X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
تعداد بازدید خبر : 186
تاریخ ثبت : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 02:57 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 02:57 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 02:57 ب.ظ

رد پای انگلیس در دومای سوریه

  • رد پای انگلیس در دومای سوریه
کشف سلاح شیمیایی در سوریه

مدت زمان زیادی از حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه کشوری که بیش از هفت سال است درگیر جنگ با تروریست ها در خاک خود است، نمی گذرد؛ در یک هفته گذشته بارها مقام های روسیه اعلام کردند که مسبب این حمله انگلیس بوده است و به قول معروف «کار،کارانگلیسی هاست».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، ماجرا از دو هفته پیش آغاز شد؛ گروهی با عنوان کلاه سفیدها که در ظاهر گروهی امدادرسان است و اعضای آن می گویند که برای خدمت بدون مزد به مجروحان جنگی در سوریه حضور دارند، فیلم ها و تصاویر دلخراشی از حمله شیمیایی در دومای سوریه منتشر کرد. 
این گروه به اصطلاح امدادرسان که در مدت حضورش در سوریه تنها تصاویر و فیلم هایی برضد دولت قانونی این کشور در جنگ هفت ساله با تروریست ها منتشر کرده است، این بار هم مدعی شد که ارتش سوریه دست به چنین کاری زده است. 
هنوز پرونده این موضوع به دست کارشناسان سازمان های بین المللی برای بررسی نرسیده بود که رسانه های غربی خواستار اقدامات یک جانبه جامعه جهانی علیه بشار اسد شدند. 
ساعت 3 و 42 دقیقه بامداد شنبه گذشته، آمریکا، انگلیس و فرانسه در اقدامی خلاف قوانین بین المللی به بهانه حمله شیمیایی اثبات نشده، بیش از 100 موشک به سوریه شلیک کردند که 71 فروند آن توسط سامانه های دفاعی سوریه (فناوری دفاعی چند نسل قبل روسیه) منهدم شد. 
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو شواهد کافی برای مشارکت انگلیس در صحنه سازی شیمیایی در شهر دومای سوریه دارد چرا که از انبار تروریست ها در این منطقه مواد شیمیایی ساخت انگلیس کشف شده است. 
لاوروف در همین خصوص با اشاره به حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس ادامه داد: این کشورها به بهانه نابودی انبارهای تسلیحات شیمیایی به سوریه حمله کردند؛ حال آنکه اگر جای انبارهای شیمیایی را می دانستند و آنها را بمباران می کردند، فاجعه شیمیایی دیگری برای ساکنان منطقه به وجود می آمد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه اظهار کرد که برخی بازیگران خارجی سعی دارند در فعالیت بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه اخلال ایجاد کنند و مانع فعالیت آنها در شهر دوما شوند. در مهارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی شکی نیست اما از برخی بازرسان آن برای اهداف سیاسی استفاده می شود. 
سرگئی ریابکوف معاون لاوروف ابعاد پنهان دیگر این ماجرا را روشن کرد، او به ارائه نشدن مدرک از سوی کشورهای غربی برای اتهاماتی که به دولت سوریه وارد می کنند، اشاره و تصریح کرد: کلاه سفیدها و همچنین دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر شده و همکاری نزدیکی با دولت انگلیس دارند، مهارت بالایی در دروغ پردازی و ساخت فیلم های غیرواقعی درباره سوریه دارند و دولت انگلیس از این سازمان ها اطلاعات لازم برای حمله نظامی به شهر دوما را دریافت کرد. 
وی ادامه داد: برای حادثه شیمیایی دوما توضیحی روشن تر از مداخله دولت انگلیس پیدا نمی کنیم، به احتمال زیاد، لندن در زمینه چینی برای این حمله غیرقانونی دست داشته است. 
ریابکوف افزود: دولت سوریه و پلیس نظامی روسیه آماده بودند تا حتی قبل از حمله آمریکا و کشورهای غربی، دسترسی متخصصان و تیم حقیقت یاب به این منطقه را فراهم کنند اما متخصصان و کارشناسان با وجودی که کسی مانع آنها نشده بود، سه یا چهار روز در بیروت و دمشق متوقف شدند اما در نهایت معلوم شد آنها منتظر چراغ سبز نهادهای امنیتی هستند که در نیویورک قرار دارند. 

** هشدارهایی که نادیده گرفته شد 
پیش از حمله، مقام های روسی، بارها آمریکا را از این اقدام برحذر داشته و به این کشور و متحدان غربی آن مبنی بر پیامدهای بعدی هشدار دادند. 
وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که ادعای حمله شیمیایی نیروهای دولتی سوریه در شهر دوما در نزدیکی دمشق نادرست است و این ادعای بی اساس تنها با هدف توجیه حمله نظامی به این کشور مطرح شده است. 
ادامه تلاش های آمریکا به ترغیب متحدان غربی برای حمله نظامی به سوریه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را مجبور به اظهارنظر در این باره کرد. او با تاکید بر اینکه آمریکا به دنبال حضور طولانی مدت در سوریه است، گفت که اتهام بکارگیری سلاح شیمیایی در شهر دومای سوریه، اقدامی تحریک آمیز و فتنه انگیز است. نظامیان ما در سوریه بارها هشدار دادند که دیگران درحال تدارک اقدامات تحریک آمیز هستند تا بار دیگر دولت سوریه به استفاده از مواد شیمیایی علیه غیرنظامیان متهم شود. 
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین یک روز بعد گفت:ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و مقامات وزارت دفاع با ارجاع به منابع مختلف خود پیشتر از طراحی چنین اقدامات تحریک آمیزی سخن گفته بودند. مسکو انجام تحقیقات دقیق درباره حمله شیمیایی ادعایی را ضروری می داند. منظور از تحریک آمیز، استفاده از سلاح شیمیایی از سوی آن دسته از تروریست هایی است که این گونه تسلیحات را در اختیار دارند. 

**نوجوان11ساله سوری پرده از حادثه دوما برداشت 
چند روز پس از این حمله، با خروج کامل تروریست ها از غوطه شرقی ، ارتش سوریه اختیار کامل این شهر را در دست گرفت و خبرنگاران و رسانه ها امکان حضور در این منطقه را پیدا کردند. 
نوجوان 11 ساله سوری که در فیلم گروه کلاه سفیدها مبنی بر حمله شیمیایی به دومای سوریه مصدوم شده بود، در دوما پیدا شد و خبرنگار روسی موفق به گفت و گو با وی و پرده برداشتن از صحنه سازی این حادثه شد، او به خبرنگاران گفت که برای دریافت مواد غذایی در این فیلم حضور یافته است. 
«حسن دیاب» ادامه داد که روز حادثه، در زیرزمین نشسته بودیم و چیزی برای خوردن نداشتیم.درخیابان صدای فردی را شنیدیم و من بیرون آمدم و سپس به بیمارستان رفتم، در بیمارستان چند نفر روی ما آب می ریختند و می گفتند که حمله شیمیایی شده است. 
عمار پدر نوجوان سوری نیز به رسانه ها گفته زمانی که شنیدم بچه ام در بیمارستان است نگران به آنجا رفتم، جنگجویان به پسرش (حسن دیاب) به عنوان پاداش برای شرکت در صحنه سازی شیمیایی مقداری خوراکی ازجمله خرما و برنج داده اند. 
از سوی دیگر، ماریا زاخارووا سخنگوی خارجه روسیه یک روز پس از اظهارات کودک سوری و پدرش، در نشست خبری با رسانه ها در مسکو اظهار داشت که ارتش سوریه در مناطق آزاد شده غوطه شرقی گالن های حاوی ماده سمی مرگبار کلر کشف کرده که روی آنها، نام کشور آلمان درج شده است؛ محل ساخت بطری های دودزا نیز شهر سالزبری انگلیس بوده است. 
زاخارووا در ادامه سخنان خود گفت که «حسن دیاب» نوجوان سوری که در مورد صحنه سازی شیمیایی گروه کلاه سفیدها افشاگری کرده است، در شورای امنیت سازمان ملل حضور خواهد یافت تا واقعیت را بازگو کند. والدین این نوجوان نیز باید همراه وی در شورای امنیت حضور یابند تا ماهیت واقعی کلاه سفیدها مشخص شود. 

 

منبع: خبرگزاری مهر
برچسب ها:
ارسال نظر: