X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 01 مهر 1403
تعداد بازدید خبر : 16
تاریخ ثبت : یکشنبه, 01 مهر,1403 | 01:00 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 01 مهر,1403 | 10:55 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 01 مهر,1403 | 01:00 ب.ظ

واکنش کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان

  • واکنش کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان

جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد «دستکاری مخرب هزاران پیجر الکترونیکی و بی‌سیم» برای انفجار همزمان در سراسر لبنان و سوریه را نقض «وحشتناک» قوانین بین المللی خوانده و آن را محکوم کردند.



 

به گزارش سایت ستاد حقوق بشر، جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد «دستکاری مخرب هزاران پیجر الکترونیکی و بی‌سیم» برای انفجار همزمان در سراسر لبنان و سوریه را نقض «وحشتناک» قوانین بین المللی خوانده و آن را محکوم کردند.

«بن سول»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم، «موریس تیدبال-بینز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های غیرقانونی، موقت یا خودسرانه، «فریده شهید»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخش حق آموزش، «جورج کاتروگالوس»، کارشناس مستقل سازمان ملل متحد درخصوص ارتقاء نظم بین المللی دموکراتیک و عادلانه، «سوریا دوا»، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حق توسعه؛ اعضای کارگروه ناپدید شدن اجباری یا غیرارادی، «مارگارت ساترتوایت»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره استقلال قضات و وکلا، اعضای گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران، «جینا رومرو»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و انجمن، «تلالنگ موفوکنگ»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حق همه افراد برای برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی در سلامت جسمی و روانی، «بالاکریشنان راجاگوپال»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درخصوص حق برخورداری از مسکن مناسب، «پدرو اروجو آگودو»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در حیطه آب آشامیدنی و بهداشتی، «ایرنه خان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد ارتقا و حمایت از حق آزادی بیان و عقیده، اعضای کارگروه افراد آفریقایی تبار، «فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین اشغالی،«ریم السلام»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد خشونت علیه زنان و «هبا هاگراس»، گزارشگر ویژه حقوق افراد دارای معلولیت همگی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.


در این بیانیه ضمن اعلام همبستگی با قربانیان این حادثه، آمده است: «این حملات حق حیات افراد را نقض می‌کند، بدون اینکه نشانه‌ای مبنی بر اینکه قربانیان در زمان این حمله، تهدید مرگبار قریب‌الوقوع برای دیگران بوده باشند. چنین حملاتی به تحقیقات مستقل و سریع نیاز دارد تا حقیقت را مشخص کند و زمینه پاسخگویی را برای جنایت قتل فراهم کند.»

گزارش ها حاکی از آن است که در این حملات دست کم 32 نفر کشته و 3250 نفر مجروح هستند که حال 200 نفر وخیم گزارش شده است. در میان کشته شدگان یک پسر و یک دختر و همچنین کادر پزشکی نیز دیده می شود. حدود 500 نفر، از جمله یک دیپلمات، به شدت آسیب دیدند. برخی دیگر از ناحیه صورت، دست و بدن صدمات جدی متحمل شده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: «طبق قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی، در زمان وقوع حملات، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه کسی چه وسیله‌ای را در اختیار دارد و نزدیک چه کسانی است، وجود نداشت. حملات همزمان توسط هزاران وسیله، ناگزیر قوانین بشردوستانه را نقض می کند چرا که امکان راستی آزمایی هدف، تمایز بین غیرنظامیان محافظت شده و کسانی که به طور بالقوه ممکن است به دلیل مشارکت مستقیم در خصومت ها مورد حمله قرار گیرند، فراهم نشده است.»

کارشناسان  سازمان ملل با بیان این که چنین حملات می‌تواند «جنایات جنگی قتل، حمله به غیرنظامیان، و انجام حملات بی‌رویه، و همچنین نقض حق حیات باشد»، تصریح کردند: « قوانین بشردوستانه، استفاده از اشیاء قابل حمل ظاهراً بی‌ضرر برای تله های انفجاری را ممنوع می کند. تله انفجاری وسیله‌ای است که برای کشتن یا زخمی کردن طراحی شده و به طور غیرمنتظره‌ای عمل می کند؛ مانند زمانی که شخصی یک عمل ظاهراً ایمن را انجام می دهد، مانند پاسخ دادن به پیجر.»

کارشناسان هشدار دادند: «ارتکاب خشونت با هدف گسترش وحشت در میان غیرنظامیان، از جمله ترساندن یا بازداشتن آنها از حمایت از یک دشمن، جنایت جنگی است. اکنون فضای ترس زندگی روزمره در لبنان را فرا گرفته است.»

آنها از سازمان ملل خواستند تا تحقیقاتی سریع، مؤثر، کامل، بی طرفانه و شفاف در مورد این حملات انجام دهد و افزودند: «کشورها باید کسانی را که دستور و اجرای این حملات را صادر کرده‌اند، از جمله با اعمال صلاحیت جهانی در مورد جنایات جنگی، به دست عدالت بسپارند.»

 

ارسال نظر: