن نزدیک به 320 فلسطینی که نیمی از آنها زن و کودک بودند، منجر شده و این واقعیت را می‌رساند که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. چنین حملاتی به منزله نقض فاحش حقوق بین‌الملل بشردوستانه است که باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد و اشد مجازات (در حق خاطیان) اجرا شود.
 

کارشناسان هشدار دادند: «قتل عمدی یا بدون تبعیض افراد محافظت شده، از جمله غیرنظامیان، پرسنل پزشکی و داوطلبان بشردوستانه، جنایت جنگی و اگر سیستماتیک باشد، جنایت علیه بشریت است و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود. ما عمیقاً از مصونیت کامل و فقدان آشکار تحقیقات و پیشگیری از این جنایات نگران هستیم. این اقدامات در سایه دستور اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل جهت اتخاذ تدابیر فوری برای حفاظت از جمعیت غزه در برابر خطر نسل‌کشی نگران‌کننده‌تر است. اسرائیل و نیروهای مسلح آن باید برای حفاظت از حق حیات همه افراد محافظت شده در غزه، از جمله زنان و کودکان، اقدامات فوری انجام دهند.»
 

آنها از اسرائیل خواستند تا به کارشناسان مستقل، از جمله نهادهای بین‌المللی نظارت بر حقوق بشر، دسترسی دهند تا اطمینان حاصل شود که تمامی موارد نقض قوانین بین‌المللی که از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه انجام شده، به طور قابل قبول بررسی می‌شود.
 

کارشناسان با تجدید درخواست برای پایان فوری خونریزی و نقض شدید حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، از جمله آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها، از جامعه بین‌المللی خواستند تا از پاسخگویی مسببان و حمایت و کمک فوری به مردم غزه اطمینان حاصل کند.



 

ارسال نظر: