X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
تعداد بازدید خبر : 180
تاریخ ثبت : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 02:08 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 02:08 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 03 اردیبهشت,1397 | 02:08 ب.ظ

خیمه شب بازی سعودی با مساله فلسطین

  • خیمه شب بازی سعودی با مساله فلسطین
اتحادیه عرب

پادشاه سعودی در نشست روز گذشته اتحادیه عرب با گذر از رخداد تجاوز غربی ها به سوریه، اتهامات خود را علیه تهران تکرار کرد و کوشید با نمایش دفاع از حقوق فلسطینیان، دیگر کشورهای عربی را با خود همراه سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،  مقامات کشورهای عضو اتحادیه عرب یکشنبه (بیست و ششم دی ماه) در ظهران عربستان گرد هم آمدند تا درباره تازه ترین تحولات جهان عرب به شور بنشینند.
در نشست، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی که پیش از این به همراه کشوری چون بحرین از تجاوز آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه حمایت کرده بود، در فراری آشکار به جلو و به جای ابراز نگرانی برای مردم سوریه بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را مسبب چالش های جهان عرب خواند.
پادشاه عربستان در مقام رهبر اصلی ترین کشور حامی گروه های تروریستی، ایران را به مداخله جویی و انجام اقدامات تروریستی در کشورهای منطقه متهم ساخت و سیاست های تهران را مطرود دانست.
دیگر محور اظهارات ملک سلمان، اعلان حمایت از حقوق فلسطینیان و نمایش انتقاد از اقدام «دونالد ترامپ» در اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی بود که با صدور فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس در آذرماه پارسال صورت گرفت.
پادشاه عربستان روز گذشته عنوان داشت: در مقابل تصمیم آمریکایی ها، ده ها میلیون دلار به نهادهای فلسطینی در بیت المقدس شرقی و نیز آژانس رسیدگی به امور آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل اعطا خواهد کرد.
ملک سلمان دو هفته پیش نیز در گفت وگوی تلفنی با رییس جمهوری آمریکا گفت که به شکلی جدی فلسطینیان را مورد حمایت قرار خواهد داد؛ درست چند روز پس از انتشار مصاحبه جنجالی ولیعهد سعودی که از «حق» صهیونیست ها برای داشتن کشوری امن دفاع کرده و به عبارتی رژیم صهیونیستی را مورد شناسایی قرار داده بود.
نکته قابل تامل اینکه سعودی ها در چارچوب اتحادیه عرب و پس از تصمیم جنجالی ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس، بیانیه ای را در محکومیت این اقدام صادر کردند.
در نشست اضطراری اتحادیه عرب که چهارماه پیش در قاهره برگزار شد، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اعلام داشتند این تصمیم را نخواهند پذیرفت و از این پس واشنگتن برای رهبری مذاکرات صلح خاورمیانه قابل اعتماد نخواهد بود.
واکنش اتحادیه عرب به رفتار یکجانبه گرایانه ترامپ اما به بیانیه ای کاغذی محدود ماند و در مقابل اشتیاق سعودی ها و دولت های نزدیک به ریاض برای همراهی و همکاری با ایالات متحده به ویژه در حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی و خریدهای تسسلیحاتی افزایشی چشمگیر یافت.
از دید گروهی از تحلیلگران، در نشست دیروز نیز تمرکز پادشاه سعودی بر حقوق فلسطینیان تلاش برای نوعی خیمه شب بازی با مهمترین مساله جهان اسلام بود تا ذیل وجاهت تصنعی کمک های نقدی به تشکیلات خودگردان و تعقیب اهداف و مواضع تکراری و ضدایرانی، به طور کلی حمایت سعودی از تجاوز غربی به یک کشور عربی را به حاشیه براند.
سیاست های اینچنینی سران عربستان و دولت های دنباله رو ریاض در منطقه، به صورت ویژه در زمینه تحولات اراضی اشغالی نتیجه ای جز جری تر شدن صهیونیست ها را به بار نیاورده و بی عملی و ریاکاری سعودی هایِ مدعی رهبران جهان اسلام در حمایت از ساکنان و آوارگان فلسطینی را برای همه نمایان ساخته است.
در لوای حمایت های همه جانبه ترامپ از رژیم اشغالگر قدس و شتاب رهبران سعودی به سوی همکاری های پیدا و پنهان با صهیونیست ها که اغلب با توجیه مقابله با «تهدید ایران» صورت می گیرد، مردم فلسطین پشت خود را خالی از وجود حامیان عربی می بینند.
افراط سعودی ها در سازشکاری، نتیجه خود را این روزها در افزایش خشونت و جنایتگری صهیونیست ها نشان می دهد به شکلی که در سومین جمعه از زمان شروع «راهپیمایی بازگشت» در نواحی مرزی نوار غزه با اراضی اشغالی، منابع فلسطینی شمار کشته شدگان را 34 تن اعلام کردند. همچنین سه هزار نفر از زمان شروع تظاهرات ضداسرائیلی اخیر به ضرب گلوله صهیونیست ها و در بمباران آنان زخمی شده اند.
نطامیان صهیونیست از زمان آغاز راهپیمایی بازگشت یا تظاهرات روز زمین (30 مارس- دهم فروردین) از کشتار کودکان و نوجوانان نیز فروگذار نکرده و حتی خبرنگاران را نیز هدف قرار داده اند؛ اقداماتی که مورد حمایت و تشویق رهبران تل آویو قرار گرفته و اوج درماندگی، سازشکاری و دورویی سعودی ها را نمایان ساخته است.

منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: