X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
تعداد بازدید خبر : 83
تاریخ ثبت : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 12:42 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 12:42 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 12:42 ب.ظ

آمریکا و کره شمالی در میانه تنش و مصالحه

  • آمریکا و کره شمالی در میانه تنش و مصالحه
کره شمالی

پس از یکسال تنش در روابط آمریکا و کره شمالی، اینک رهبران دو کشور تصمیم به مذاکره بی واسطه و آغاز مناسبات دوجانبه گرفته اند که ترمیم روابط دو کره در این رخداد احتمالی بی تاثیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در یکسال گذشته جهان شاهد تنش های لفظی بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بوده و دامنه آن تا جایی پیش رفت که در ماه های گذشته آنها بارها یکدیگر را به حمله موشکی تهدید کردند. 
به تازگی اما تغییر چشمگیری در سیاست خارجه کره شمالی ایجاد شده که جهانیان را شوکه و این پرسش را به ذهن متبادر ساخته که چه مسائلی در گرایش پیونگ یانگ به سمت واشنگتن دخیل بوده است و این روابط به چه نحوی پیش خواهد رفت؟ کره شمالی که تاکنون زیر شدیدترین تحریم و تنگناهای بین المللی برنامه موشکی و هسته ای خود را به پیش برده حال جای تعجب است که در ازای ورود به مذاکرات مستقیم با آمریکا از فعالیت های خود به طور موقت دست بکشد. 
برخی رسانه ها در این باره گزارش کرده اند که از روز شنبه اول اردیبهشت (بیست ویکم آوریل) کره شمالی تمامی آزمایشات موشکی و هسته ای را با هدف ورود به دوران جدید متوقف می کند چرا که رهبر این کشور و همچنین مجمع عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست کره شمالی به این نتیجه رسیده اند که باید به همین میزان از بنیه نظامی بسنده و فصل تازه ای را در سیاست خارجی شروع کرد. 
تلاش پیونگ یانگ برای عادی سازی روابط با جهان را باید از دو منظر مورد بررسی قرار داد؛ از دریچه روابط با کره جنوبی و مسائل شبه جزیره کره و نیز روابط با ایالات متحده. سران پیونگ یانگ به این نکته پی برده اند که بدون ترمیم مناسبات با کشورهای همجوار به ویژه کره جنوبی و ژاپن که از جمله متحدان آمریکا در منطقه شرق آسیا به شمار می روند، قادر به بهبود روابط با غرب نخواهند بود. 
مانورهای مشترک کره جنوبی و آمریکا که هر چند وقت یکبار تکرار می شود، یکی از دلایل آزمایشات موشکی و هسته ای کره شمالی به شمار می رفت که پیونگ یانگ بعد از انجام هر مانور نظامی با آزمایش موشک به آن پاسخ می گفت. کره شمالی اینک به طور همزمان درهای دیپلماتیک را در مقابل سئول و واشنگتن گشوده است. 
در مقابل کره جنوبی، ژاپن و آمریکا نیز برای حل و فصل اختلافات با کره شمالی به توافقی نسبی دست یافته اند. در دیداری که به تازگی بین ترامپ و «شینزو آبه» نخست‌ وزیر ژاپن در فلوریدا انجام گرفت، رئیس جمهوری آمریکا بر ضرورت حل وفصل اختلافات فرسوده با کره شمالی تاکید کرد. هر چند ترامپ موضوع صلح در شرق آسیا و خروج از وضعیت جنگی را در این منطقه از جهان مطرح می کند اما هدف اصلی در این ماجرا کشور چین است.
از مواضع ترامپ در بیش از یک سال اخیر مشخص است که او در شرق جهان، چین را تهدیدی جدی علیه منافع ایالات متحده می داند. ترامپ در سفری 11 روزه که پارسال به پنج کشور این منطقه داشت، سیاست های محدودساز علیه چین و تقابلی را با کره شمالی پیگیری کرد که جنگ تعرفه ای واشنگتن و پکن در این راستا قابل ارزیابی است. 
حال با رنگ باختن تنش ها بین کره شمالی و غرب، رسانه ها از دیدار سران کره جنوبی و کره شمالی در هفته آینده خبر می دهند که در صورت وقوع، می توان به پایان یافتن تنش در شبه جزیره امیدوار بود تا این گفت وگوها بلکه به مشاجرات 68 ساله دو کشور همسایه پایان دهد. ضمن این که در ماه های گذشته دیدار و گفت وگوهایی بین مقامات دو کشور انجام گرفته که در نتیجه آن، بستر برای دیدار رهبران سئول و پیونگ یانگ هموار شد. 
روابط کنونی واشنگتن و پیونگ یانگ نتیجه دیدارهای محرمانه ماه های گذشته برخی مقامات دو کشور بود. اینک ترامپ تایید می کند که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه در دوره ریاست بر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با رهبر کره شمالی دیدار و گفت وگو داشته است؛ موضوعی که با علنی شدن آن، به افشای جنبه های دیگر سیاست خارجی آمریکا در شرق آسیا کمک می کند. به احتمال زیاد دیدار رهبران دو کره پیش زمینه ای بر دیدار ترامپ و کیم خواهد بود که زمان و مکان آن هنوز مشخص نیست ، با این وجود تحلیلگران معتقدند که این دیدار در آینده ای نه چندان دور انجام می شود.

منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: